Gemeente Aalten
21-05-2007
Verstrekkingen uit de Gemeentelijke Basisadministratie
Persoonsgegevens
Mogelijkheid tot geheimhouding van de persoonsgegevens
Verstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie
persoonsgegevens en de mogelijkheid tot geheimhouding van uw
persoonsgegevens
In de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (de officiële
benaming voor de Nederlandse bevolkingsadministratie) zijn
persoonsgegevens opgenomen van iedereen die binnen de gemeente
woonachtig is. Het gaat hierbij niet alleen om naam- en adresgegevens,
maar ook om gegevens over huwelijk of geregistreerd partnerschap,
nationaliteit, ouders en kinderen. Deze gegevens worden, veelal
automatisch, verstrekt aan overheidsinstellingen en enkele bijzondere
maatschappelijke instellingen, zoals pensioenfondsen, voorzover dat
noodzakelijk is voor de uitvoering van hun wettelijke taken. Deze
instellingen, die automatisch alle relevante wijzigingen in uw
persoonsgegevens krijgen aangeleverd, baseren hun beslissingen vaak
direct op de uit de basisadministratie verkregen informatie. Welke
informatie aan deze instanties wordt verstrekt, wordt bepaald door het
ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
De hiervoor bedoelde gegevensverstrekking voor publiekrechtelijke
doeleinden kunt u niet voorkomen, omdat deze verplicht is
voorgeschreven. In enkele gevallen kunnen echter ook anderen vragen om
de over u beschikbare gegevens in de basisadministratie aan hen te
verstrekken. Voor deze verstrekkingen kunt u geheimhouding van uw
gegevens verzoeken. Het gaat dan om verstrekkingen aan zogenoemde
verplichte derden (zoals een curator of advocaat die een dagvaarding
aan uw adres wil uitbrengen), de stichting interkerkelijke
ledenadministratie (die in beginsel voor alle kerkgenootschappen in
Nederland zorgdraagt voor de bijhouding van de ledenadministratie van
die kerken) en aan zogenoemde vrije derden (niet commerciële
instellingen, zoals sport- en muziekverenigingen of particulieren).
U kunt schriftelijk verzoeken om aan de voornoemde instellingen geen
gegevens over u uit de basisadministratie te verstrekken, zonder dat
daarover vooraf overleg met u heeft plaatsgevonden.
Voor nadere informatie, folders en het formulier waarmee u
geheimhouding van uw persoonsgegevens kunt aanvragen kunt u terecht
bij de afdeling burgerzaken, zowel op de locatie Aalten als op de
locatie Dinxperlo. Wij sturen u dit formulier ook graag toe. U kunt
ons telefonisch bereiken onder nummer: 0543-493280.