Ingezonden persbericht
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
20-5-2007; Betreft wedstrijdverslag Grand Prix Frankrijk, circuit Le Mans (4.180 mtr)
SUPERSTARTS BRENGEN NOG GEEN SUPERRESULTAAT VOOR LITJENS (25E
) EN WEBB (27E)
REGEN BRENGT BOEKMAKERS EN MOTOGP-COUREURS AAN POKERTAFEL
De 5e Grand Prix van seizoen 2007 leverde voor de coureurs uit het DeGraaf Grand Prix Team een 25e (Joey Litjens) en 27e (Danny Webb) plaats in de eindrangschikking op. Het circuit van Le Mans in west Frankrijk was de pupillen van Arie Molenaar en Hans Spaan minder goed gezind dan vooraf gedacht was. Op deze 'stop & go' piste zijn de Honda's namelijk normaal gesproken iets in het voordeel, maar dat viel vandaag niet uit te buiten voor de rijders op de groen-witte Honda's. Het grote pluspunt van vandaag was dat beide rijders werkelijk een fenomenale bliksemstart demonstreerde en in de openingsronde bijna 8 rijders pakten. In het verloop van de race moesten Joey en Danny toch weer wat posities prijsgeven, waardoor het eindresultaat niet bevredigend is.
Na zijn bliksemstart, Joey Litjens kan er inmiddels bijna 'patent' op aanvragen, streed de 17-jarige Limburger direct al op de 21e plaats, in het wiel van zijn zelfs nog beter gestarte teammaatje Danny Webb. "De start was weer als vanouds en ik maakte vanaf mijn 29e startpositie op de 8e startrij in één ronde 8 posities goed. Dan moet je meteen aanhaken. Dat lukte niet goed. Ik liet het in die eerste ronden met een volle brandstoftank liggen. Ik viel terug naar rondetijden in de 1.47 en dat was te langzaam om in de slipstream van mijn concurrentie te kunnen blijven rijden. Pas na 5 rondjes kreeg ik mijn ritme goed te pakken, nadat ik de machine beter in mijn grip had. Het groepje dat me voorbij gestoken was kon ik niet meer achterhalen en toen vocht ik de strijd uit met Muresan, Tamburini, Danny en Hugo. Danny viel iets terug en het is frustrerend dat je van een groep van 4 man als 4e uit de strijd over de finish komt. Mijn rondetijden werden aan het einde van de race, ondanks dat de grip van de Dunlop's iets minder werd, wel weer beter, maar de mannen reden allemaal defensieve lijnen en hadden iets meer topsnelheid. Dan kom je er simpelweg niet overheen. We streden met zijn vieren om de 21e plaats, en dit keer viel mij de 24e plek ten deel. Op een ander circuit is het weer andersom. Het is jammer dat de vooruitgang op dit circuit niet zo groot is geweest als tijdens de eerdere GP's van dit seizoen. Mijn tijden waren weliswaar 0,5 seconden sneller dan in 2006, maar toch. Dat is te kort", concludeert Litjens enigszins ontevreden. "Over 2 weken hebben we Mugello (3 juni) en een week later Barcelona (10 juni). Circuits met een heel lang recht stuk en veel slipstream werk. Daar wil ik de stijgende lijn van de eerste 4 GP's weer oppakken".
