Ingezonden persbericht


Onderzoek: Hoe leren eindexamenkandidaten?

Charmes in de strijd, en je slaagt met zekerheid!

Moeite met leren

Bijna eenderde van de examenkandidaten geeft aan moeite te hebben met leren (30%). Deze scholieren zijn dan ook een stuk minder optimistisch over hun kans van slagen dan eindexamenkandidaten die zeggen makkelijk te kunnen leren; 20 procent tegenover 42 procent antwoordt met "ja, zeker!" als we vragen of ze gaan slagen voor het eindexamen. Slechts 2 procent van de kandidaten die makkelijk leren, denkt niet te gaan slagen, tegenover 11% van die moeite hebben met leren.

Charmeurs slagen!

Een leuk detail is dat eindexamenkandidaten die hun charmes in de strijd gooien bij een mondeling er zekerder van zijn te zullen slagen voor het eindexamen. 47 procent van de charmeurs verwacht zeker te slagen, tegenover 32 procent van de kandidaten die het niet nodig hebben hun charmes in de strijd te gooien. Van de laaste groep denkt 64 procent wel te slagen, maar is hier minder zeker over, terwijl 47 procent van de charmeurs dit denkt.

Vmbo'ers zijn opvallend pessimistisch over hun kans van slagen bij het eindexamen. Vwo'ers zijn daarentegen een stuk optimistischer:

|    |Ja      |Ik denk het |Ik denk het |
|    |zeker!  |wel         |niet        |
|vmbo|35%     |45%         |50%         |
|havo|30%     |34%         |32%         |
|vwo |35%     |20%         |18%         |
Ook jongens en meisjes laten opvallende verschillen zien. Meisjes zijn een stuk minder zelfverzekerd wat betreft hun kans van slagen voor het eindexamen.

|     |Ja      |Ik denk het |Ik denk het |
|     |zeker!  |wel         |niet        |
|jonge|51%     |47%         |27%         |
|n    |        |            |            |
|meisj|49%     |56%         |71%         |
|e    |        |            |            |
Snel afgeleid?

Een opvallend aantal van de examenkandidaten zegt snel te zijn afgeleid tijdens het leren; 74 procent herkent dit, waarvan 41 procent in sterke mate. Slechts 4 procent zegt dit helemaal niet te herkennen. De top vijf van factoren die afleiden tijdens het leren, is:


1. Mijn gedachten dwalen af tijdens het leren (27 procent)
2. Geluiden uit de omgeving (16 procent)

3. Het idee dat ik nog van alles moet doen (15 procent)
4. Dingen die ik zie als ik uit het raam kijk (9 procent)
5. Mijn messenger (bijvoorbeeld MSN) (8 procent)

Opvallend is dat het voornameliijk de gedachten zijn die afleiden, terwijl je zou verwachten dat het vaker door apparaten zou komen die ze aan hebben tijdens het leren. Dat blijkt erg mee te vallen. Bijna eenderde heeft niets aanstaan tijdens het leren (32 procent). Wel zegt ruim een vijfde van de examenkandidaten die MSN aan heeft tijdens het leren, hierdoor ook te worden afgeleid. Daarnaast hebben ze de volgende apparatuur aanstaan tijdens het leren:


1. Een messengerprogramma (30 procent)

2. De radio (28 procent)

3. MP3/ MP4/ I-Pod (26 procent)

4. Televisie (15 procent)

5. Mijn e-mail account (14 procent)

IJverige scholieren

Onze examenkandidaten zijn behoorlijk ijverig. Maar een aanzienlijk aantal doet er weinig aan om de stof bij te houden en zo al voorbereid te zijn voor toetsen. Maar liefst 13 procent herkent zich helemaal in 'de scholier die het boek pas vlak voor een toets voor het eerst openslaat'. Nog eens 47 procent herkent zich hier wel in, al geldt het niet altijd. Daanaast zegt 15 procent nooit te leren voor een toets. Maar, zoals eerder gezegd zijn de meeste scholieren behoorlijk ijverig; 62 procent herkent zich helemaal niet in 'de scholier die nooit leert voor een toets'. Ruim de helft maakt dan ook (bijna) altijd zijn/ haar huiswerk (57 procent). 84 procent laat de opdracht zelden of nooit door een ander maken of schrijft deze over. Daartegenover staat, dat maar liefst 16 procent dit dus wel regelmatig doet, waarvan een vijfde altijd opdrachten door een ander laat maken of overschrijft.

Malmberg-Amsterdam
632 eindexamenkandidaten uit het vmbo, de havo en het vwo bezochten www.examen.nl en namen deel aan dit Malmberg onderzoek in april 2007. Educatieve Uitgeverij Malmberg ondersteunt jongeren en scholieren in de leeftijdskolom van 11 t/m 20 jaar bij het maken van de belangrijkste keuzes in studie en leven. Voor deze doelgroepen heeft Malmberg onder haar merken B-zik, TKMST, Schoolweb.nl, Examen.nl, Collegenet.nl en Studie Beurs een veelvoud van producten ontwikkeld waarmee de onderwijswereld, het bedrijfsleven, brancheorganisaties en overheden hun doelgroepen optimaal bereiken.


---



Ingezonden persbericht