Gemeente Amersfoort

Persbericht

Afdeling Communicatie

nummer: 120

datum: 16 mei 2007

Burgerjaarverslag 2006: resultaten en ambities

Hoeveel brieven ontvangt en beantwoordt de gemeente Amersfoort in een jaar tijd? Hoeveel mensen per jaar de balie van Burgerzaken bezoeken? Of hoeveel officiële klachten de gemeente krijgt? De antwoorden op dit soort vragen staan in het Burgerjaarverslag 2006. Daarin legt de burgemeester verantwoording af over de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening, participatie, communicatie en klachten in het jaar 2006. Op dinsdag 29 mei bespreekt de gemeenteraad het verslag.

Dagelijks benaderen honderden Amersfoorters de gemeente. Voor een paspoort of een ander product of dienst, een vraag, een reactie of een klacht. Ieder telefoontje, mailtje en iedere brief is weer anders. De medewerkers van de gemeente doen hun best om de klanten zo goed mogelijk te bedienen. Het Burgerjaarverslag is een middel om te beoordelen hoe zij hierop scoren. Op deze manier wordt de kwaliteit van gemeentelijke organisatie continu getoetst én verbeterd.

Resultaten
Uit de cijfers en resultaten uit 2006 blijkt dat er veel goed gaat. Veel doelstellingen zijn gehaald. Zo werd in het afgelopen jaar 98 procent van de telefoontjes naar de afdeling Belastingen direct beantwoord. Op het gebied van participatie is het nog duidelijker over welke onderwerpen inwoners kunnen meepraten. En de behandeling van klachten gaat sneller en persoonlijker.

Uitbreiding elektronische dienstverlening
Op sommige punten is nog winst te behalen. Daarom worden in het Burgerjaarverslag ook concrete afspraken voor 2007 gemaakt. Uitbreiding van de elektronische dienstverlening is een van de afspraken die in 2006 niet is gehaald en in 2007 wordt vervolgd. Zo is het binnenkort mogelijk om via internet een afspraak te maken met Burgerzaken. Ook elektronische producten als DigiD en internetkassa iDEAL worden ingevoerd in 2007.

Dwangsom bij te late beslissing
Naast deze uitbreiding en verbetering van diensten kunnen inwoners van de gemeente sinds 1 januari, bij wijze van proef, een vergoeding vragen als er te laat een beslissing is genomen over bijvoorbeeld het aanvragen van een kapvergunning. De gemeente loopt met deze proef vooruit op de landelijke invoering van de dwangsomregeling. Deze regeling wordt, naar verwachting, per 1 januari 2009 van kracht.

Lezerspanel

Ieder jaar leest een speciaal lezerspanel het Burgerjaarverslag. De leden van het panel geven daarna tips die de schrijvers van het verslag kunnen gebruiken voor een nog beter en helderder verslag over het jaar 2007.

Het Burgerjaarverslag is te downloaden via www.amersfoort.nl en gratis verkrijgbaar bij de Informatiewinkel in de Observant, Stadhuisplein 7.

Enkele feiten uit het Burgerjaarverslag 2006:

. De gemeente Amersfoort ontving 28.380 brieven
. De balie van Burgerzaken werd 109.556 keer bezocht . Van de telefoontjes naar de afdeling Belastingen kreeg 98 procent van de bellers direct antwoord op de vraag . In 2006 trouwden 642 stellen (48% meer dan in 2005) . 671.806 mensen bezochten www.amersfoort.nl
. 51 mensen of partijen maakten gebruik van de inspreekmogelijkheid tijdens raadsvergaderingen . De gemeente ontving 94 officiële klachten

Informatie: Herman Wiersema, communicatieadviseur Concernstaf, telefoon (033) 469 43 63 of 06 52 53 55 41, of e-mail h.wiersema@amersfoort.nl.


---- --