VVD


16-5-2007

Maidenspeech Brigitte van der Burg

Voorzitter, zou dit ons niet tot nadenken moeten stemmen over wat wij willen bereiken ten opzichte van wat we in de praktijk bereiken. Ons wantrouwen leidt tot controleurs, managers in plaats van tot zorg of onderwijs. Het doorgeschoten gelijkheidsdenken leidt tot de wrange paradox dat juist de mensen die we willen bereiken met die bijzondere reg

Maidenspeech Brigitte van der Burg

Voorzitter,

We spreken vandaag over de relatie tussen de overheid en de burger.

Het gaat er bijvoorbeeld over dat, als je de Belastingdienst belt, je snel contact hebt met de juiste persoon. Dat een aanvraag voor een uitkering tijdig wordt toegekend. Of dat een doorgegeven wijziging correct in de administratie wordt verwerkt.

In mijn betoog ga ik zo in op:
o Wat de Nationale Ombudsman zegt over deze relatie in 2006 o Wat de analyse van de VVD is waardoor het nu fout loopt tussen overheid en burger
o En welke de daaruit voortvloeiende praktische maatregelen zijn die de VVD de minister vraagt te nemen om naar een oplossing te komen?

Bevindingen Ombudsman

In het Jaarverslag 2006 `'Regel is regel' is niet genoeg' constateert de Nationale Ombudsman dat het aantal klachten in 2006 van burgers met 23% is gestegen.

Burgers klagen over de overheid op de volgende punten:
1) het niet, onjuist of té laat antwoorden,
2) het onzorgvuldig omgaan met informatie,

3) het niet serieus nemen en niet netjes behandelen van de burger,
4) onbegrijpelijke besluiten en tenslotte

5) foute besluiten.

Deze stijging van het aantal klachten is volgens De Ombudsman met name te wijten aan het doorvoeren van enkele grote stelselwijzigingen, zoals de invoering van de huur- en zorgtoeslag en een nieuw computersysteem voor de uitvoering van de Ziektewet. Over de Belastingdienst en UWV zijn verreweg de meeste klachten ontvangen; zij zijn verantwoordelijk voor de groei van de klachten met 23%. Deze organisaties blijken overvraagd.

De Nationale Ombudsman stelt dat het handhaven van regels niet genoeg is, maar dat het voor goed bestuur ook nodig is burgers behoorlijk te behandelen. Hij pleit dan ook voor het introduceren van behoorlijkheid als belangrijk criterium naast rechtmatigheid om de overheid te beoordelen en te sturen. Wat is de visie van de minister hierop?

De Nationale Ombudsman adviseert de overheid de burger meer centraal te stellen en meer ruimte te maken voor persoonlijk contact. Een telefoontje doet wonderen en lost vaak de klacht al op.

Wanneer gaat het nu fout tussen overheid en burger? Dat gebeurt volgens de Ombudsman met name als de organisaties teveel naar binnen gericht zijn, te procedureel handelen en als de politiek en het bestuur grote stelselwijzigingen doorvoeren. Dan gaat de organisatie navelstaren, komt het systeem teveel onder druk te staan, gaat het fout in de uitvoering en nemen de klachten van burgers over deze overheidsinstantie enorm toe. Waar de VVD de Nationale Ombudsman niet over hoort, zijn de achterliggende redenen waarom dit gebeurt!

Wat zijn daarvoor dan de diepere oorzaken volgens de VVD?

Voorzitter, wij hebben:
o Té ingewikkelde, complexe systemen gecreëerd in Nederland door wantrouwen als uitgangspunt te nemen en door het gelijkheidsdenken te ver door te voeren. Wantrouwen als uitgangspunt leidt tot alles dichtregelen, tot een controlemanie met als gevolg dat de uitvoerders zich tot in groot detail moeten verantwoorden. Gelijkheidsdenken heeft tot gevolg dat elke uitzondering een eigen regeling nodig heeft. Het resultaat: ingewikkelde stelsels en een stevige managementlaag om dit allemaal te controleren! Kortom, enorme leemlagen die de uitvoerderende werknemers het werkplezier ontnemen en zichzelf in stand houden (incl. inhuur externe adviseurs)
o De burger en zijn vraag staan niet centraal bij de overheid! Néé, het proces of deelproduct dat de overheid aanbiedt staat centraal. De overheid deelt zich steeds meer op in verschillende onderdelen met deelverantwoordelijkheden. Neem bijvoorbeeld de vrouw met haar 10 kinderen in Bos en Lommer. Er zijn al tijden talloze hulpverlenende instanties met dit gezin bezig. Niemand lost het probleem op. Intake, analyseren, overleggen .............. Tja, weer een andere instantie erbij, weer coördinatie en ga zo maar door! Gevolg: niemand is eindverantwoordelijk, niemand begint met het probleem op te lossen. We werken langs elkaar heen, frustreren elkaar in plaats vanuit het probleem van de burger te handelen!
De burger weet niet meer wat hij van de overheid mag verwachten. De burger weet niet meer waar hij terecht kan. De overheid, de systemen zijn te complex en te versnipperd geworden. De burger keert zich af van de overheid en maakt vaak geen gebruik meer van al die mooie, maar ingewikkelde regelingen die toch gemaakt zijn om hem of haar te helpen. Denk aan het niet gebruiken van de bijzondere bijstand door mensen die gebruik maken van de voedselbanken. Ze lopen vast. Ze maken helemaal geen gebruik van die mooie, gedetailleerde regelingen. Ze zijn de weg kwijt!

