16-05-2007
Let op, Val op
Campagne voor beter samenspel tussen motorrijders en automobilisten
Op vrijdag 18 mei start een nieuwe voorlichtingscampagne die het
samenspel tussen automobilisten en motorrijders op de weg moet
verbeteren. De campagne wordt gevoerd door het Motorplatform waarin 17
organisaties samenwerken met het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Motortoerclubs, motorrijscholen en motorbedrijven gaan met
foldermateriaal en posters automobilisten en motorrijders extra
voorlichting geven om aanrijdingen tussen motoren en autos te
voorkomen.
Gebleken is dat veel automobilisten motorrijders niet of te laat
opmerken. Daarom is het van belang dat automobilisten goed bedacht
zijn op motorrijders in het verkeer en daar extra goed op letten.
Motorrijders kunnen de automobilisten daarbij helpen door zichzelf
goed zichtbaar te maken. In de campagne worden daartoe belangrijke
aanwijzingen gegeven.
Motorfietsen wegen veel minder dan autos, maar hebben wel krachtige
motoren, waardoor ze over het algemeen veel sneller accelereren dan
autos. Een motorrijder kan dus, zonder dat hij te snel rijdt, eerder
bij een automobilist zijn dan deze verwacht.
De meest voorkomende oorzaak van aanrijdingen tussen autos en motoren
is daarom dat afslaande automobilisten de motorrijder over het hoofd
zien.
Automobilisten kunnen vaak beter anticiperen op motorrijders, rekening
houden met hun kwetsbaarheid en vooral goed en regelmatig in binnen-
en buitenspiegels kijken om een achterop komende motorrijder tijdig te
zien.
Motorrijders kunnen vaak beter anticiperen op het gedrag van andere
weggebruikers, zichzelf beter zichtbaar maken door het kiezen van een
opvallende plaats op de weg, dimlicht te voeren en een opvallende helm
en motorkleding met reflecterend materiaal te dragen.
Een compleet overzicht van het campagnemateriaal en alle tips om
aanrijdingen te voorkomen vind je op www.motorplatform.nl. Op deze
website kan je ook een speciaal Val-op T-shirt winnen.
Jaarlijks verongelukken zon 80 motorrijders, waarvan de helft als
gevolg van een aanrijding tussen auto en motor.
De campagne start op vrijdag 18 mei om 12.00 uur s middags. De
voorzitter van het Motorplatform, Harry Beugelink zal dan de eerste
flyers aanbieden aan de voorzitter van de Vaste Kamercommissie voor
Verkeer en Waterstaat, de heer R. Kortenhorst (CDA).
De aanbieding vindt plaats tijdens de Motor Experience Day op het
Verkeers Educatie Centrum in Drachten, De Knobben 100 9202 XJ
Drachten.
Campagneposter
Bron: BOVAG persbericht
Datum: 16-05-2007
BOVAG