Time : 09:10:23
Date : 16 May 2007
Sender Name: fieldcommunication/Urbancommunication

VEILING HASPENGOUW VORMT ZICH OM TOT EEN COÖPERATIEVE MARKTGERICHTE ONDERNEMING EN GAAT TOEKOMSTIGE UITDAGINGEN AAN Nieuwe structuur Veiling Haspengouw voorgesteld en positief bevonden door 650 leden-coöperanten en 100 werknemers

Op dinsdag 15 mei werd het startschot gegeven van de nieuwe coöperatieve structuur van Veiling Haspengouw. Gisteren stelden de Raad van Bestuur en het Directiecomité de nieuwe organisatie voor aan zowel de leden-coöperanten als aan de werknemers. Beide reageerden overwegend positief op de nieuwe organisatievorm.

Eind 2005 startte de Raad van Bestuur van de CV Veiling Haspengouw een traject dat de naam "Veiling van Morgen" meekreeg. Bedoeling was om te komen tot een nieuwe organisatie die gepast kan reageren op de wijzigende uitdagingen van de globaliserende markt, de concentratie van de vraagzijde en het wijzigende consumentengedrag. Na een grondige analyse van de globale context en van de eigen organistatie en na diverse werkbezoeken aan coöperaties die de laatste jaren eveneens waren getransformeerd, werd een nieuwe strategie uitgetekend. Op 19 maart 2007 besliste de Raad van Bestuur om de nieuwe structuur van Veiling Haspengouw te implementeren.

"De veiling van morgen" functioneert via 2 strategische modellen: de coöperatieve, die tevens holding is, en de werkmaatschappij H-Fruit en haar dochters (BFC, W.L. H-Fresh, H-Cool, H-PPack, H-APack, H-import en H-supply). Daarmee wordt een competitief voordeel beoogd en groei aan marktmacht, mede door de creatie van toegevoegde waarde in de werkmaatschappij.

Nieuw is ook dat extern kapitaal wordt aangetrokken in de verschillende 'werkmaatschappijen'. Het gaat hier over puur financiële investeerders die op vandaag geen activiteiten ontwikkelen in de fruitsector.

Aan de missie zelf van de Veiling Haspengouw wordt niet geraakt: zorgen voor een leefbaar inkomen voor de telers en de toekomst van de Haspengouwse fruittelers op lange termijn veiligstellen door concentratie van de aankoop, zekerheid van afzet, keuring, het ontwikkelen van nieuwe variëteiten, belangenverdediging en de GMO.

Veiling Haspengouw in cijfers
De coöperatieve Veiling Haspengouw werd opgericht in 1939 om via een gezamenlijk aanbod de afhankelijkheid van de individuele tuinder ten overstaan van de handel te beperken. Momenteel telt Veiling Haspengouw een 650-tal leden-vennoten. De coöperatie in zijn huidige vorm verschaft rechtstreeks werk aan een kleine 100 personeelsleden. Met een totale omzet van 79 miljoen euro in 2006 is de veiling vandaag, samen met de verschillende bedrijven in de rand hiervan, een van de belangrijke economische actoren in Limburg.

////////////////////////////

Persconferentie om 11 uur,
zaal 't Veilinghuis, Tongersesteenweg 150, in 3800 Sint-Truiden (naast de Veiling)

Perscontact:
Field Communication
Karlien Kelgtermans, 0476 74 94 28
Lieven Hérie, 0475 96 22 64

URL: http://www.veilinghaspengouw.be Picture: (None)
Attachments: fieldurban_20070516_084059_67_Att_4doc fieldurban_20070516_084059_67_Att_5doc

Translations: (None)

Link to Press Release - NL