http://www.evo.nl
05/16/2007 - Bedrijfsleven verontwaardigd over invoering milieuzone
Eindhoven
invoering milieuzone Eindhoven
EVO, TLN en KNV zijn verontwaardigd over het besluit van het College
van Burgemeester en Wethouders van Eindhoven om een milieuzone in te
voeren waardoor alleen vrachtverkeer dat aan bepaalde milieueisen
voldoet het gebied nog in mag. De grenzen van de milieuzone waar de
gemeente voor kiest, zijn maar liefst 20 keer groter dan de bij een
keuze voor de binnenring, terwijl het effect op een betere
luchtkwaliteit slechts 1,2 keer zo groot is. Over de omvang van de
milieuzone is niet met het bedrijfsleven gesproken terwijl dit een
essentiele afspraak is uit het convenant 'Stimulering schone
vrachtauto's' dat de gemeente Eindhoven nota bene mede heeft
ondertekend.
Het B&W-besluit van de gemeente Eindhoven komt voor EVO, TLN en KNV
als een donderslag bij heldere hemel. Tot het moment van het besluit
is goed samengewerkt aan mogelijke maatregelen om de luchtkwaliteit te
verbeteren. De organisaties zien een milieuzone op zich als een goede
maatregel om de bijdrage van het vrachtverkeer aan overschrijding van
de Europese luchtkwaliteitsnormen te reduceren. Juist om die reden is
een convenant getekend dat een goede en gedragen invoering van
milieuzones in binnensteden regelt. Een essentiele afspraak is dat
partijen de omvang van een mogelijke milieuzone samen afstemmen. Als
één van de samenwerkingspartners dient Eindhoven zich aan die
afspraak te houden. De organisaties gaan onderzoeken welke stappen zij
kunnen nemen tegen dit besluit.
Volgens EVO, TLN en KNV ligt het veel meer voor de hand om voor de
variant binnenring te kiezen. De investeringen die de gemeente nu van
het bedrijfsleven vraagt, zijn onnodig groot gelet op het relatief
kleine milieueffect. Uit vergelijkbaar onderzoek in de gemeente
Utrecht bleek dat daar een kleine milieuzone (centrum) het
bedrijfsleven 69 miljoen euro zou kosten, terwijl de schade in geval
van een grote milieuzone (stad) kan oplopen tot 115 miljoen euro.
Dit is een gezamenlijk persbericht van EVO, TLN en KNV.