Verbond van Verzekeraars

Rechtstreekse verkoop voor het eerst bovenaan

De distributie van verzekeringen heeft vorig jaar een opvallende wending gemaakt: jarenlang werd het merendeel van verzekeringen via derden (zoals tussenpersonen) verkocht, maar die verhouding is in 2006 met een flinke sprong omgeslagen: voor het eerst werden de meeste polissen (52 procent) via rechtstreekse verkoop aan de man gebracht. Dat blijkt uit de statistiek Afzetkanalen Schade en Zorg van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS).

Hoewel het aandeel van rechtstreekse verkoop de afgelopen jaren al gestadig toenam ten koste van de verkoop via derden, werden de meeste verzekeringen nog altijd via indirecte afzetkanalen, zoals tussenpersonen, verkocht. Tot vorig jaar. Terwijl in 2005 nog zestig procent via derden werd verkocht en veertig procent rechtstreeks, sloeg de balans in 2006 flink om naar de andere kant: 52 procent rechtstreeks en 48 via derden. Dat lijkt een enorme sprong, beaamt statisticus Alex Hoen, maar in de praktijk is de stijging minder groot dan hij op het eerste gezicht lijkt. Als je naar de afzonderlijke branches kijkt, is de stijging nergens zo groot. De ziektekostenverzekeringsbranche vertoont bijvoorbeeld de grootste stijging, van 77 naar 82 procent, maar dat is nog altijd minder dan het totaalaantal.
Grote vraag is hoe het kan dat de totaalcijfers een ander beeld laten zien. Volgens Hoen is de verklaring vooral statistisch van aard. In 2006 is het nieuwe zorgverzekeringsstelsel ingevoerd. Het onderscheid tussen ziekenfondsen en particuliere zorgverzekeraars is daarmee vervallen, met als gevolg dat alle zorgverzekeraars particuliere verzekeraars zijn geworden. Het premievolume van de zorgbranche is daardoor in één klap gestegen van zon elf naar ruim dertig miljard euro. Het gewicht van de zorgbranche op het totaal is dus aanzienlijk toegenomen en dat verklaart de grote stijging van het totaalaantal.

Vertrouwd beeld
Overigens was de ziektekostenbranche op het gebied van afzetkanalen altijd al de grote uitzondering. In tegenstelling tot andere branches worden ziektekostenverzekeringen namelijk het vaakst rechtstreeks aan de consument verkocht.
De andere branches laten het vertrouwde beeld zien: de meeste verzekeringen worden daar via derden verkocht, al neemt het aantal rechtstreekse verkopen in de meeste branches wel langzaam toe. Na ziektekosten zijn het vooral de transport- en
motorrijtuigenverzekeringsbranche die relatief veel aan directe verkoop doen. Voor brand, inkomen en de categorie overige verzekeringen (aansprakelijkheid, rechtsbijstand, reis e.d.) is de indirecte verkoop veruit het belangrijkste afzetkanaal, al neemt het aandeel daarvan ook in de eerste twee subbranches af. Alles wijst er dus op dat de sprong in de richting van de directe afzet de komende jaren zal doorzetten, concludeert Hoen, al verwacht ik wel dat dit met kleine stapjes zal gebeuren.

Portefeuille schade- en zorgverzekeraars naar distributiekanaal

branche afzet rechtstreeks afzet via derden

2005

2006

2005

2006
Motor

29%

29%

71%

71%
Brand

22%

24%

78%

76%
Transport

36%

39%

64%

61%
Overige

20%

22%

80%

78%
Ziektekosten

77%

82%

23%

18%
Inkomen

18%

15%

82%

85%
Totaal

40%

52%

60%

48%

Verzekerd!, mei 2007