Algemene Rekenkamer



Aanbesteding ICT-component P-Direkt

16-5-2007

De Algemene Rekenkamer publiceert vandaag het rapport Aanbesteding ICT-component P-Direkt.

Aanbesteding van de ICT-component van P-Direkt mislukt mede door onvoldoende sturing door overheid

Mede door een opeenvolging van tekortkomingen in besluitvorming, sturing en beheersing aan de zijde van het Rijk is eind 2005 de aanbesteding van de ICT-component van P-Direkt mislukt. Het kabinet besloot medio 2004 om te starten met P-Direkt. Volgens de Algemene Rekenkamer had het kabinet dit besluit niet kùnnen nemen, omdat het niet voldeed aan de eisen die het Rijk zichzelf had opgelegd, of het had een negatief besluit moeten zijn. De informatie hierover aan de Tweede Kamer was te positief. Dit staat in het vandaag uitgebrachte rapport Aanbesteding ICT-component P-Direkt van de Algemene Rekenkamer.

Het was de bedoeling dat vanaf 2006 een groot aantal taken op het terrein van personeelsregistratie en salarisadministratie door één organisatie (P-Direkt) zou worden uitgevoerd. Ook zouden medewerkers zelf verlofaanvragen kunnen doen en salarisgegevens kunnen opvragen, de zogenoemde 'zelfbediening'. Dit zou het Rijk circa 1000 fte's aan arbeidsplaatsen (en miljoenen euro's) besparen. In september 2004 heeft het Ministerie van BZK een contract getekend met een consortium van twee ICT-bedrijven (IBM en Logica CMG) om hiervoor een systeem te ontwikkelen. Dit contract is, na veel strubbelingen, in oktober 2005 ontbonden. Hierbij moest het Rijk een vergoeding van ¤ 20,8 miljoen betalen, met behoud van de tussenproducten en de licenties. Naar aanleiding van een motie van de Tweede Kamer en op verzoek van de (toenmalige) minister van Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties onderzocht de Algemene Rekenkamer het mislukken van het aanbestedingsproject. Hieruit blijkt dat het kabinet in 2003 en vooral medio 2004 onder hoge tijdsdruk besluiten heeft genomen en dat openstaande kwesties werden doorgeschoven. Bovendien werd onvoldoende rekening gehouden met de kritische kanttekeningen die verschillende externe experts hebben geplaatst. De Algemene Rekenkamer constateert dat er tekortkomingen waren in het opdrachtgeverschap van de overheid en doet aanbevelingen om de kwaliteit daarvan bij een dergelijk complex en risicovol project te verbeteren.



Algemene Rekenkamer