Provincie Noord-Holland

Datum

16-5-2007

Onderwerp

Provincie onderzoekt haalbaarheid vrije busbaan tussen Huizen en Hilversum


Gedeputeerde Staten willen een haalbaarheidsonderzoek starten naar een hoogwaardige openbaar vervoerverbinding met vrije busbaan tussen Huizen en Hilversum. GS willen een betrouwbare openbaar vervoerverbinding realiseren. Huizen, Hilversum, Blaricum, Eemnes, Laren en Rijkswaterstaat werken aan het onderzoek mee.

De Gooise gemeenten hebben de provincie gevraagd om dit haalbaarheidsonderzoek uit te voeren, naar aanleiding van de uitkomsten van een verkenning die in 2005 en 2006 heeft plaatsgevonden. In deze verkenning is een globaal beeld verkregen van diverse alternatieven om een hoogwaardige openbaar vervoerverbinding te realiseren op de Gooise Ring tussen Bussum, Huizen en Hilversum.

Uit de verkenning bleek dat een vrije busbaan tussen Huizen en Hilversum kansrijk is. Het aantal passagiers zal daarmee sterk toenemen.

Dit onderdeel wordt daarom verder uitgewerkt in het haalbaarheidsonderzoek. Tussen Huizen en Bussum is geen ruimte voor een busbaan en deze verbinding zal minder reizigers aantrekken. Hier wordt verder gewerkt aan kleinere maatregelen om de busreistijden te verkorten.

Op 4 juni behandelt de statencommissie Wegen, Verkeer en Vervoer het voorstel van GS voor een haalbaarheidsonderzoek. Als de staten-commissie instemt, zullen de uitkomsten van het onderzoek in de eerste helft 2008 bekend zijn. Op basis hiervan zullen Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten een go/no go-besluit nemen, net als de gemeenten en Rijkswaterstaat. Het college is bereid zich sterk te maken om de financiering rond te krijgen.

Als de nieuwe openbaar vervoerverbinding doorgaat, zullen reizigers sneller, met meer gemak en comfortabeler met de bus tussen Huizen en Hilversum kunnen reizen en wordt de regio beter bereikbaar.

Het onderzoek naar de hoogwaardige OV-verbinding maakt onderdeel uit van RegioNet, een project om een netwerk van hoogwaardig openbaar vervoer in het hele noordelijk deel van de Randstad te realiseren. Het gaat daarbij om verbindingen tussen woon- en werkgebieden met afstanden tussen de 10 en 40 kilometer waar het openbaar vervoer nog onvoldoende concurreert met de auto.