KNMG

Nieuw: Gedragsregels sponsoring

Het bestuur van de Stichting Code Geneesmiddelen Reclame (CGR) heeft nieuwe Gedragsregels voor sponsoring van zorgactiviteiten vastgesteld. Ze treden in werking op 1 januari 2008. Het veld kan tot die tijd lopende afspraken aanpassen aan de nieuwe regels. Wij bevelen tevens aan om nieuwe afspraken af te stemmen op de nieuwe gedragsregels. De tekst is te vinden op www.cgr.nl.

Achtergrond
In de afgelopen jaren zijn regels opgesteld voor sponsoring van patiëntenorganisaties en van samenkomsten. Voor andere vormen van sponsoring bestonden geen specifieke regels. De nieuwe sponsorregels zijn erop gericht om oneigenlijke beïnvloeding van voorschrijfgedrag te voorkomen. Keuzes in de zorg moeten gebaseerd zijn op objectieve, medisch-inhoudelijke gronden, zonder dat persoonlijke (financiële) belangen van de voorschrijver of afleveraar een rol spelen. Uitgangspunt van de nieuwe regels is, dat sponsoring mag, als maar voldaan is aan een aantal voorwaarden.

Wat is sponsoring?
Onder sponsoring wordt verstaan alle vormen van financiële of anderszins op geld waardeerbare ondersteuning door farmaceutische bedrijven aan beroepsbeoefenaren, samenwerkingsverbanden van beroepsbeoefenaren en/of instellingen waar beroepsbeoefenaren in participeren dan wel werkzaam zijn. De vraag of de gesponsorde een tegenprestatie levert, is niet relevant; ook het verstrekken van een bepaald geldbedrag zonder tegenprestatie ('donatie') wordt als sponsoring beschouwd.

Wanneer zijn de regels van toepassing?
De nieuwe sponsorregels gelden in aanvulling op de reeds bestaande regels van de CGR. Dit betekent dat de regels over o gastvrijheid bij en sponsoring van samenkomsten
o geschenken
o dienstverlening
o sponsoring van patiëntenorganisaties
onverkort van kracht blijven en dat de nieuwe sponsorregels van toepassing zijn op alle andere situaties waarbij geld van de industrie naar artsen of apothekers gaat, behalve bij het plaatsen van advertenties tegen marktconforme tarieven en het huren van standruimte tijdens wetenschappelijke bijeenkomsten.

Integriteit
Er is een aantal ethische voorwaarden voor sponsoring. Zo mag sponsoring er niet toe leiden dat de onafhankelijkheid, betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van sponsor en/of gesponsorde in het geding komen. Sponsoring moet integer, eerlijk en transparant plaatsvinden en mag er niet toe leiden dat partijen zich onoorbaar jegens elkaar verplicht voelen.

Doel van sponsoring
Ook het doel van sponsoring is aan voorwaarden gebonden. Partijen moeten aannemelijk kunnen maken dat: 1. de sponsoring innovatieve en/of kwaliteitsverbeterende activiteiten ondersteunt en 2. directe of indirecte verbetering van zorg aan patiënten of de bevordering van de medische wetenschap tot doel heeft, en 3. de betreffende activiteiten niet of niet volledig op andere reguliere wijze worden gefinancierd.

Transparantie
Transparantie is essentieel. Daarom moeten alle afspraken, alsmede de gegevens waarop deze zijn gebaseerd, vooraf schriftelijk worden vastgelegd. Dit voorkomt dat de sponsoring plaatsvindt zonder dat er concrete en duidelijke afspraken zijn gemaakt over het te sponsoren project/activiteit (inclusief alle relevante financiële aspecten) en de rechten en verplichtingen van partijen.

Geen exclusiviteit
Een bewuste beperking tot één sponsor kan de onafhankelijkheid van de gesponsorde in gevaar brengen en is dus niet toegestaan. Wel kan in het kader van een specifiek kortlopend project (bijvoorbeeld ondersteuning van een pilotproject voor een bepaalde innovatieve vorm van zorg) exclusiviteit worden afgesproken. Structurele exclusiviteit moet echter worden voorkomen

Tegenprestatie
Sponsoring mag niet leiden tot ongewenste beïnvloeding van het voorschrijf-, inkoop- of aflevergedrag van gesponsorde. Uiteraard kan sponsoring wel leiden tot een zekere 'spin off', zoals een grotere naamsbekendheid en/of beter imago van een bedrijf. Het direct of indirect koppelen van het sponsoren aan het inkopen of voorschrijven van bepaalde geneesmiddelen is echter uit den boze. Invloed van een sponsor op het beleid of activiteiten hoeft niet per definitie ongewenst te zijn. Wel moet iedere (schijn van) ongewenste beïnvloeding worden vermeden.

Voor vragen over de nieuwe gedragsregels sponsoring kunt u terecht bij mw. mr. R.P. de Roode, beleidsmedewerker gezondheidsrecht, tel. 030-2823765, e-mail: r.de.roode@fed.knmg.nl of rechtstreeks bij de CGR: tel. 0182 - 750360, e-mail cgr@cgr.