Hardnekkige problemen in bedrijfsvoering ministeries

16.05.2007 / 13:30 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: De algemene rekenkamer

De algemene rekenkamer

Verantwoordingsdag 2007

Rechtmatigheid op hoog niveau; bedrijfsvoering ministeries voldoende, al zijn er ook hardnekkige problemen

De rechtmatigheid is in Nederland op een hoog niveau en over de gehele linie is de bedrijfsvoering van de ministeries voldoende. Maar er zijn wel enkele hardnekkige en structurele problemen in de bedrijfsvoering. Deze zijn vooral te wijten aan reorganisaties en veranderingen op de departementen, en wijzen op sturingsproblemen. De jaarverslagen bevatten steeds meer informatie over doelen, prestaties en middelen, maar de bruikbaarheid van de informatie is soms beperkt en veel informatie over grote projecten blijft ongebruikt. Dit blijkt uit het rapport Rijk verantwoord 2006, de 25 rapporten bij de jaarverslagen van de Algemene Rekenkamer en uit Staat van de Beleidsinformatie 2007. Behalve deze rapporten verschijnen op deze Verantwoordingsdag ook rapporten over de aanbesteding van de ICT-component van P-Direkt en over belonings- en ontslagregelingen bij de rechterlijke macht.

Rijksrekening 2006 goedgekeurd
In 2006 waren de inkomsten en de uitgaven van het Rijk beide ongeveer 188 miljard euro. De Algemene Rekenkamer keurt de Rijksrekening 2006 en de Saldibalans 2006 goed. Over het algemeen is de rechtmatigheid op een hoog niveau: 22 van de 25 jaarverslagen voldoen. Bij twee departementen (Defensie en VROM) en bij de Staten-Generaal is sprake van een rechtmatigheidsprobleem op jaarverslagniveau. Volgens de Algemene Rekenkamer geldt dit eigenlijk ook voor het Ministerie van Financiën in verband met onzekerheid over een deel van de belastingontvangsten. Ook het probleem van VROM (huurtoeslag) hangt overigens (deels) samen met de Belastingdienst. Tezamen staan de problemen de goedkeuring van de rijksrekening niet in de weg.

Vijf ernstige onvolkomenheden in de bedrijfsvoering van de ministeries In 2006 is de bedrijfsvoering over de gehele linie van voldoende niveau. Het totaal aantal onvolkomenheden in de bedrijfsvoering is gedaald van 58 naar 56. Van deze 56 zijn er 19 nieuw, terwijl er 13 hardnekkig zijn en structureel (van vóór 2002). Eén ministerie, dat van Defensie, heeft 17 onvolkomenheden. Dit wijst op grote problemen met de sturing en beheersing. De Algemene Rekenkamer gaat hier daarom in 2007 speciaal onderzoek naar doen.
Het aantal ernstige onvolkomenheden op de ministeries is gestegen. Waren er vorig jaar drie ernstige onvolkomenheden, dit jaar zijn het er vijf. Het gaat om het volgende:
-het voorschotbeheer van ontwikkelingssamenwerkinggelden bij Buitenlandse Zaken. Eind 2006 staat een bedrag van 5,7 miljard euro open aan voorschotten voor ontwikkelingssamenwerking uit de periode 1993 tot en met 2006. Het ministerie heeft voor een deel van deze voorschotten geen informatie over de reden waarom deze niet verantwoord zijn. Niet van alle voorschotten is dus bekend waaraan het geld precies is besteed. Dankzij een goed plan van aanpak van het ministerie heeft de Algemene Rekenkamer het bezwaar dat ze hiertegen wilde maken, opgeheven.

-bij de Belastingdienst speelt sinds vorig jaar het probleem van huur-, zorg- en kinderopvangtoeslagen die niet goed en tijdig aan burgers zijn uitbetaald, ter waarde van 5,5 miljard euro.

-bij het wapen- en munitiebeheer van Defensie is een gebrek aan kennis over de aanwezigheid van de precieze hoeveelheden materieel waaronder ook gevoelig materieel zoals wapens, munitie en cryptoapparatuur (om berichten te versleutelen).
-het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid had te maken met de moeizame invoering van een nieuw financieel administratiesysteem.
-bij het subsidiebeheer op het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport is al sinds 2002 een ernstige onvolkomenheid, maar dankzij het in 2006 ingerichte Subsidieplein verwacht VWS dat de problemen in 2007 worden opgelost.

Steeds meer informatie beschikbaar over beleid
Een verantwoordelijke overheid is aanspreekbaar op wat ze doet. Zij laat eenduidig zien wat zij presteert en hoe zij functioneert, en geeft hier informatie over. Goede informatie over beleid is essentieel voor het debat vooraf, over nut en noodzaak van het beleid, om de voortgang van het beleid te kunnen vaststellen en achteraf de prestaties en kosten van het beleid te kunnen beoordelen. Beleidsinformatie moet daarom bruikbaar zijn en daadwerkelijk gebruikt worden voor sturing en beheersing. We hebben in ons onderzoek in de jaarverslagen een aantal goede voorbeelden gevonden van bruikbare informatie, bijvoorbeeld bij VROM over emissies, waarover het Natuur- en Milieuplanbureau gegevens van goede kwaliteit oplevert. Maar soms is de bruikbaarheid beperkt. Dat geldt bijvoorbeeld voor informatie over de HALT-afdoeningen (werkstraffen) bij Justitie, waar verschillende definities worden gebruikt voor een 'geslaagde Halt-afdoening'. Wel is in het algemeen de beleidsinformatie in de jaarverslagen over 2006 deugdelijk tot stand gekomen en voldoet het aan de verslaggevingsvoorschriften.

Een bijlage met conclusies per departement vindt u op onze website www.rekenkamer.nl.