DaimlerChrysler verbetert EBIT in eerste kwartaal 2007 naar 2.041 miljoen
euro
(5/16/2007)
DaimlerChrysler AG (beursafkorting DCX) presenteert vandaag het
bericht over het eerste kwartaal van 2007. Dit tussenbericht is voor
het eerst opgesteld volgens de International Financial Reporting
Standards (IFRS). De tot nu toe conform U.S. GAAP gepresenteerde
bedrijfswinst voor belastingen wordt vervangen door het in de winst-
en verliesrekening weergegeven resultaat EBIT (Earnings Before
Interest and Taxes). Voor het resultaat na belastingen wordt in plaats
van het Net Income nu de Net Profit opgevoerd.
In het kader van de omschakeling naar IFRS werden ook de interne
sturing en de externe rapportage nog sterker op elkaar afgestemd.
Daarbij zijn feiten die voorheen in het segment Vans, Busses, Others
en bij de elimineringen tot uitdrukking kwamen, vanaf nu bij de
divisies ondergebracht. Het gaat hierbij vooral om concern research en
de afzet van nieuwe voertuigen, die door concernondernemingen in lease
worden gegeven. Dit heeft tot effecten op het resultaat van de
divisies geleid, die tot nu toe hun uitwerking op concernniveau
hadden.
Het EBIT van DaimlerChrysler steeg in het eerste kwartaal naar â¬
2.041 miljoen (2006: ⬠1.181 miljoen). Daarbij werd het resultaat
vooral belast door herstructureringskosten in het kader van de
invoering van het 'Recovery and Transformation Plan' van de Chrysler
Group (⬠914 miljoen). Bovendien ontstonden extra kosten door de
financiële ondersteuning van leveranciers met solvabiliteitsproblemen
(⬠120 miljoen) en de implementatie van het nieuwe managementmodel
(⬠54 miljoen). Buitengewone baten van in totaal ⬠1.563 miljoen
ontstonden door deelneming in de European Aeronautic Defence and Space
Company (EADS); daartegenover stonden kosten van ⬠114 miljoen uit
het herstructureringsprogramma Power8 bij EADS.
In 2006 belastte de stopzetting van de productie van de smart forfour
en personele aanpassingen binnen de Mercedes Car Group het resultaat
met ⬠1.185 miljoen. Een tegenovergestelde uitwerking hadden de baten
uit de verkoop van de off-highway activiteiten van ⬠238 miljoen en
de kortingen op de ziektekostenbijdragen (⬠390 miljoen) bij de
Chrysler Group.
Door de verbetering van het bedrijfsresultaat van zowel de Mercedes
Car Group als de Truck Group kon de daling van het resultaat van de
Chrysler Group grotendeels worden gecompenseerd.
Er werden in het kader van de efficiencyprogramma's maatregelen
gedefinieerd ter verhoging van de efficiency, waardoor het gebruik van
de productielijnen verder is verbeterd. Als gevolg daarvan moeten de
afschrijvingen worden aangepast aan de langere gebruiksduur. Dit had
in het eerste kwartaal van 2007 een positief effect op het resultaat
van ⬠213 miljoen, ⬠151 miljoen voor de Mercedes Car Group, ⬠24
miljoen voor de Truck Group en ⬠38 miljoen voor Vans, Busses, Other.
AutoRai