Gemeente Geertruidenberg


Horecatelefoon in gebruik genomen

Vorig jaar is in samenwerking met horecaondernemers, omwonenden, politie en de Kamer van Koophandel een horecanota ontwikkeld. Deze nota heeft het gemeentebestuur vastgesteld. De nota is op 1 januari jl. in werking getreden.

Levendigheid en leefbaarheid

Een belangrijk onderdeel in deze nota vormt het vinden van de balans tussen levendigheid en leefbaarheid. Enerzijds moet de nota gelegenheid bieden aan ondernemers om hun horecabedrijf te ontwikkelen en anderzijds moet deze ontwikkeling niet ten koste gaan van de leef- en woonomgeving rondom het horecabedrijf. Om in te kunnen spelen op maatschappelijke ontwikkelingen is bijvoorbeeld de openingstijd met een uur verruimd. Hierbij is rekening gehouden met de woonomgeving door het laatste uur gebruik te maken van een afbouwregeling. Deze afbouwregeling houdt in dat er in het laatste uur geen mensen meer worden binnengelaten, een half uur voor sluitingstijd wordt er geen drank meer geschonken en gaan alle lichten aan. Het voordeel hiervan is dat het publiek geleidelijk de horecagelegenheid verlaat, waardoor er minder mensen tegelijkertijd op straat zullen zijn.

Horecatelefoon

Naast deze afbouwregeling hebben de ondernemers een ander instrument ontwikkeld waar omwonenden bij hinder of overlast van een horecabedrijf gebruik van kunnen maken. Het gaat hierbij om de horecatelefoon. Het bestuur van de afdeling Geertruidenberg van Koninklijk Horeca Nederland zegt hierover: We denken dat de horecatelefoon een goede zaak is. Als bewoners een klacht hebben over overlast bij een bepaald horecabedrijf, dan kunnen ze de klacht via de horecatelefoon, die bij toerbeurt bij een van de horecaondernemers ligt, doorgeven. Degene die de horecatelefoon op dat moment heeft, belt zijn collega met het verzoek actie te ondernemen en te zorgen dat de overlast stopt. Als een horecaondernemer met regelmaat door collegas op zijn vingers wordt getikt, is dat natuurlijk niet leuk. In andere gemeenten is gebleken dat de horecatelefoon zeer goed werkt.

Ook omwonenden maken deel uit van de werkgroep horecabeleid, waaronder Cock en Tiene Stienen. Op verzoek van de omwonenden die in de werkgroep zitten, komt de horecatelefoon nu ook in onze gemeente. We zijn bijzonder verheugd met het feit dat iedere bewoner nu precies weet bij wie hij of zij een klacht over de horeca kwijt kan, aldus het echtpaar.

Gebruik horecatelefoon

De politie en de gemeente ondersteunen het initiatief. Marcel van Ree van de gemeente vindt het een goede zaak dat de ondernemers gezamenlijk de verantwoordelijkheid op zich nemen om overlast voor omwonenden te voorkomen en dat zij elkaar hierop aanspreken. Wel zal naar zijn mening in de praktijk moeten blijken voor welke zaken de telefoon wel en niet geschikt is. Zo heeft naar zijn mening bijvoorbeeld het gebruik van de horecatelefoon wel zin bij bijvoorbeeld geluidsoverlast of hinder van bezoekers bij een horecazaak buiten op straat, maar heeft het gebruik minder zin bij een vechtpartij of opstootje op straat. De politie is dan de instantie waar omwonenden naartoe moeten bellen. De politie heeft overigens op vrijdagen en zaterdagen een extra auto op straat die toezicht houdt op het uitgaanspubliek. De horecaondernemers kunnen als het nodig is rechtstreeks contact met de dienstdoende politie opnemen.

Evaluatie

Evaluatie van de horecatelefoon vindt plaats tijdens de twee jaarlijkse overleggen die de werkgroep horecabeleid met de burgemeester heeft. Dit moet tot een verdere verfijning van het gebruik en de communicatie erover leiden.

De horecatelefoon is vanaf heden in gebruik genomen. Voor overlast of hinder van een horecagelegenheid kunt u bellen:


- Geertruidenberg: 06 305 29 168


- Raamsdonksveer en Raamsdonk: 06 306 92 629

Als het gaat om verstoringen van de openbare orde, dan is de politie de geëigende instantie om naar toe te bellen: 0900 88 44.