NMBS

66.000 bezoekers voor evenement ONDER ANTWERPEN

21/05/2007

Treinrit door noord-zuidverbinding is groot succes

Naar schatting 66.000 mensen hebben dit weekend het evenement ONDER ANTWERPEN bezocht. Tijdens dit opendeurweekend van de NMBS-Groep konden de bezoekers de Antwerpse noord-zuidverbinding met de trein ontdekken. Zowat 33.000 van de in totaal 66.000 bezoekers hebben van deze gelegenheid gebruikt gemaakt om op zaterdag 19 en zondag 20 mei gratis met de trein door de nieuwe spoortunnel te rijden. Naast deze exclusieve treinrit tussen Antwerpen-Centraal en Antwerpen-Luchtbal, was ook het gloednieuwe winkelcentrum in het Centraal Station een grote publiekslokker.

Exclusieve treinrit door de noord-zuidverbinding

Na de vorige succesvolle evenementen (in 2001 en 2004) waarbij de bezoekers door de noord-zuidverbinding konden wandelen, kon men ditmaal gratis met de trein de nieuwe spoortunnel ontdekken. Via deze nieuwe spoorinfrastructuur van Infrabel, de beheerder van het Belgische spoorwegnet, rijden er sinds 26 maart al treinen onder Antwerpen-Centraal van en naar het noorden van Antwerpen. Zowel binnenlandse als internationale treinen kunnen gebruik maken van de nieuwe 3,8 km lange spoortunnel, die een zegen is voor de mobiliteit in Antwerpen.

Op zaterdag 19 en zondag 20 mei, telkens van 9 tot 18u, heeft de NMBS-Groep deze tunnel opengesteld voor het grote publiek. ONDER ANTWERPEN is uitgegroeid tot een topper. In totaal hebben naar schatting 66.000 mensen dit weekend het evenement in Antwerpen-Centraal bezocht. Op zaterdag 19 mei telde Infrabel 28.000 bezoekers waarvan 14.000 met de trein onder Antwerpen hebben gespoord. Vandaag, zondag 20 mei, lokte dit opendeurweekend nog meer bezoekers: zowat 38.000 mensen voor het evenement waarvan 19.000 de noord-zuidverbinding hebben ontdekt.

Nieuw winkelcentrum is echte voltreffer

Dit opendeurweekend bood ook de unieke kans om het gloednieuwe winkelcentrum van Antwerpen-Centraal te leren kennen. De winkeliers waren zeer tevreden met de grote opkomst en belangstelling. Veel Antwerpenaars kwamen van het nieuwe winkelaanbod proeven. Voor de meeste handelaars was de opening een schot in de roos. In de geschenkenzaak was het over de koppen lopen, de horecazaken zaten vol en ook in de pralinezaak gingen de producten vlot over de toog. Daar viel trouwens de meertaligheid op van hun klanten.

De juweliers reageerden nog voorzichtig maar waren opgetogen over het grote aantal bezoekers. Zij rekenen op het multiplicatoreffect van de mond aan mond reclame en de opening van de aanpalende juweliers. De verantwoordelijke van de supermarkt was laaiend enthousiast. Hij ontving in de loop van het weekend meer dan 10.000 mensen in zijn zaak waarvan één op vier een aankoop deed.

Perfecte organisatie en massale opkomst basis voor succesevenement

Het evenement ONDER ANTWERPEN had voor groot en klein wat te bieden. Na de treinrit en het bezoek aan het winkelcentrum, kwamen de bezoekers meer te weten over het station en de werken via diverse tentoonstellingen en filmprojecties. Ook de aanwervingstand kon vele nieuwe potentiële medewerkers warm maken voor een baan bij de spoorwegen. De NMBS-Groep zoekt dit jaar 2.000 nieuwe medewerkers waarvan alleen al 60 bestuurders-rangeringen voor de Antwerpse haven. In het Centraal Station en op het Koningin Astridplein waren er bovendien allerlei animaties en optredens gepland.

De twee dagen lokten een uiteenlopend publiek. Daar waar het de eerste dag voornamelijk om families met kinderen en senioren ging, bestond het publiek op zondag uit een mengeling van alle leeftijden. Tijdens het weekend verliep de organisatie van het evenement en de doorstroming van het publiek vlekkeloos, net als de uitstekende samenwerking met alle betrokkenen, politie, hulp- en veiligheidsdiensten. De NMBS-Groep (NMBS-Holding, Infrabel en NMBS) dankt de bezoekers voor hun massale opkomst en positieve reacties én verwelkomt haar klanten graag terug op een volgend evenement en natuurlijk dagelijks op het Belgische spoorwegnet.