Ingezonden persbericht

Nationaal KNAF rallyteam wacht zware opgave bij WK debuut

Sardinië, 17 mei. Met de Rally d'Italia Sardegna start het KNAF Talent First WRC-rallyteam haar WK-campagne. Jasper van den Heuvel en Martine Kolman delen samen een gloednieuwe oranje gekleurde Mitsubishi Lancer Evo 9. In eenzelfde auto nemen het jonge talent Hans Weijs Junior en de ervaren navigator Hans van Goor aan de wedstrijd deel. Zij rijden in de standaard Groep N-klasse, waarin maar liefst 33 equipes zijn ingedeeld. Hiermee is het debuut van het eerste Nederlandse rallyteam in de geschiedenis een feit.

De afgelopen twee dagen hebben de verkenningen voor de Rally d'Italia Sardegna plaats gevonden en de beide Nederlandse equipes vielen daarbij van de ene verbazing in de andere. De onverharde wegen op het Italiaanse eiland blijken vol verrassingen te zitten. Soms gaat het met hoge snelheden over mooi slingerende, brede grindwegen, om plotseling in een smal, bochtig weggetje over te gaan. Of er moet met een slakkengangetje van 40 km/u in de eerste versnelling een steile helling worden genomen, om vervolgens met een hellingshoek van 20% weer naar beneden te duiken. "Het was daar zo steil dat een aantal verkennende equipes met hun gewone straatauto's meerdere keren een aanloop moesten nemen om boven te komen. Ook Hans (Weijs, red.) moest het viermaal proberen, voordat hij er voorbij was", vertelde de wat meer ervaren Jasper van den Heuvel. "Daar komt nog bij dat ook het onverhard zelf heel wisselend is. Soms zijn het mooie brede wegen, zoals ik die van de rally van Engeland ken, dan weer is het glad, waarna een stuk opdoemt met grote keien en rotspunten, zoals je die in de Griekse Acropolis Rally hebt. Eén ding is zeker: de kleinste stuurfout eindigt onherroepelijk in uitvallen. En reken er ook maar niet op dat onze auto's zonder schade aan de bumpers en dorpels aan de finish komen".
De finish halen is in ieder geval de opdracht voor beide equipes en dat zal moeilijk genoeg zijn. Vorig jaar eindigden slechts vier Groep N-equipes op de normale wijze deze slopende wedstrijd. Een voorname rol is daarbij weggelegd voor de navigatoren, die met behulp van het voorlezen van de, tijdens de verkenning gemaakte, 'pace-notes' de rijders moeten voorbereiden op wat die voor onverwachte situaties gaan tegenkomen. In deze rally blijkt dat een grote opgave te zijn. "De situaties volgen elkaar in zo'n rap tempo op dat je niet eens de tijd hebt om alles op te lezen. Dus ben je gedwongen die delen weg te laten die de rijder op het oog al enigszins kan inschatten. Doe je dat niet dan kun je de snelheid niet bijbenen en dat eindigt onherroepelijk in brokken", vertelt navigator Hans van Goor, met zeven WK-deelnames de meest ervaren van het viertal. Hij moet de onervaren Hans Weijs Junior veilig naar de finish loodsen. "Hans gaat er altijd vol tegenaan, waardoor hij ook zo snel is. Maar hier gelden andere wetten. Ik ga hem echt dimmen. Eerst in een bekeken tempo starten en gaandeweg het ietsje opvoeren. Maar dan nog ruim binnen de limieten".

De Rally d'Italia start vrijdagmorgen om 8.00 uur in Olbia, waar 8 uur later weer wordt gestopt. Zaterdag wordt er van 8.00 uur tot 18.30 uur gereden en zondag van 6.30 uur tot 14.30 uur. Er zijn 86 deelnemende equipes die in totaal 1061 kilometer afleggen, waarvan 343 op 18 klassementsproeven.

---- --
---