Ingezonden persbericht


Informatiebericht

Bewogen weekend voor SEAT Team Holland-rijder Tom Coronel tijdens WTCC in Valencia

Valencia - De tijdtrainingen voor de vijfde en zesde ronde van het FIA-WTCC op het Circuit van Valencia gaven al aan dat de onderlinge verschillen momenteel bijzonder klein zijn. Voor Tom Coronel resulteerden de trainingen in een ogenschijnlijk tegenvallende zeventiende startplaats, maar bij nadere bestudering bleek dat de eerste negentien (!) rijders binnen seconde van de man op pole (James Thompson) stonden. In de warm-up zat Tom er met een achtste positie weer prima bij en dat maakte dat hij met vertrouwen naar de races keek. Beide keren kende de SEAT Team Holland-coureur een fantastische start, boekte veel plaatsen winst en deed volop mee voor een goede klassering. Maar spijtig genoeg werd hij in beide slotfases aangetikt en belandde in de achterste gelederen.

"Kijkend naar het resultaat denk je dat ik een ontevreden mens zou zijn, maar het tegendeel is waar. Natuurlijk had ik hier graag met punten vandaan gegaan, maar de einduitslagen doen geen recht aan hoe het hier ging. Het leek wel of er een kruis op mijn achterbumper stond met de tekst 'Raak mij hier!'", relativeert Coronel de WTCC-races op Valencia. Hij vervolgt: "In principe liep alles goed. SEAT heeft het hier altijd goed voor elkaar en ik deed zeker mee. In de vrije trainingen reed ik binnen de top tien en zo begon ik aan de geklokte training. Nadat ik wat onvoorzichtig met de eerste twee setjes nieuwe banden was omgesprongen en eigen fouten niet echt hoog stond, besloot ik op het laatst nog een derde setje te laten monteren. In de slipstream van Jordi Gene reed ik voor mijn gevoel een fantastische ronde en dat hoorde ik ook van het team. De schrik was dan ook groot toen ik begreep dat ik met die 'goede' tijd zeventiende stond. Zeventiende, dat houd je toch niet voor mogelijk!. Maar het gaf aan hoe competitief deze klasse op dit moment is. Ik had slecht 6/10 van een seconde toegegeven op de man vooraan het veld en dan sta je zo ver naar achteren. Ik ken weinig klassen waar het zo spannend is. De start van de eerste race ging voor voor mij. Bij die begincrash koos ik de binnenkant en kwam er goed doorheen. Ik reed rond een tiende plaats samen met Jorg Muller. Ik liet hem voor, om zo wat meer ruimte te hebben. Alles ging goed tot ik achter Stefano D'Aste reed die niet echt opschoot, waardoor er achter mij weer mensen aansloten. Echt mis ging het toen voor ons Hernandez spinde, waardoor D'Aste en ik er naast kwamen te staan. Farfus probeerde daar vervolgens nog langs te komen en beschadigde mijn voorwielophanging. Zo kwam er in de voorlaatste ronde een einde aan mijn race." Na het herstel van de schade aan zijn auto begon Tom Coronel aan de tweede race, die door de begincrash in de eerste race voor hem niet eens op de achterste rijen begon. "De start ging weer super. Door telkens de juiste lijnen te kiezen reed ik makkelijk naar voren. Daarna was er die eerste tik, waardoor ik de achterbumper verloor, maar ik kon verder. Halverwege de race werd de strijd heviger, Rob Huff was duidelijk aanwezig en nadat van de baan was gevlogen kwam hij terug en zorgde voor de nodige paniek. Vervolgens waren het Felix Porteiro en Tarquini die het op mijn plaats hadden gemunt en steeds wat later remden. Dat ging dus mis en daarmee verspeelde ik de linkerachterwielophanging in de slotfase van de race. En hoewel de resultaten dat niet aangeven heb ik twee hele leuk en spannende races gehad die echter geen punten brachten.

De sponsors die de deelname van Tom Coronel aan het FIA WTCC mogelijk maken zijn: SEAT importeur Pon Car, McGregor, ATP The Advanced Travel Partner, Auto Trader, TW Steel horloges, Wielengids.nl, Vakantiegoed.nl en Hertz.

Uitslag race 1 FIA-WTCC Valencia:

1.James Thompson (Alfa Romeo) 15 ronden in 29.37.113; 2. Nicola Larini (Chevrolet) op 2.839; 3.Yvan Muller (SEAT) op 4.237; 4.Jordi Gene (SEAT) op 4.810; 5.Andy Priaulx (BMW) op 5.492 en 21. Tom Coronel (SEAT) op 1 ronde.

Uitslag race 2 FIA-WTCC Valencia:

1. James Thomson (Alfa Romeo ); 2. Jorg Muller (BMW) op 1.811; 3. Andy Priaulx (BMW) op 2.266; 4. Yvan Muller (SEAT) op 3.224; 5. Nicola Larini (Chevrolet) op 4.716 en 25.Tom Coronel (SEAT Team Holland Leon) op 1 ronde. ========