Ingezonden persbericht


Drie promovendi genomineerd voor SAP-PIM Marketing Wetenschapsprijs 2007

's-Hertogenbosch, 15 mei 2007 - De jury van de SAP-PIM Marketing Wetenschapsprijs heeft vandaag de drie nominaties voor de SAP-PIM Marketing Wetenschapsprijs 2007 bekendgemaakt. De Nederlandse prijs voor marketingwetenschap is een initiatief van SAP en Het Platform Innovatie in Marketing (PIM). De uitreiking van de SAP-PIM Marketing Wetenschapsprijs 2007 vindt op 20 juni 2007 om 14.00uur plaats in 's-Hertogenbosch. Naast de presentaties van de drie genomineerde proefschriften, komen de laatste wetenschappelijke ontwikkelingen op het gebied van marketing in Nederland aan bod en vindt er een debat plaats tussen wetenschappers en marketeers uit het bedrijfsleven. Het evenement is sinds de introductie in 2005 uitgegroeid tot een ontmoetingsplaats voor marketingwetenschappers, marketeers en de Nederlandse marketingpers.

De drie genomineerde proefschriften 2007:


* Understanding Consumer Reactions to assortment unavailability (Dr. Laurens Sloot, Universiteit van Rotterdam). Het proefschrift van Sloot gaat over de reacties van consumenten in het geval producten in supermarkten niet beschikbaar zijn. Onderzocht zijn niet alleen de reacties wanneer producten tijdelijk verwijderd zijn maar ook als deze permanent uit het assortiment zijn genomen.
* From paper-and-pencil to screen-and-keyboard (Dr. Elisabeth Deutskens, Universiteit van Maastricht). Deutskens heeft onderzoek gedaan naar de kritieke succesfactoren van online marktonderzoek. Zij vergelijkt in haar proefschrift traditioneel marktonderzoek versus internet gebaseerd marktonderzoek in zowel B-to-B als B-to-C toepassingen.


· Brand Search (Dr. Ralf van der Lans, Universiteit van Tilburg). Het proefschrift van Van der Lans gaat over hoe consumenten producten vinden in het winkelschap. Met behulp van een technologie gebaseerd op oogbewegingsanalyse is onderzoek gedaan naar het zoekgedrag van consumenten. Tevens is gekeken hoe bij de ontwikkeling van verpakkingen rekening kan worden gehouden met het zoekgedrag van consumenten.

Jury

De onafhankelijke jury van de SAP-PIM Marketing Wetenschapsprijs 2007 wordt voorgezeten door Drs. Hans Molenaar, voorzitter Platform Innovatie in Marketing. De overige juryleden zijn:
* Prof.dr. Tammo Bijmolt (Hoogleraar Marketing Rijksuniversiteit Groningen);
* Prof.dr. Ruud Frambach (Hoogleraar Marketing Vrije Universiteit Amsterdam);
* Dhr. Martin Hermsen (partner Accenture);

* Drs. Ruud Polman (Directeur Communicatie Randstad);
* Mevr. Kirsti Schellekens ( Project Manager Solution Marketing SAP Nederland BV);
* Dhr. Kai Doornink (Hoofdredacteur IT Commercie);
* Dhr. Friso Liesker (Hoofdredacteur Marketing Tribune);
* Dhr. Theo van Vugt (Hoofdredacteur Tijdschrift voor Marketing).

Over SAP-PIM Marketing Wetenschapsprijs

Het is de derde keer dat de SAP-PIM Marketing Wetenschapsprijs wordt uitgereikt. Sandra Streukens ontving SAP-PIM Marketing Wetenschapsprijs 2006 met haar proefschrift 'Return on services', over de financiële oplossingen (ROI) van verbetering van klanttevredenheid. In 2005 werd de prijs uitgereikt aan Jorna Leenheer met haar proefschrift 'The adoption and Effectiveness of Loyalty Programs in Retailing', een proefschrift over loyaltyprogramma's in de retailsector.

Naast het wetenschappelijke niveau is het belangrijkste criterium voor de SAP-PIM Marketing Wetenschapsprijs 2007 de mate waarin de wetenschapper erin is geslaagd vernieuwende inzichten in het marketingvakgebied weer te geven die voor de praktijk waardevol kunnen zijn. Om de kwaliteit van het marketingvak te verbeteren, streven SAP en PIM met de Marketing Wetenschapsprijs naar het bevorderen van de interactie tussen marketingwetenschap en het bedrijfsleven. De Nederlandse marketingwetenschap staat internationaal gezien na de VS op de tweede plaats.

Over SAP

SAP is wereldwijd marktleider in softwareoplossingen voor zowel kleine en middelgrote bedrijven als grote internationale ondernemingen. De oplossingen van SAP helpen deze bedrijven hun bedrijfsvoering te stroomlijnen en aanzienlijke efficiencyverbeteringen te bereiken binnen hun toeleveringsketens en bedrijfsprocessen. Daarnaast kunnen de bedrijven met SAP software hun relaties met klanten en partners overal ter wereld verbeteren. De basis hiervoor is SAP NetWeaver, het open integratie- en applicatieplatform voor op webservices gebaseerde applicaties. SAP heeft momenteel 25 branchespecifieke oplossingen voor markten variërend van high tech industrie en retail tot overheids- en financiële instellingen. Op dit moment gebruiken meer dan 38.400 bedrijven verspreid over meer dan 120 landen software van SAP. Het totale aantal SAP installaties is wereldwijd gestegen tot boven 100.600. SAP heeft dochterondernemingen in meer dan vijftig landen. Het bedrijf is genoteerd aan een aantal beurzen, waaronder de beurs van Frankfurt en de NYSE onder het symbool 'SAP'. Bezoek ook: www.sap.nl


* SAP definieert het begrip 'bedrijfssoftware' als oplossingen voor Enterprise Resource Planning (ERP) en bijbehorende applicaties, zoals Supply Chain Management (SCM), Customer Relationship Management (CRM), Product Lifecycle Management (PLM) en Supplier Relationship Management (SRM).

Over PIM
Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) is een vereniging met als doel het innoveren van het commerciële vakgebied en het delen en verspreiden van kennis die leidt tot het vergroten van de marketing- en verkoopeffectiviteit. Voor meer informatie: www.pimonline.nl.

***