Gemeente Hoogezand-Sappemeer

Inwoners tevreden over dienstverlening Mooiman (persbericht 038, 15 mei 2007

De inwoners van Hoogezand-Sappemeer die gebruik hebben gemaakt van de dienstverlening van Mooiman zijn over het algemeen tevreden en geven Mooiman een 7,5 als rapportcijfer.

Dit blijkt uit de resultaten van het klanttevredenheidsonderzoek dat in het najaar van 2006 is uitgevoerd. Van de 795 enquêteformulieren werden 173 ingevuld retour gezonden. Een respons van 22 procent. Uit de teruggezonden formulieren komt naar voren dat ongeveer 29 procent de dienstverlening beter vindt dan oorspronkelijk verwacht. 20 procent heeft de snelheid waarmee de melding werd opgelost en de wijze van afhandeling als negatief ervaren. De gemeente gaat actief werken aan het omlaag brengen van die 20 procent.

Mooiman is de naam van het concept om de buitendienstverlening van de gemeente in de contacten met burgers toegankelijker te maken en de communicatie daarover te vereenvoudigen. De meldingentelefoon en de website www.hoogezand-sappemeer.nl/mooiman zijn de speerpunten in dat concept. Een inwoner van de gemeente Hoogezand-Sappemeer heeft nu voor alle vragen over de buitendienstverlening van de gemeente, genoeg aan slechts één telefoonnummer. Op 9 januari 2006 is de nieuwe meldingentelefoon officieel in gebruik gesteld door wethouder Roelof Stäbler die het eerste telefoontje in ontvangst nam.

In totaal is er ruim 6000 keer met 0900-MOOIMAN (0900-666 46 26) gebeld. In 2006 zijn er 2421 meldingen genoteerd en afgehandeld, de overige telefoontjes hebben betrekking op vragen van inwoners die geen verdere actie vergden. De meldingen zijn in 42 procent van de gevallen dezelfde dag nog opgelost en in 34 procent in twee tot vier dagen. Vier procent van de meldingen kon niet binnen een maand worden opgelost. Dit blijkt uit rapportages uit het computersysteem. De meeste meldingen die binnenkomen hebben te maken met onderhoud van wegen en groenvoorzieningen. Daarnaast wordt er ook veel gebeld met meldingen over zwerfvuil, afvalcontainers of ondergrondse vuilcontainers.

Meldingen staan geregistreerd in een computersysteem dat de melding rechtstreeks inzichtelijk maakt voor de wijkbeheerders. Deze kunnen direct een medewerker aansturen om de melding te inventariseren en op te lossen. Moet hiervoor een aannemer worden ingehuurd dan zal de termijn waarbinnen de melding wordt opgelost iets ruimer worden, maar ook dan is het streven om de melding zo spoedig mogelijk te verhelpen.