Provincie Utrecht

reconstructie N237

Groen licht voor reconstructie N237

15-5-2007 -

Op 15 mei 2007 heeft het dagelijks bestuur van de provincie Utrecht groen licht gegeven voor de reconstructie van de N237 tussen Utrecht en Amersfoort. De reconstructie voorziet in een nieuwe, aangepaste weginrichting met als doel een betere doorstroming en meer verkeersveiligheid. Na het doorlopen van diverse planologische en juridische procedures verwacht de provincie eind 2008 te kunnen starten met de uitvoering.

In grote lijnen staat vast wat er op en langs de weg gaat gebeuren De komende tijd gaat de provincie het plan nader uitwerken waarbij ook de reacties van bewoners en bedrijven een rol zullen spelen. In juni organiseert de provincie een aantal inloopbijeenkomsten voor deze groepen die hiervoor binnenkort worden uitgenodigd.

Uitgangspunten
Een betere bereikbaarheid van de regio Utrecht-Amersfoort en een betere verdeling van het verkeer over de bestaande wegen zijn uitgangspunten voor de reconstructie.
De bestaande wegen kunnen de hoeveelheid verkeer steeds minder goed aan. Dit is het meest zichtbaar op de A28, waar elke dag flinke files staan. Reden dat veel verkeer uitwijkt naar de N237. Omdat de N237 een oude rijksweg is, ligt er relatief veel asfalt. Om te voorkomen dat de bereikbaarheid van de regio sterk achteruitgaat, gaan we de knelpunten in de doorstroming op de N237 opheffen. Hierbij zetten we vooral in op het middengedeelte (tussen De Bilt en Soesterberg). Op dit gedeelte van de weg wordt uitgegaan van het handhaven van de huidige rijstrookindeling van 2x2 rijstroken. Modernisering van de grote kruispunten op dit wegvak zorgt voor minder oponthoud voor auto, bus en fiets. Daarnaast neemt de kans op ongevallen aanzienlijk af. Omdat beide uiteinden van de weg (tussen Utrecht en De Bilt en tussen Soesterberg en Amersfoort) in woongebieden liggen, mag de leefbaarheid en verkeersveiligheid niet ten koste gaan van de bereikbaarheid. De N237 wordt daar dan ook duurzaam veilig ingericht met een rijstrookindeling van 2x1 met aan weerszijden een parallelweg.

De maatregelen op een rij
In het plan voor de reconstructie zijn de volgende maatregelen benoemd:
· `Logische' weginrichting

De 2x2 rijstroken tussen De Bilt en Soesterberg blijven bestaan, maar de vluchtstroken verdwijnen. Op die manier worden automobilisten niet `uitgenodigd' om harder te rijden dan 80 km/uur. Tussen Utrecht en De Bilt en tussen Soesterberg en Amersfoort komt er voor elke richting één rijstrook. Fietsers kunnen gebruik maken van de parallelwegen met een adviessnelheid van 30 km/uur. Tussen de hoofdrijbaan en de parallelwegen komt een beperkt aantal oprijmogelijkheden.

· Wel verkeerslichten, geen rotondes

Om het verkeer op de N237 te kunnen `sturen' is gekozen voor verkeerslichten in plaats van rotondes waarop het verkeer bij grote drukte kan vastlopen. Waar de afstand tussen de verkeerslichten kort is, worden deze aan elkaar gekoppeld tot een groene golf. Hiermee wordt het aantal keren stoppen zo klein mogelijk waardoor er minder sprake is van geluid- en stankoverlast.

· 80 en 60

Na reconstructie is de maximum snelheid 80 km/uur, op kruispunten 60 km/uur.

· Stil asfalt

Op grote delen van de N237 komt geluidreducerend asfalt.

· Oversteekmogelijkheden

Tussen Utrecht en De Bilt en tussen Soesterberg en Amersfoort komen veilige oversteekmogelijkheden ter plaatse van de uitwisselpunten tussen de parallelweg en de hoofdrijbaan. Deze oversteekmogelijkheden zullen ook geschikt zijn voor fietsers en voetgangers.

· Verwijderen vluchtstroken

Over het hele wegvak worden de vluchtstroken verwijderd. Wel zullen er enkele pechhavens komen.

· Bredere fietspaden

Alle fietspaden krijgen een breedte van minimaal 3.00 meter

· Goede verlichting

Er komt goede en verantwoorde verlichting langs de weg onder het motto: goed zicht wanneer nodig en geen of weinig licht als dat niet nodig is.

· Aangepaste bushaltes
Bushaltes langs de N237 worden volgens de laatste richtlijnen uitgerust met een rolstoeltoegang, verhoogd perron en gemarkeerde tegels.

Samenwerking en financiën
De provincie Utrecht is projectleider voor de reconstructie van de N237. Zij werkt daarbij samen met de andere betrokken overheden: Rijkswaterstaat Utrecht, Bestuur Regio Utrecht (BRU) en de gemeenten Utrecht, Amersfoort, De Bilt, Zeist en Soest. Daarnaast is er een aantal private partijen bij de reconstructie betrokken zoals Connexxion (busvervoer) en zorginstellingen die gevestigd zijn langs de N237.
Voor het totale project is ruim 17 miljoen euro beschikbaar. Dit geld is voor een groot deel afkomstig uit de bestuursovereenkomst Bereikbaarheidsoffensief Randstad (BOR) tussen de betrokken overheden en het rijk: met financiële steun van het rijk verbeteren de partijen gezamenlijk de bereikbaarheid van de regio Utrecht. Naast de hier beschreven reconstructie worden rond de N237 ook maatregelen genomen die op een andere manier gefinancierd worden, zoals de aanleg van ecoducten, maatregelen binnen het programma `Hart van de Heuvelrug' (rond Soesterberg) en regulier onderhoud van de weg.

Meer informatie: Clara van Foreest, telefoon 030 - 258 3319