Gemeente Aalten


21-05-2007
Verstrekkingen uit de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens
Mogelijkheid tot geheimhouding van de persoonsgegevens

Verstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en de mogelijkheid tot geheimhouding van uw persoonsgegevens
In de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (de officiële benaming voor de Nederlandse bevolkingsadministratie) zijn persoonsgegevens opgenomen van iedereen die binnen de gemeente woonachtig is. Het gaat hierbij niet alleen om naam- en adresgegevens, maar ook om gegevens over huwelijk of geregistreerd partnerschap, nationaliteit, ouders en kinderen. Deze gegevens worden, veelal automatisch, verstrekt aan overheidsinstellingen en enkele bijzondere maatschappelijke instellingen, zoals pensioenfondsen, voorzover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van hun wettelijke taken. Deze instellingen, die automatisch alle relevante wijzigingen in uw persoonsgegevens krijgen aangeleverd, baseren hun beslissingen vaak direct op de uit de basisadministratie verkregen informatie. Welke informatie aan deze instanties wordt verstrekt, wordt bepaald door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De hiervoor bedoelde gegevensverstrekking voor publiekrechtelijke doeleinden kunt u niet voorkomen, omdat deze verplicht is voorgeschreven. In enkele gevallen kunnen echter ook anderen vragen om de over u beschikbare gegevens in de basisadministratie aan hen te verstrekken. Voor deze verstrekkingen kunt u geheimhouding van uw gegevens verzoeken. Het gaat dan om verstrekkingen aan zogenoemde verplichte derden (zoals een curator of advocaat die een dagvaarding aan uw adres wil uitbrengen), de stichting interkerkelijke ledenadministratie (die in beginsel voor alle kerkgenootschappen in Nederland zorgdraagt voor de bijhouding van de ledenadministratie van die kerken) en aan zogenoemde vrije derden (niet commerciële instellingen, zoals sport- en muziekverenigingen of particulieren). U kunt schriftelijk verzoeken om aan de voornoemde instellingen geen gegevens over u uit de basisadministratie te verstrekken, zonder dat daarover vooraf overleg met u heeft plaatsgevonden. Voor nadere informatie, folders en het formulier waarmee u geheimhouding van uw persoonsgegevens kunt aanvragen kunt u terecht bij de afdeling burgerzaken, zowel op de locatie Aalten als op de locatie Dinxperlo. Wij sturen u dit formulier ook graag toe. U kunt ons telefonisch bereiken onder nummer: 0543-493280.