Vedergewicht Danny Webb demonstreerde voor het eerst in zijn raceloopbaan een bliksemstart, en hoe! Getraind en getriggerd door zijn teammaat Joey Litjens, verruilde Webb zijn 31e startpositie na één raceronde van ruim 4 kilometer voor de 20e plaats. "Daar schrok ik zelf even van. Ik lag perfect en de start was echt super. Ik wilde heel graag bij de mannen blijven waar ik samen mee streed. Maar in mijn ijver om aan te pikken was ik iets te veel aan het forceren. Ik reed in die groep met rijders 1.48-ers, daar waar de concurrentie een seconde sneller rond ging. Het gedrang en het keiharde 'duwen' in die groep verraste me. Ik liet me verschalken en maakte een klein foutje, waardoor ik wat terugviel. Dat frustreerde me en kwam mijn strijd niet ten goede. Ik was maar aan het pushen en als het dan net niet wil, dan is het moeilijk om die ban te doorbreken. Lange tijd streed ik in de groep met Joey, Tamburini, Hugo en Muresan. Dat ging goed en soms kon ik uit de slipstream langszij komen. Maar ik verbruikte veel van mijn banden en toen de grip wat minder werd, moest ik even van mijn lijn afwijken. Dat kostte me de kop. Ik kon het gaatje niet meer dichten omdat ik alleen reed. Het gat werd daarna alleen maar groter en meer dan die 27e plaats op 11 seconden achter Joey zat er niet in. Als het dan niet wil ga je ook alles voelen. Mijn linker onderarm speelde weer op en ik had moeite om me te concentreren. Al met al niet de beste race van dit seizoen en zeker niet een circuit die bij mijn favorieten komt. Na vier races progressie is deze race ook voor mij wat minder goed verlopen. Misschien mag ik me bij mijn debuut wel niet meten met Joey en Hugo, die hier in 2006 al reden. Maar zo'n start, dat smaakt naar méér...", besluit Webb.
Hugo van den Berg, die vorig jaar al in Le Mans met en wildcard in actie kwam, streed in dezelfde groep als Joey Litjens en bleef zijn landgenoot op de finish 0,2 seconde voor.
De MotoGP-race, traditioneel de laatste van de racedag, trof een clash met Pluvius, hetgeen een werkelijk bizarre race opleverde met tal van verschillende leiders van de race. Maar de wet-race die op slicks gestart werd leverde pitbox bezoeken op van iedereen. Alle rijders wisselden hun machine voor een versie met regenbanden, waarbij de Australiër Chris Vermeulen veruit de sterkste bleek op de natte baan. Hij scoorde voor Suzuki de eerste MotoGP-overwinning uit de racehistorie. Vermeulen won voor de sterk rijdende Melandri, Stoner, Pedrosa, die voor hem zijn teammaat Hayden onderuit zag gaan. Alex Hofmann wist zelfs voor Valentino Rossi (6e) te finishen, die diverse keren handen en voeten nodig had om op zijn Yamaha te blijven zitten. Het was een vervaarlijke race, met veel schuivers en tal van verrassingen. Wat dacht je van de 3 rondjes lap die pole position bezitter Colin Edwards aan de broek kreeg, waarmee hij evengoed nog als 12e 4 WK-punten scoorde. Stoner liep met zijn 3e plaats nog eens 6 punten uit op Rossi en vergrootte zijn voorsprong in de WK-stand wederom.
In de 250cc race was de Spanjaard Jorge Lorenzo voor de 4e keer in 5 GP's de sterkste. Op zijn superieure machine gaf hij Dovizioso (Honda) en zijn Aprilia merkgenoot De Angelis wederom het nakijken. Hij kon zich zelfs enkele foutjes permitteren, maar kwam evengoed nog terug in een iets te eentonige strijd bij de kwartliters.
Grand Prix legende Jack Findlay overleden
Het MotoGP paddock werd vanochtend wakker met het treurige nieuws dat voormalig Grand Prix winnaar Jack Findlay afgelopen nacht op 71 jarige leeftijd is overleden. Findlay, voor wie afgelopen jaar in zijn geboorteland Nieuw Zeeland een monument werd onthuld, wordt herinnerd voor het schrijven van enkele belangrijke hoofdstukken in de geschiedenis van de sport waaronder de eerste overwinningen op een tweetakt machine, de eerste overwinning op Michelin banden en de eerste 500cc overwinning voor Suzuki. Zijn carrière besloeg enkele decennia en was een van de langste in de geschiedenis van de sport. Findlay was 21 jaar actief tussen 1958 en 1978.
De populaire Australiër werd op een privé machine tweede in de 500cc klasse voordat hij in 1975 wereldkampioen werd in de Formula 750 klasse. Hij stopte in 1978 op 43 jarige leeftijd met racen en werd daarna nog actief als technisch directeur van de MotoGP en had nauwe banden met Frankrijk - waar vandaag de Grand Prix verreden wordt. Hij laat zijn vrouw Dominique achter.
