BOVAG

16-05-2007
Let op, Val op

Campagne voor beter samenspel tussen motorrijders en automobilisten

Op vrijdag 18 mei start een nieuwe voorlichtingscampagne die het samenspel tussen automobilisten en motorrijders op de weg moet verbeteren. De campagne wordt gevoerd door het Motorplatform waarin 17 organisaties samenwerken met het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Motortoerclubs, motorrijscholen en motorbedrijven gaan met foldermateriaal en posters automobilisten en motorrijders extra voorlichting geven om aanrijdingen tussen motoren en autos te voorkomen.

Gebleken is dat veel automobilisten motorrijders niet of te laat opmerken. Daarom is het van belang dat automobilisten goed bedacht zijn op motorrijders in het verkeer en daar extra goed op letten. Motorrijders kunnen de automobilisten daarbij helpen door zichzelf goed zichtbaar te maken. In de campagne worden daartoe belangrijke aanwijzingen gegeven.

Motorfietsen wegen veel minder dan autos, maar hebben wel krachtige motoren, waardoor ze over het algemeen veel sneller accelereren dan autos. Een motorrijder kan dus, zonder dat hij te snel rijdt, eerder bij een automobilist zijn dan deze verwacht.

De meest voorkomende oorzaak van aanrijdingen tussen autos en motoren is daarom dat afslaande automobilisten de motorrijder over het hoofd zien.

Automobilisten kunnen vaak beter anticiperen op motorrijders, rekening houden met hun kwetsbaarheid en vooral goed en regelmatig in binnen- en buitenspiegels kijken om een achterop komende motorrijder tijdig te zien.

Motorrijders kunnen vaak beter anticiperen op het gedrag van andere weggebruikers, zichzelf beter zichtbaar maken door het kiezen van een opvallende plaats op de weg, dimlicht te voeren en een opvallende helm en motorkleding met reflecterend materiaal te dragen.

Een compleet overzicht van het campagnemateriaal en alle tips om aanrijdingen te voorkomen vind je op www.motorplatform.nl. Op deze website kan je ook een speciaal Val-op T-shirt winnen.

Jaarlijks verongelukken zon 80 motorrijders, waarvan de helft als gevolg van een aanrijding tussen auto en motor.

De campagne start op vrijdag 18 mei om 12.00 uur s middags. De voorzitter van het Motorplatform, Harry Beugelink zal dan de eerste flyers aanbieden aan de voorzitter van de Vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat, de heer R. Kortenhorst (CDA). De aanbieding vindt plaats tijdens de Motor Experience Day op het Verkeers Educatie Centrum in Drachten, De Knobben 100 9202 XJ Drachten.

Campagneposter
Bron: BOVAG persbericht
Datum: 16-05-2007