reconstructie N237
Groen licht voor reconstructie N237
15-5-2007 -
Op 15 mei 2007 heeft het dagelijks bestuur van de provincie Utrecht
groen licht gegeven voor de reconstructie van de N237 tussen Utrecht
en Amersfoort. De reconstructie voorziet in een nieuwe, aangepaste
weginrichting met als doel een betere doorstroming en meer
verkeersveiligheid. Na het doorlopen van diverse planologische en
juridische procedures verwacht de provincie eind 2008 te kunnen
starten met de uitvoering.
In grote lijnen staat vast wat er op en langs de weg gaat gebeuren De
komende tijd gaat de provincie het plan nader uitwerken waarbij ook de
reacties van bewoners en bedrijven een rol zullen spelen. In juni
organiseert de provincie een aantal inloopbijeenkomsten voor deze
groepen die hiervoor binnenkort worden uitgenodigd.
Uitgangspunten
Een betere bereikbaarheid van de regio Utrecht-Amersfoort en een
betere verdeling van het verkeer over de bestaande wegen zijn
uitgangspunten voor de reconstructie.
De bestaande wegen kunnen de hoeveelheid verkeer steeds minder goed
aan. Dit is het meest zichtbaar op de A28, waar elke dag flinke files
staan. Reden dat veel verkeer uitwijkt naar de N237.
Omdat de N237 een oude rijksweg is, ligt er relatief veel asfalt. Om
te voorkomen dat de bereikbaarheid van de regio sterk achteruitgaat,
gaan we de knelpunten in de doorstroming op de N237 opheffen. Hierbij
zetten we vooral in op het middengedeelte (tussen De Bilt en
Soesterberg). Op dit gedeelte van de weg wordt uitgegaan van het
handhaven van de huidige rijstrookindeling van 2x2 rijstroken.
Modernisering van de grote kruispunten op dit wegvak zorgt voor minder
oponthoud voor auto, bus en fiets. Daarnaast neemt de kans op
ongevallen aanzienlijk af. Omdat beide uiteinden van de weg (tussen
Utrecht en De Bilt en tussen Soesterberg en Amersfoort) in
woongebieden liggen, mag de leefbaarheid en verkeersveiligheid niet
ten koste gaan van de bereikbaarheid. De N237 wordt daar dan ook
duurzaam veilig ingericht met een rijstrookindeling van 2x1 met aan
weerszijden een parallelweg.
De maatregelen op een rij
In het plan voor de reconstructie zijn de volgende maatregelen
benoemd:
· `Logische' weginrichting
De 2x2 rijstroken tussen De Bilt en Soesterberg blijven bestaan, maar
de vluchtstroken verdwijnen. Op die manier worden automobilisten
niet `uitgenodigd' om harder te rijden dan 80 km/uur. Tussen
Utrecht en De Bilt en tussen Soesterberg en Amersfoort komt er
voor elke richting één rijstrook. Fietsers kunnen gebruik maken
van de parallelwegen met een adviessnelheid van 30 km/uur. Tussen
de hoofdrijbaan en de parallelwegen komt een beperkt aantal
oprijmogelijkheden.
· Wel verkeerslichten, geen rotondes
Om het verkeer op de N237 te kunnen `sturen' is gekozen voor
verkeerslichten in plaats van rotondes waarop het verkeer bij
grote drukte kan vastlopen. Waar de afstand tussen de
verkeerslichten kort is, worden deze aan elkaar gekoppeld tot een
groene golf. Hiermee wordt het aantal keren stoppen zo klein
mogelijk waardoor er minder sprake is van geluid- en
stankoverlast.
· 80 en 60
Na reconstructie is de maximum snelheid 80 km/uur, op kruispunten 60
km/uur.
· Stil asfalt
Op grote delen van de N237 komt geluidreducerend asfalt.
· Oversteekmogelijkheden
Tussen Utrecht en De Bilt en tussen Soesterberg en Amersfoort komen
veilige oversteekmogelijkheden ter plaatse van de uitwisselpunten
tussen de parallelweg en de hoofdrijbaan. Deze
oversteekmogelijkheden zullen ook geschikt zijn voor fietsers en
voetgangers.
· Verwijderen vluchtstroken
Over het hele wegvak worden de vluchtstroken verwijderd. Wel zullen er
enkele pechhavens komen.
· Bredere fietspaden
Alle fietspaden krijgen een breedte van minimaal 3.00 meter
· Goede verlichting
Er komt goede en verantwoorde verlichting langs de weg onder het
motto: goed zicht wanneer nodig en geen of weinig licht als dat
niet nodig is.
· Aangepaste bushaltes
Bushaltes langs de N237 worden volgens de laatste richtlijnen
uitgerust met een rolstoeltoegang, verhoogd perron en gemarkeerde
tegels.
Samenwerking en financiën
De provincie Utrecht is projectleider voor de reconstructie van de
N237. Zij werkt daarbij samen met de andere betrokken overheden:
Rijkswaterstaat Utrecht, Bestuur Regio Utrecht (BRU) en de gemeenten
Utrecht, Amersfoort, De Bilt, Zeist en Soest. Daarnaast is er een
aantal private partijen bij de reconstructie betrokken zoals
Connexxion (busvervoer) en zorginstellingen die gevestigd zijn langs
de N237.
Voor het totale project is ruim 17 miljoen euro beschikbaar. Dit geld
is voor een groot deel afkomstig uit de bestuursovereenkomst
Bereikbaarheidsoffensief Randstad (BOR) tussen de betrokken overheden
en het rijk: met financiële steun van het rijk verbeteren de partijen
gezamenlijk de bereikbaarheid van de regio Utrecht.
Naast de hier beschreven reconstructie worden rond de N237 ook
maatregelen genomen die op een andere manier gefinancierd worden,
zoals de aanleg van ecoducten, maatregelen binnen het programma `Hart
van de Heuvelrug' (rond Soesterberg) en regulier onderhoud van de weg.
Meer informatie: Clara van Foreest, telefoon 030 - 258 3319
Provincie Utrecht