Uitslag 125cc klasse:
Voor alle Riders Statistics, de volledige uitslagen en WK-standen, kunt u ook terecht op www.motogp.com onder de button Results.
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Afstand
1
Sergio GADEA
SPA
Bancaja Aspar APRILIA
41'50.112
143,9 kmu gem
2
Lukas PESEK
CZE
Valsir Seedorf Derbi DERBI
41'50.590
0.478
3
Bradley SMITH
GBR
Repsol Honda 125cc HONDA
41'53.075
2.963
4
Gabor TALMACSI
HUN
Bancaja Aspar APRILIA
42'03.628
13.516
5
Joan OLIVE
SPA
Polaris World APRILIA
42'03.957
13.845
6
Hector FAUBEL
SPA
Bancaja Aspar APRILIA
42'05.210
15.098
7
Sandro CORTESE
GER
Emmi - Caffe Latte Aprilia APRILIA
42'05.715
15.603
8
Simone CORSI
ITA
Skilled Racing Team APRILIA
42'05.776
15.664
9
Mike DI MEGLIO
FRA
Kopron Team Scot HONDA
42'05.889
15.777
10
Tomoyoshi KOYAMA
JPN
Red Bull KTM 125 KTM
42'09.220
19.108
11
Pol ESPARGARO
SPA
Belson Campetella Aprilia APRILIA
42'14.032
23.920
12
Alexis MASBOU
FRA
FFM Honda GP 125 HONDA
42'14.322
24.210
13
Randy KRUMMENACHE
SWI
Red Bull KTM 125 KTM
42'19.629
29.517
14
Michael RANSEDER
AUT
Ajo Motorsport DERBI
42'19.813
29.701
15
Pablo NIETO
SPA
Blusens Aprilia APRILIA
42'05.048
Tijdpenalty
16
Lorenzo ZANETTI
ITA
Team Sicilia APRILIA
42'35.236
45.124
17
Stefano BIANCO
ITA
WTR Team APRILIA
42'35.420
45.308
18
Simone GROTZKYJ
ITA
Multimedia Racing APRILIA
42'36.254
46.142
19
Nicolas TEROL
SPA
Valsir Seedorf Derbi DERBI
42'36.462
46.350
20
Dominique AEGERTER
SWI
Multimedia Racing APRILIA
42'50.937
1'00.825
21
Dino LOMBARDI
ITA
Kopron Team Scot HONDA
42'51.060
1'00.948
22
Roberto TAMBURINI
ITA
Team Sicilia APRILIA
42'59.813
1'09.701
23
Robert MURESAN
ROU
Ajo Motorsport DERBI
43'00.213
1'10.101
24
Hugo VAN DEN BERG
NED
Blusens Aprilia APRILIA
43'00.407
1'10.295
25
Joey LITJENS
NED
De Graaf Grand Prix HONDA
43'00.583
1'10.471
26
Federico SANDI
ITA
Skilled Racing Team APRILIA
43'06.608
1'16.496
27
Daniel WEBB
GBR
De Graaf Grand Prix HONDA
43'11.934
1'21.822
28
Romain MAITRE
FRA
TVX Racing - TJP HONDA
42'41.782
1 lap
29
Steven LE COQUEN
FRA
Villiers Team Competition HONDA
43'12.025
1 lap
125cc WK-stand na 5 van de 17 GP's:
1. Pesek, 91; 2. Talmacsi, 82; 3. Faubel, 76; 4. Corsi, 54; 5. Gadea, 46; 6. Olive, 44; 7. P. Espargaro, 38; 8. Smith, 36.
Uitslag 250cc race:
Voor alle Riders Statistics, de volledige uitslagen en WK-standen, kunt u ook terecht op www.motogp.com onder de button Results.