Zo ja, wát betekent dit dan voor het beleid van het kabinet in de nabije toekomst? Welke consequenties verbindt het kabinet hieraan voor wijze van verantwoording van middelen, voor het gebruiken van inkomensafhankelijke toeslagen, etc..Graag hoor ik uw visie hierop?

In het regeerakkoord staat. Ik citeer: "Een dienende overheid is een overheid die burgers centraal stelt. Minder regels en bureaucratische lasten en een heldere handhaving zijn daarbij nodig, evenals een hoge kwaliteit van publieke voorzieningen". Ook staat er dat diezelfde overheid die een hogere kwaliteit van publieke voorzieningen moet leveren, kleiner moet worden (750 miljoen euro). Mooie voornemens die ook mijn partij kan onderschrijven. Graag verneem ik welke concrete maatregelen het kabinet op dit vlak gaat ondernemen.

In afwachting van uw plan om de overheid dienstbaarder en kleiner te maken, verzoek ik u alvast met een aantal praktische zaken te beginnen om de stelsels niet nog ingewikkelder te laten worden.


1. pas het principe `wie zwijgt, stemt toe', dat tot grote tevredenheid van de VVD in het regeerakkoord is opgenomen, toe, tenzij er grote maatschappelijke consequenties zijn. In de campagne heb ik hier in debatten sterk voor gepleit. Dit principe zorgt er namelijk voor dat de burger een veel gelijkwaardigere positie ten opzichte van de overheid krijgt. Het is toch voor een gewoon mens niet te begrijpen dat voor een ondernemer bij het 1 dag te laat aangeven van de BTW er direct een boete volgt, terwijl de overheid ongestraft termijnen kan overschrijden?

2. continueer de Kafka-brigade waarmee in de vorige kabinetsperiode is begonnen en die succesvol blijkt te zijn. De Kafka-brigade is de club mensen die problemen oplost van mensen die klem komen te zitten tussen diverse overheidsinstanties. Zo leert de overheid van haar fouten en worden burgers die tussen wal en schip vallen snel geholpen;
3. zet vooral in op korte en begrijpelijke formulieren. Uit onderzoek is gebleken dat slechts 40% van de Nederlanders de formulieren van de overheid kan begrijpen. Door hier een taaltoets op toe te passen en de benodigde aanpassingen door te voeren, kan 95% van de Nederlanders deze formulieren lezen en begrijpen. Aangezien formulieren een belangrijke wijze van communiceren van de overheid met haar burgers vormen, graag een toezegging van de minister dat hier zwaar op ingezet wordt en dat alle nieuwe formulieren conform de belofte van het vorige kabinet vanaf 1 september 2007 de toets doorstaan dat ze voor 95% van de Nederlanders vooral kort en te begrijpen zijn;
4. pak de regeldruk tussen overheden en tussen overheden en instellingen aan. Ik verzoek de minister een concrete reductiedoelstelling te formuleren om de verantwoordingsverplichtingen tussen overheden te verminderen zodat de uitvoerders weer aan hun echte werk toekomen en er minder managers etc. nodig zijn om dit allemaal te controleren. Zou 25% minder verantwoording niet een mooie start zijn in deze kabinetsperiode? Graag uw reactie;
5. en tenslotte zou ik u willen vragen om in uw plan om de overheid kleiner en dienstbaarder te maken ook expliciet in te gaan op het tegengaan van de versnippering en de huidige situatie, dat niemand verantwoordelijk is. Dat is hard nodig!

Voorzitter, ik sluit af. Echter niet voor de Nationale Ombudsman voor het werk te bedanken en ervoor te complimenteren dat hij ondanks de toename van de klachten deze tijdig is blijven afhandelen. Goed voorbeeld doet goed volgen! De VVD heeft echter ook drie aandachtpunten wat betreft de Nationale Ombudsman: 1) het criterium behoorlijkheid dat de Nationale Ombudsman introduceert mag niet in de plaats komen van rechtmatigheid. 2) Ook kan behoorlijkheid niet in plaats van prestatiecontracten komen als het enige criterium waarop de overheid wordt afgerekend en 3) de Nationale Ombudsman moet zich bij haar leest houden. Geen harde, in de ogen van de VVD onterecht oordelen vellen als de Nationale Ombudsman gebrek aan kennis van zaken heeft, zoals op politie en justitie gebied in paragraaf 10.10. En geen politiek bedrijven.

Voorzitter, de VVD staat voor een dienstbaardere, kleinere overheid waar burgers vertrouwen in kunnen hebben ! Uitgangspunt voor de VVD is dat de overheid er is voor de burger en niet omgekeerd!