Ingezonden persbericht


Persbericht
18 mei 2007

Nieuwe radiostrategie zorgt voor mooie luistercijfers Luistertijdaandeel publieke radiostations van 28,2% naar 30,3%

De belangstelling van het Nederlandse publiek voor de radiostations van de publieke omroep is in één jaar tijd met 2,1 procent gegroeid. De landelijke publieke radiostations hebben nu samen een luistertijdaandeel van 30,3 procent. Dit blijkt uit een vergelijking van de tweemaandelijkse meting van Bureau Intomart over de periode maart/april van vorig jaar en dezelfde periode van dit jaar.

Radio 1 is licht gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar met 0,1%, maar de vier andere zenders groeien. Radio 2, de best beluisterde radiozender van Nederland, stijgt een halve procent. 3FM groeit met 0,7 procent, Radio 4 met 0,2 procent en Radio 5, indrukwekkend, met 0,8 procent.

"In september 2006 is de nieuwe radiostrategie geïntroduceerd. Het effect van de beter op elkaar afgestemde programmering van de zenders toont zich, en het meest uitbundig bij Radio 5. Vooral de vernieuwde dagprogrammering van dit radiostation wordt gewaardeerd, met name in de doelgroep 55+, en is in luistertijdaandeel meer dan verdubbeld.", zegt Jan Westerhof, directeur Radio NPO. "Radio 2 heeft met de Week van de Jaren 70 in april ruim 3 miljoen luisteraars weten te bereiken en dat vertaalt zich terug in sterke luistercijfers."

Luistercijfers onderzoek
Het Continu LuisterOnderzoek wordt door Intomart GfK uitgevoerd in opdracht van RAB, het Radio Advies Bureau voor de Publieke Omroep, Ster, ORN, Sky Radio Groep, Talpa Radio, Q-music, SBS Radio, Crosspoints, Slam FM, BNR Nieuwsradio, Kink FM, 100%NL en CRN. Het luistergedrag is gemeten gedurende een periode van acht weken in maart-april 2007. De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 8.767 respondenten van 10 jaar en ouder.

Voor meer informatie Communicatie Radio, NPO:
Noëlle Beyne t: 035-677 4167 of 06 - 51809133 ; e: noelle.beyne@omroep.nl