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Afstand
1
Jorge LORENZO
SPA
Fortuna Aprilia APRILIA
43'12.237
150,9 KMU GEM
2
Andrea DOVIZIOSO
ITA
Kopron Team Scot HONDA
43'12.393
0.156
3
Alex DE ANGELIS
RSM
Master - Mapfre Aspar APRILIA
43'14.970
2.733
4
Hector BARBERA
SPA
Team Toth Aprilia APRILIA
43'18.208
5.971
5
Julian SIMON
SPA
Repsol Honda 250cc HONDA
43'18.348
6.111
6
Marco SIMONCELLI
ITA
Metis Gilera GILERA
43'34.990
22.753
7
Mika KALLIO
FIN
Red Bull KTM 250 KTM
43'35.376
23.139
8
Alvaro BAUTISTA
SPA
Master - Mapfre Aspar APRILIA
43'39.653
27.416
9
Shuhei AOYAMA
JPN
Repsol Honda 250cc HONDA
43'41.152
28.915
10
Anthony WEST
AUS
Team Sicilia APRILIA
43'46.187
33.950
11
Ratthapark WILAIROT
THA
Thai Honda PTT-SAG HONDA
44'10.137
57.900
12
Fabrizio LAI
ITA
Campetella Racing APRILIA
44'10.248
58.011
13
Alex BALDOLINI
ITA
Kiefer - Bos - Sotin Racing APRILIA
44'18.488
1'06.251
14
Taro SEKIGUCHI
JPN
Campetella Racing APRILIA
44'18.957
1'06.720
15
Eugene LAVERTY
IRL
Honda LCR HONDA
44'19.886
1'07.649
16
Dirk HEIDOLF
GER
Kiefer - Bos - Sotin Racing APRILIA
44'27.074
1'14.837
17
Arturo TIZON
SPA
Blusens Aprilia Germany APRILIA
44'43.692
1'31.455
18
Aleix ESPARGARO
SPA
Blusens Aprilia APRILIA
44'51.938
1'39.701
250cc WK-stand na 5 van de 17 GP's:
1. Lorenzo, 120; 2. Dovizioso, 88; 3. De Angelis, 75; 4. Bautista, 64; 5. Barbera, 47; 6. Simon, 37; 7 Luthi, 32; 8. Kallio, 30.
Uitslag MotoGP klasse (tot 800cc 4-takt):
Voor alle Riders Statistics, de volledige uitslagen en WK-standen, kunt u ook terecht op www.motogp.com onder de button Results.
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Afstand
1
Chris VERMEULEN
AUS
SUZUKI Rizla Suzuki MotoGP
50'58.713
137,8 kmu gem
2
Marco MELANDRI
ITA
HONDA Honda Gresini
51'11.312
12.599
3
Casey STONER
AUS
DUCATI Ducati Marlboro Team
51'26.060
27.347
4
Dani PEDROSA
SPA
HONDA Repsol Honda Team
51'36.041
37.328
5
Alex HOFMANN
GER
DUCATI Pramac d'Antin
51'47.879
49.166
6
Valentino ROSSI
ITA
YAMAHA Fiat Yamaha Team
51'52.276
53.563
7
John HOPKINS
USA
SUZUKI Rizla Suzuki MotoGP
51'59.786
1'01.073
8
Loris CAPIROSSI
ITA
DUCATI Ducati Marlboro Team
52'19.954
1'21.241
9
Makoto TAMADA
JPN
YAMAHA Dunlop Yamaha Tech 3
51'34.842
1 lap
10
Sylvain GUINTOLI
FRA
YAMAHA Dunlop Yamaha Tech 3
51'40.165
1 lap
11
Fonsi NIETO
SPA
KAWASAKI Kawasaki Racing Team
51'50.572
1 lap
12
Colin EDWARDS
USA
YAMAHA Fiat Yamaha Team
51'06.769
3 laps
MotoGP WK-stand na 5 van de 18 GP's:
1. Stoner, 102; Rossi, 81; 3. Pedrosa, 62; 4. Melandri, 61; 5. Vermeulen, 55; 6. Hopkins, 48; 7. Capirossi, 38; 8. Elias, 35.
************
Ingezonden persbericht