VVD


vvd

16-5-2007

Sluiting Hollandse brug regelrechte ramp

VVD woordvoerder Paul de Krom heeft tijdens het mondelinge vragenuur aangedrongen op snellere reparatie van de Hollandse brug en het snel oplossen van de A6/A9 problematiek.

De Krom: `sluiting van de brug voor het vrachtverkeer is voor vele ondernemers een regelrechte ramp. Omrijden en veel extra kosten zijn het gevolg. De bereikbaarheid van Almere moet snel worden verbeterd. De VVD eist nog vóór de zomer een besluit van het kabinet over de A6/A9. In plaats van rondtoeren moet het kabinet eens gaan regeren en problemen oplossen door knopen door te hakken. Er is geen tijd meer voor nog eens 100 dagen geleuter'. De VVD is ook na het antwoord van de Minister er niet van overtuigd dat alles uit de kast wordt gehaald om de problemen op te lossen. De VVD blijft trekken en duwen om te zorgen dat de schade voor ondernemers en de mensen in Almere beperkt blijft.

Hieronder vindt u de spreektekst van VVD woordvoerder Paul de Krom. Alleen het gesproken woord geldt.

De afsluiting van de Hollandse brug voor vrachtverkeer is een regelrechte ramp. Ik ontving bericht over een transportbedrijf uit Flevoland waarvan de vrachtwagens twee keer per dag 45 km moeten omrijden. Dat is (15 x 90) = 1350 km per dag. Dat betekent extra uren, extra kosten. Puur verlies dus, ook voor het milieu. En dit bedrijf is bepaald niet de enige. Terwijl mensen al duizenden jaren in staat is tot het maken van grootse bouwwerken, en alweer bijna 40 jaar geleden de eerste mens voet op de maan zette blijkt Nederland in het jaar 2007 bruggen te hebben waar vrachtwagens niet overheen kunnen rijden. Sterker, waar de Fransen maar 3 jaar nodig hadden om bij Millau de hoogste en langste brug ter wereld te bouwen, heeft deze Minister in het jaar 2007 1 jaar nodig om een simpele Hollandse brug te repareren.
1 jaar! Onbegrijpelijk. Het toont aan dat de bereikbaarheid van Almere ongelofelijk kwetsbaar is. Het verkeersinfarct wordt onaanvaardbaar. De VVD vindt dat we de mensen in Almere niet langer in de steek kunnen laten. Almere moet worden gedotterd en wel heel snel. In plaats van het land door te toeren zou het kabinet de boel op moeten lossen en knopen doorhakken. Ik heb de volgende vragen aan de Minister.


1. Kan de Minister uitleggen waarom reparatie van de brug 1 jaar moet duren? Wat heeft u gedaan om dit te versnellen? Welke noodgrepen of alternatieven heeft u overwogen om de pijn te verlichten, zoals een noodbrug, verdere snelheidsbeperkingen voor het vrachtverkeer, een toelatingsdosering waardoor in ieder geval lokaal vrachtverkeer er nog overheen kan of verdere differentiatie naar gewicht? Ik neem aan dat de Minister net als de VVD liever 40 miljoen belastinggeld stopt in snelle oplossing van het probleem dan in een schadevergoeding aan EVO.
2. Wanneer neemt het kabinet een besluit over de A6/A9? De VVD wil dit nog voor de zomer hebben!

3. We leuteren al 47 jaar over de A4. Ik neem aan dat de Minister net zoals de VVD deze blamage in het geval van de A6/A9 wil voorkomen. Is de Minister bereid de besluitvorming en de uitvoering daarvan te versnellen zonodig via een noodwet? Zoniet, hoe denkt hij dan snel tot besluitvorming en uitvoering te komen? De schop moet de grond in!

Dinsdag 15 mei 2007

Voor nadere informatie: p.dkrom@tweedekamer.nl