Rechtstreekse verkoop voor het eerst bovenaan
De distributie van verzekeringen heeft vorig jaar een opvallende
wending gemaakt: jarenlang werd het merendeel van verzekeringen via
derden (zoals tussenpersonen) verkocht, maar die verhouding is in 2006
met een flinke sprong omgeslagen: voor het eerst werden de meeste
polissen (52 procent) via rechtstreekse verkoop aan de man gebracht.
Dat blijkt uit de statistiek Afzetkanalen Schade en Zorg van het
Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS).
Hoewel het aandeel van rechtstreekse verkoop de afgelopen jaren al
gestadig toenam ten koste van de verkoop via derden, werden de meeste
verzekeringen nog altijd via indirecte afzetkanalen, zoals
tussenpersonen, verkocht. Tot vorig jaar. Terwijl in 2005 nog zestig
procent via derden werd verkocht en veertig procent rechtstreeks,
sloeg de balans in 2006 flink om naar de andere kant: 52 procent
rechtstreeks en 48 via derden. Dat lijkt een enorme sprong, beaamt
statisticus Alex Hoen, maar in de praktijk is de stijging minder groot
dan hij op het eerste gezicht lijkt. Als je naar de afzonderlijke
branches kijkt, is de stijging nergens zo groot. De
ziektekostenverzekeringsbranche vertoont bijvoorbeeld de grootste
stijging, van 77 naar 82 procent, maar dat is nog altijd minder dan
het totaalaantal.
Grote vraag is hoe het kan dat de totaalcijfers een ander beeld laten
zien. Volgens Hoen is de verklaring vooral statistisch van aard. In
2006 is het nieuwe zorgverzekeringsstelsel ingevoerd. Het onderscheid
tussen ziekenfondsen en particuliere zorgverzekeraars is daarmee
vervallen, met als gevolg dat alle zorgverzekeraars particuliere
verzekeraars zijn geworden. Het premievolume van de zorgbranche is
daardoor in één klap gestegen van zon elf naar ruim dertig miljard
euro. Het gewicht van de zorgbranche op het totaal is dus aanzienlijk
toegenomen en dat verklaart de grote stijging van het totaalaantal.
Vertrouwd beeld
Overigens was de ziektekostenbranche op het gebied van afzetkanalen
altijd al de grote uitzondering. In tegenstelling tot andere branches
worden ziektekostenverzekeringen namelijk het vaakst rechtstreeks aan
de consument verkocht.
De andere branches laten het vertrouwde beeld zien: de meeste
verzekeringen worden daar via derden verkocht, al neemt het aantal
rechtstreekse verkopen in de meeste branches wel langzaam toe. Na
ziektekosten zijn het vooral de transport- en
motorrijtuigenverzekeringsbranche die relatief veel aan directe
verkoop doen. Voor brand, inkomen en de categorie overige
verzekeringen (aansprakelijkheid, rechtsbijstand, reis e.d.) is de
indirecte verkoop veruit het belangrijkste afzetkanaal, al neemt het
aandeel daarvan ook in de eerste twee subbranches af. Alles wijst er
dus op dat de sprong in de richting van de directe afzet de komende
jaren zal doorzetten, concludeert Hoen, al verwacht ik wel dat dit met
kleine stapjes zal gebeuren.
Portefeuille schade- en zorgverzekeraars naar distributiekanaal
branche afzet rechtstreeks afzet via derden
2005
2006
2005
2006
Motor
29%
29%
71%
71%
Brand
22%
24%
78%
76%
Transport
36%
39%
64%
61%
Overige
20%
22%
80%
78%
Ziektekosten
77%
82%
23%
18%
Inkomen
18%
15%
82%
85%
Totaal
40%
52%
60%
48%
Verzekerd!, mei 2007
Verbond van Verzekeraars