Inspectie Werk en Inkomen

IWI: Jaarverslag 2006; Veel mensen weer aan het werk, maar te grote groep nog aan de kant (persbericht)

De Inspectie Werk en Inkomen concludeert in haar Jaarverslag 2006 dat CWI, UWV en gemeentelijke sociale diensten veel hebben gedaan om mensen met een uitkering aan betaald werk te helpen. Zo'n 1,4 miljoen mensen uit de beroepsbevolking ontvangen een uitkering, waarvan er ruim 500.000 al lang aan de kant staan met weinig uitzicht op werk. Om hen te activeren is het van belang dat de ketenpartners in de sociale zekerheid meer dan nu werken vanuit één aanspreekpunt met een op het individu toegesneden aanpak.

Vooral waar mensen meer maatwerk wordt geboden en de regelgeving daar ook de ruimte voor biedt, hebben de organisaties succes in het begeleiden van mensen naar werk. Onderzoek van IWI uit 2006 maakt duidelijk dat samenwerking en klantgerichte uitvoering nog sterk afhangen van de inzet en ambitie van medewerkers op lokaal en regionaal niveau. Het is van groot belang dat goede resultaten van regionale en lokale initiatieven breed gedeeld worden.

Het maatwerk bij de re-integratie van cliënten is in 2006 toegenomen. Dat blijkt bij UWV uit het aantal individuele
re-integratieovereenkomsten en het werken met re-integratiecoaches. Ook de intensieve begeleiding waar veel gemeenten voor kiezen leidt tot grotere tevredenheid bij cliënten. Een op de persoon toegesneden, intensieve aanpak draagt sterk bij aan het vinden van werk. De uitvoeringsorganisaties kunnen dit beter doen als ze over meer medewerkers met relevante competenties en voldoende tijd beschikken.

In 2006 moest de helft van de nieuwe aanvragers van een werkloosheids- of bijstandsuitkering aan verschillende instanties dezelfde informatie verstrekken. Als reactie heeft de staatssecretaris van SZW een wetsvoorstel ingediend voor een verbod op meervoudige gegevensuitvraag door de ketenpartners in de sociale zekerheid. Het digitaal klantdossier zal een belangrijke bijdrage leveren om cliënten beter van dienst te zijn. IWI is positief over de manier waarop de ketenpartners onder regie van CWI aan de totstandkoming hiervan werken.

CWI en de gemeentelijke sociale diensten hebben in 2006 hun inspanningen vooral gericht op mensen die relatief makkelijk naar werk zijn te begeleiden. Van de 1,4 miljoen mensen die aan de kant staan, zijn er meer dan 500.000 die langdurig een uitkering ontvangen en een grote afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Om deze groep ook te activeren, moeten de uitvoeringsorganisaties alle instrumenten gebruiken die hen ten dienste staan. Willen de inspanningen om bijvoorbeeld oudere werklozen en herkeurde arbeidsongeschikten te activeren succesvol zijn, dan zullen ook werkgevers zich voor deze groepen moeten openstellen.

CWI
CWI heeft in 2006 het nodige gedaan om mensen aan het werk te krijgen. Veel mensen maken gebruik van de instrumenten voor het vinden van werk. Waar het gaat om de afgifte van werkvergunningen voor buitenlanders vindt IWI dat CWI deze wettelijke taak goed uitvoert. Al zijn fraudebewustzijn en alertheid voor verbetering vatbaar.

UWV
UWV heeft in 2006 de kwaliteit van de dienstverlening bij de re-integratie verder verbeterd.
De inspectie concludeert dat UWV de herbeoordelingsoperatie zorgvuldig heeft uitgevoerd. Wel heeft IWI kritische kanttekeningen bij de planning geplaatst.
IWI is van oordeel dat UWV ondanks forse inspanningen niet aan de afspraken wat betreft de gegevensdiensten heeft kunnen voldoen. Zo zal UWV nog veel werk moeten verzetten om tot een volledige, juiste en actuele polisadministratie te komen. Bij de realisatie hiervan is UWV overigens in hoge mate afhankelijk van activiteiten van andere organisaties.

Gemeenten
Gemeenten konden het aantal nieuwe aanvragers van een bijstandsuitkering verlagen. De grote groep mensen die langdurig in de bijstand zit neemt relatief toe. Om hen in het kader van het minimabeleid te ondersteunen, zoeken sommige gemeenten de grenzen van de wet op. Gemeenten mogen bijzondere bijstand verlenen, maar alleen op individuele basis.
Gemeenten zijn ook verantwoordelijk voor de uitvoering van de wet op de sociale werkvoorziening. Het oordeel van IWI is gebaseerd op de gemeente-jaarrekeningen van 2005. In 2005 zijn 500 meer mensen geplaatst dan de bijna 90.000 voor wie subsidie was ontvangen. Punt van zorg zijn de gegroeide wachtlijsten en langere wachttijden. IWI deed in 2006 ook onderzoek naar de manier waarop gemeenten sinds 2005 toezicht houden op de kinderopvang. Tweederde heeft een basis voor eerstelijnstoezicht gelegd. Gemeenten hebben nog wel een weg te gaan als het gaat om de verantwoording over het toezicht op de kinderopvang.

SVB
De inspectie is van oordeel dat SVB in 2006 goed gepresteerd heeft. Zo voldeed SVB aan vrijwel alle verhoogde prestatienormen. Het is van belang dat de SVB blijft deelnemen aan de realisatie van het digitale klantdossier.

Certificatie- en keuringsinstellingen
IWI houdt ook toezicht op certificatie- en keuringsinstellingen op het gebied van arbeidsomstandigheden. Deze cki's geven certificaten af voor producten en personen die aan veiligheidseisen moeten voldoen. Het gaat bijvoorbeeld om kranen, vuurwerk, drukapparaten, kraanmachinisten. In de meeste werkvelden doen de cki's hun werk naar behoren. Voor een sluitende keten van handhaving en toezicht is meer samenwerking en informatie-uitwisseling tussen de verschillende actoren van belang. Dit is in 2006 in gang gezet.

persbericht IWI, 16 mei 2007

persbericht IWI, 16 mei 2007

Aan de informatie op deze site kunnen geen rechten worden ontleend.