ING versterkt positie als toonaangevende Nederlandse retailbank

Amsterdam, 16 mei 2007

Postbank en ING Bank bundelen krachten onder één merk: ING


* Het succesvolle directe bedrijfsmodel van de Postbank vormt de basis voor de nieuwe combinatie, versterkt met toegang tot persoonlijk advies van ING Bank.
* De combinatie is vanaf 2009 actief onder de merknaam ING.
* De investering stelt ING in staat haar positie te versterken als toonaangevende bank in Nederland met meer dan 8 miljoen particuliere klanten en 600.000 zakelijke klanten.
* De investering leidt tot verbeterde dienstverlening aan klanten en verhoogde operationele efficiency.
* Positieve bijdrage aan de winst- en verliesrekening vanaf 2009: de investering van EUR 890 miljoen leidt in 2011 tot een extra jaarlijkse winst voor belasting van EUR 440 miljoen, waarbij ING streeft naar een cost/income ratio van onder de 50% in 2011.
* Een daling van het aantal FTE's van 2.500 over een periode van vijf jaar.

ING maakt vandaag bekend substantieel te gaan investeren in haar Nederlandse retail-bankactiviteiten door het directe bedrijfsmodel van de Postbank te combineren met toegang tot persoonlijk advies van ING Bank. Vanaf 2009 zal ING met haar Nederlandse retail-bankactiviteiten actief zijn onder één merknaam: ING.

Michel Tilmant, Voorzitter van de Raad van Bestuur van ING Groep: "Door te investeren in een retailbank die voldoet aan de verwachtingen van onze klanten creëert ING een sterke basis voor toekomstige groei. Door de activiteiten van de Postbank en ING Bank te combineren kunnen we onze dienstverlening verbeteren en een sterke focus behouden op kostenbeheersing. Deze investering versterkt onze positie als toonaangevende Nederlandse retailbank."

Focus op klanten

Het Nederlandse bancaire landschap is de afgelopen tien jaar aanzienlijk veranderd. Naast de toenemende populariteit van internetbankieren, waardoor www.postbank.nl een van de meest bezochte websites van Nederland is geworden, blijven klanten behoefte houden aan persoonlijk advies.

Met het succesvolle directe bedrijfsmodel van de Postbank als basis, voorziet de nieuwe combinatie haar 8 miljoen particuliere klanten van concurrerende producten, geavanceerde diensten op het gebied van internetbankieren, en uiterst toegankelijke contact centers. Tevens zullen klanten profiteren van de investeringen in het huidige kantorennetwerk van ING Bank die zullen worden omgevormd in moderne bankwinkels waar alle klanten voor persoonlijk advies terecht kunnen.

ING zet zich volledig in om haar service op hoog niveau te houden. De voordelen van de combinatie zijn vanaf 2009 merkbaar als ING onder één merk gaat opereren. De dienstverlening aan zakelijke en private-bankingklanten van ING Bank blijft ongewijzigd, zij zullen blijven profiteren van de vakkennis van hun persoonlijke adviseur. Op termijn krijgen de zakelijke klanten van beide banken toegang tot de verbeterde dienstverlening voor internetbankieren van de nieuwe combinatie.

Sterke basis voor toekomstige groei

De combinatie van de Postbank en ING Bank zal aanzienlijke waarde creëren. De totale investering van EUR 890 miljoen over een periode van vijf jaar zal naar verwachting vanaf 2009 een positieve bijdrage leveren aan de winst- en verliesrekening en vanaf 2011 leiden tot een extra jaarlijkse winst voor belasting van EUR 440 miljoen.

Deze extra winst wordt gerealiseerd door verbeterde productie- en distributiecapaciteit alsmede door schaalvoordelen en toegenomen operationele efficiency. De nieuwe combinatie streeft naar een cost/income ratio van onder de 50% in 2011. Hierdoor zal de combinatie de meest efficiënte en concurrerende bank van Nederland worden.

Medewerkers

ING verwacht over een periode van vijf jaar bij Postbank en ING Bank een daling van het aantal FTE's met 2.500. ING zal de betrokken ondernemingsraden om advies vragen en zal een mobiliteitsplan ontwikkelen op basis van het Sociaal Plan 2007-2009.

Eli Leenaars, lid van de Raad van Bestuur van ING Groep en verantwoordelijk voor de wereldwijde retail-bankactiviteiten: "Deze investering bevestigt ons commitment aan de Nederlandse markt. Het combineren van twee sterke banken onder één merk versterkt onze concurrentiepositie. Tegelijkertijd is het een omvangrijk veranderingsproces dat gevolgen heeft voor een groot aantal van onze medewerkers. In lijn met ons sterke sociale beleid zal ING alles in het werk stellen om de betrokken medewerkers van 'werk-naar-werk' te begeleiden en het aantal gedwongen ontslagen tot een absoluut minimum te beperken".

Persvoorlichting: ING Groep

Nanne Bos, +31 (0) 20 541 6516, nanne.bos@ing.com

Persconferentie

In plaats van de eerder aankondigde media conference call, organiseert ING Groep vandaag een persconferentie over de eerste kwartaal cijfers en de Nederlandse retail-bankingstrategie. Tijdens deze persconferentie zullen Michel Tilmant, John Hele en Eli Leenaars aanwezig zijn. De persconferentie begint om 11.00 am CET te ING House in Amsterdam.

Een live webcast van de persconferentie is beschikbaar op www.ing.com en is ook te volgen via de telefoon. Bel tien minuten voor aanvang onderstaande telefoonnummers:

Vanuit Nederland: +31 20 794 8500
Vanuit het Vereningd Koninkrijk: +44 207 190 1537

ING Groep is een wereldwijd opererende financiële instelling van Nederlandse oorsprong, actief op het gebied van bankieren, verzekeren en vermogensbeheer. ING heeft meer dan 60 miljoen particuliere, zakelijke en institutionele klanten in ruim 50 landen. Met ongeveer 120.000 medewerkers omvat ING een grote verscheidenheid aan toonaangevende bedrijven die steeds vaker hun klanten onder de merknaam ING bedienen.