IWI: Jaarverslag 2006; Veel mensen weer aan het werk, maar te grote groep
nog aan de kant (persbericht)
De Inspectie Werk en Inkomen concludeert in haar Jaarverslag 2006 dat
CWI, UWV en gemeentelijke sociale diensten veel hebben gedaan om
mensen met een uitkering aan betaald werk te helpen. Zo'n 1,4 miljoen
mensen uit de beroepsbevolking ontvangen een uitkering, waarvan er
ruim 500.000 al lang aan de kant staan met weinig uitzicht op werk. Om
hen te activeren is het van belang dat de ketenpartners in de sociale
zekerheid meer dan nu werken vanuit één aanspreekpunt met een op het
individu toegesneden aanpak.
Vooral waar mensen meer maatwerk wordt geboden en de regelgeving daar
ook de ruimte voor biedt, hebben de organisaties succes in het
begeleiden van mensen naar werk. Onderzoek van IWI uit 2006 maakt
duidelijk dat samenwerking en klantgerichte uitvoering nog sterk
afhangen van de inzet en ambitie van medewerkers op lokaal en
regionaal niveau. Het is van groot belang dat goede resultaten van
regionale en lokale initiatieven breed gedeeld worden.
Het maatwerk bij de re-integratie van cliënten is in 2006 toegenomen.
Dat blijkt bij UWV uit het aantal individuele
re-integratieovereenkomsten en het werken met re-integratiecoaches.
Ook de intensieve begeleiding waar veel gemeenten voor kiezen leidt
tot grotere tevredenheid bij cliënten. Een op de persoon toegesneden,
intensieve aanpak draagt sterk bij aan het vinden van werk. De
uitvoeringsorganisaties kunnen dit beter doen als ze over meer
medewerkers met relevante competenties en voldoende tijd beschikken.
In 2006 moest de helft van de nieuwe aanvragers van een werkloosheids-
of bijstandsuitkering aan verschillende instanties dezelfde informatie
verstrekken. Als reactie heeft de staatssecretaris van SZW een
wetsvoorstel ingediend voor een verbod op meervoudige gegevensuitvraag
door de ketenpartners in de sociale zekerheid. Het digitaal
klantdossier zal een belangrijke bijdrage leveren om cliënten beter
van dienst te zijn. IWI is positief over de manier waarop de
ketenpartners onder regie van CWI aan de totstandkoming hiervan
werken.
CWI en de gemeentelijke sociale diensten hebben in 2006 hun
inspanningen vooral gericht op mensen die relatief makkelijk naar werk
zijn te begeleiden. Van de 1,4 miljoen mensen die aan de kant staan,
zijn er meer dan 500.000 die langdurig een uitkering ontvangen en een
grote afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Om deze groep ook te
activeren, moeten de uitvoeringsorganisaties alle instrumenten
gebruiken die hen ten dienste staan. Willen de inspanningen om
bijvoorbeeld oudere werklozen en herkeurde arbeidsongeschikten te
activeren succesvol zijn, dan zullen ook werkgevers zich voor deze
groepen moeten openstellen.
CWI
CWI heeft in 2006 het nodige gedaan om mensen aan het werk te krijgen.
Veel mensen maken gebruik van de instrumenten voor het vinden van
werk. Waar het gaat om de afgifte van werkvergunningen voor
buitenlanders vindt IWI dat CWI deze wettelijke taak goed uitvoert. Al
zijn fraudebewustzijn en alertheid voor verbetering vatbaar.
UWV
UWV heeft in 2006 de kwaliteit van de dienstverlening bij de
re-integratie verder verbeterd.
De inspectie concludeert dat UWV de herbeoordelingsoperatie zorgvuldig
heeft uitgevoerd. Wel heeft IWI kritische kanttekeningen bij de
planning geplaatst.
IWI is van oordeel dat UWV ondanks forse inspanningen niet aan de
afspraken wat betreft de gegevensdiensten heeft kunnen voldoen. Zo zal
UWV nog veel werk moeten verzetten om tot een volledige, juiste en
actuele polisadministratie te komen. Bij de realisatie hiervan is UWV
overigens in hoge mate afhankelijk van activiteiten van andere
organisaties.
Gemeenten
Gemeenten konden het aantal nieuwe aanvragers van een
bijstandsuitkering verlagen. De grote groep mensen die langdurig in de
bijstand zit neemt relatief toe. Om hen in het kader van het
minimabeleid te ondersteunen, zoeken sommige gemeenten de grenzen van
de wet op. Gemeenten mogen bijzondere bijstand verlenen, maar alleen
op individuele basis.
Gemeenten zijn ook verantwoordelijk voor de uitvoering van de wet op
de sociale werkvoorziening. Het oordeel van IWI is gebaseerd op de
gemeente-jaarrekeningen van 2005. In 2005 zijn 500 meer mensen
geplaatst dan de bijna 90.000 voor wie subsidie was ontvangen. Punt
van zorg zijn de gegroeide wachtlijsten en langere wachttijden.
IWI deed in 2006 ook onderzoek naar de manier waarop gemeenten sinds
2005 toezicht houden op de kinderopvang. Tweederde heeft een basis
voor eerstelijnstoezicht gelegd. Gemeenten hebben nog wel een weg te
gaan als het gaat om de verantwoording over het toezicht op de
kinderopvang.
SVB
De inspectie is van oordeel dat SVB in 2006 goed gepresteerd heeft. Zo
voldeed SVB aan vrijwel alle verhoogde prestatienormen. Het is van
belang dat de SVB blijft deelnemen aan de realisatie van het digitale
klantdossier.
Certificatie- en keuringsinstellingen
IWI houdt ook toezicht op certificatie- en keuringsinstellingen op het
gebied van arbeidsomstandigheden. Deze cki's geven certificaten af
voor producten en personen die aan veiligheidseisen moeten voldoen.
Het gaat bijvoorbeeld om kranen, vuurwerk, drukapparaten,
kraanmachinisten. In de meeste werkvelden doen de cki's hun werk naar
behoren. Voor een sluitende keten van handhaving en toezicht is meer
samenwerking en informatie-uitwisseling tussen de verschillende
actoren van belang. Dit is in 2006 in gang gezet.
persbericht IWI, 16 mei 2007
persbericht IWI, 16 mei 2007
Aan de informatie op deze site kunnen geen rechten worden ontleend.
Inspectie Werk en Inkomen