Kinderen de dupe van ringtone-reclames

Stichting Mijn Kind Online dient klacht in

AMSTERDAM, 20070517 -- De ringtone-reclames van Celldorado op internet zijn misleidend en in strijd met de Reclame Code. Dat vindt de stichting Mijn Kind Online, die op 17 mei een klacht heeft ingediend bij de Reclame Code Commissie. Mijn Kind Online ontvangt klachten van ouders over kinderen die zich zonder het door te hebben verplichten aan een prijzig beltoon-abonnement.


Ringtone-aanbieder Artiq Mobile BV adverteert door middel van banners, buttons en tekst-links op sites voor kinderen en jongeren voor een Celldorado-ringtone-abonnementsdienst. Onder andere op TMF.nl, maar ook op sites waar jonge kinderen komen, zoals Spele.nl, Spelletjes.nl en Digidier.nl.

Misleiding
Gesuggereerd wordt dat er gratis 'realtones' (lees: ringtones) gedownload kunnen worden. In werkelijkheid is alleen de eerste ringtone gratis, en verplicht degene die ingaat op het aanbod zich om wekelijks nieuwe beltonen af te nemen ? 9 euro per week. Het misleidende zit 'm erin dat de tekst waarin dit wordt gemeld, alleen zichtbaar wordt als je naar beneden scrollt. Uit onderzoek blijkt dat kinderen niet de super-surfers zijn waarvoor ze gehouden worden, en zelden door-scrollen om de voorwaarden goed te lezen. De internetreclame van Celldorado speelt daarop in.

Een voorbeeld van zo'n advertentie is te vinden op:
nl.celldorado.com/NL/ADS/89241276/index.php?trackid=797154821&addid=89241276&tduid=3cb9f687b1b0b8132d79487ebb6817aa

Kinderen krijgen wel eerst een sms-bericht waarin wordt gevraagd om bevestiging, maar dat bericht is z? onduidelijk gesteld dat kinderen denken dat antwoorden betekent dat de gratis download wordt toegestuurd. Ze zitten dan echter aan een abonnement vast.

Kamervragen
Sinds 1 januari 2006 is de Reclame Code aangevuld met de 'Kinder- en jeugdreclamecode'. Daarin staat dat kinderen onder de 16 jaar aangespoord moeten worden om toestemming van hun ouders te krijgen. Ook dit ontbreekt in de Celldorado-advertenties.

Vorige week stelde de SP al kamervragen over ringtone-reclames naar aanleiding van de door Mijn Kind Online geuite zorgen. De SP dringt erop aan dat de minister de Consumentenautoriteit aanspoort zich uit te spreken over dit soort misleidende reclames.




stichting Mijn Kind Online