Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)

Energiebedrijven verrekenen opbrengsten van huishoudens die zelf duurzame energie opwekken

07-02 / 16-05-2007

Klanten kunnen voortaan met hun eigen leverancier afrekenen wanneer zij niet alleen elektriciteit afnemen maar deze ook zelf opwekken. Hiermee zijn de administratieve problemen voor huishoudens met bijv. zonnepanelen opgelost.

Voortaan heeft de klant te maken met één aanspreekpunt en één administratief traject. Deze regeling, die sinds 18 november 2006 bestaat, hebben netbeheerders en leveranciers, na aandringen van de Directie Toezicht Energie (DTe) van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa), vastgelegd in een zgn. uitbestedingovereenkomst. DTe is blij dat EnergieNed en de sector met deze salderingsovereenkomst de verrekening van afgenomen en terug geleverde energie vereenvoudigen. Voor kleinverbruikers ontstaat duidelijkheid en het opwekken van duurzame energie wordt gestimuleerd. DTe roept alle partijen op om de overeenkomst te tekenen en er snel invulling aan te geven.

DTe heeft op de overeenkomst aangedrongen omdat er, onder meer via Consuwijzer, veel klachten zijn van klanten die energie terugleveren aan het net maar daarvoor niet worden gecompenseerd. Bij problemen verwijzen leveranciers en netbeheerders naar elkaar. De nieuwe overeenkomst bepaalt dat netbeheerders de eindverantwoordelijkheid hebben voor het vaststellen van de leverings- en terugleveringscijfers en dat leveranciers verantwoordelijk zijn voor de verrekening met de klant. Ook zijn er afspraken gemaakt over het met terugwerkende kracht oplossen van salderingsklachten. De uitbestedingovereenkomst levert huishoudens die minder dan 3000 kWh terugleveren het maximale financiële voordeel binnen de bestaande wettelijke kaders.