Gemeente Zandvoort


College beantwoordt vragen over voortijdige schoolverlaters en ook over hoogbegaafde kinderen

(16 mei 2007)

Het college van Burgemeester en Wethouders heeft inmiddels de vragen beantwoord over de leeftijd van de voortijdige schoolverlaters en over de monitoring van hoogbegaafde kinderen. Hieronder volgt de brief die het college heeft verstuurd aan de leden van de commissie Raadszaken.

Geachte leden,

In de vergadering van uw commissie Raadszaken van 26 april j.l. is toegezegd u schriftelijk te informeren over een tweetal vragen:
1.Is de leeftijd bekend van de 10 voortijdige schoolverlaters zoals die voor de Gemeente Zandvoort zijn geregistreerd in het schooljaar 2005/2006?
2.Is er sprake van monitoring en begeleiding van hoogbegaafde kinderen in het basisonderwijs te Zandvoort?

Ad 1.
In de jaarrapportage van het Regionaal Meld- en Coördinatiepunt (RMC) Kennemerland-West worden geen leeftijdscategorieën vermeld.

Wel is in het algemeen bekend dat een belangrijk deel van de voortijdig schoolverlaters als zodanig wordt aangemerkt nadat het VMBO wordt verlaten (al dan niet afgerond) en geen vervolgopleiding wordt gestart. Voor de volledigheid: een jongere die geen opleiding meer volgt en op dat moment niet beschikt over een diploma HAVO of MBO niveau 2, wordt geregistreerd als voortijdig schoolverlater. Juist de aansluiting tussen VMBO en MBO vormt een hoge risicofactor waarop het RMC Kennemerland-West het afgelopen schooljaar dan ook extra aandacht en inzet heeft gepleegd. Het jaarverslag 2006 van het RMC Kennemerland-West ligt bij de griffie ter inzage.

Ad 2.
Het reguliere onderwijsaanbod is ontoereikend voor (hoog)begaafde leerlingen, vanwege hun specifieke leereigenschappen. Daarom is het van belang dat voor iedere leerling, waarbij deze eigenschappen worden vastgesteld, het leeraanbod wordt aangepast. Het uitgangspunt hierbij is dat alle leerlingen recht hebben op 'onderwijs op maat'; ook (hoog)begaafde leerlingen. Om te zorgen dat maatregelen geen ad hoc karakter krijgen en onderwijsaanpassingen door de hele school op uniforme wijze worden doorgevoerd is het van belang op schoolniveau duidelijke afspraken te maken - bijvoorbeeld in de vorm van een beleidsplan - over de wijze waarop de signalering, diagnosticering en begeleiding van (hoog)begaafde leerlingen plaatsvindt.

Op lokaal niveau vindt geen monitoring plaats van hoogbegaafde kinderen. Begeleiding is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van ouders en schoolorganisatie. Er kan ondersteuning worden ingekocht bij een schoolbegeleidingsdienst of een samenwerkingsverband, waarbij de school is aangesloten. Desgevraagd hebben de schoolbesturen meegedeeld, dat zij het fenomeen hoogbegaafde leerlingen beschouwen als een interne aangelegenheid. De gemeente als lokale overheid heeft hierin geen taak.

Wij nemen graag aan u hiermee in voldoende mate te hebben geïnformeerd.

Hoogachtend,
burgemeester en wethouders van Zandvoort,
namens dezen,
de senior beleidsmedewerker Welzijn en Onderwijs