Stop Hepatitis: nieuwe voorlichtingscampagne reizigers

21.05.2007 / 12:20 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Glaxosmithkline

Glaxosmithkline

STOP HEPATITIS!
NIEUWE VOORLICHTINGSCAMPAGNE VOOR NEDERLANDSE REIZIGERS

21 mei 2007, Zeist - Nederlanders lopen op buitenlandse vakanties, afhankelijk van onder meer bestemming en reisgedrag, het risico een infectieziekte te krijgen. Nog steeds gaan veel Nederlanders onvoldoende beschermd op reis. Voorlichting op maat is nodig, liefst laagdrempelig en klantgericht aangeboden, zodat zoveel mogelijk mensen optimaal voorbereid en goed beschermd op reis gaan.
Op dit moment zijn dit de feiten:


- ruim 50% van de ondervraagde Nederlanders die reizen naar landen waar veel hepatitis A voorkomt, gaat daar onvoldoende beschermd naar toe (1);
- 80% van de ondervraagde Nederlanders die naar Turkije op vakantie gaan, onvoldoende beschermd is tegen hepatitis A (1);

- 60% van de Nederlanders ten onrechte denkt dat men in een luxe 'all inclusive' hotel geen hepatitis kan oplopen (2);

- een derde van de Nederlanders vóór de reis geen enkele informatie zoekt over gezondheidsrisico's en vaccinaties (2);

- vakantiegangers vaak niet weten dat alle zorgverzekeraars in een aanvullend pakket reizigersvaccins geheel of gedeeltelijk vergoeden.

Daarom start in de periode van 21 mei tot en met 10 juni een nieuwe landelijke voorlichtingscampagne 'Gezond op Reis' op TV, radio en in dagbladen. Het doel van de campagne is om reizigers bewust te maken van het risico op infectieziekten zoals hepatitis, tijdens vakantie in het buitenland. Dit jaar wordt een nieuw opvallend, of beter omvallend, voorlichtingsfilmpje gebruikt. In het voorlichtingsfilmpje worden namelijk tegen elkaar vallende reizigers gebruikt als een metafoor voor de besmettelijkheid van hepatitis en uiteindelijk blijft het gezin dat zich door vaccinatie heeft beschermd overeind staan.

De voorlichtingscampagne 'Gezond Op Reis 2007' wordt onder andere gesteund door het Landelijke Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (LCR) en het Nationaal Hepatitis Centrum (NHC).

David Overbosch, directeur Travel Clinic Havenziekenhuis in Rotterdam: 'De campagne is er helemaal niet om de Nederlandse reizigers schrik aan te jagen, maar wel bewust te maken van de risico's. De reisbranche en de medische reizigersadvisering werken steeds beter samen in het belang van een goed geïnformeerde en beschermde reiziger. Want goed voorbereid met de juiste adviezen en vaccinaties, ligt de wereld aan de voeten van iedere reiziger. Dat is juist een positieve ontwikkeling'.

Paula van Leeuwen, coördinator van het Nationaal Hepatitis Centrum (NHC): 'Veel Nederlanders staan niet stil bij het risico op hepatitis tijdens de vakantie. Hepatitis A en B zijn ernstige infectieziekten, die zeer besmettelijk zijn en dus gemakkelijk overgedragen kunnen worden op anderen. Het is belangrijk dat iedereen weet dat deze infectieziekten met simpele vaccinatie voorkomen kunnen worden. Bovendien vergoeden bijna alle aanvullende pakketten van zorgverzekeraars dit ook nog'.

Gerard Sonder, hoofd van het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (LCR): 'In deze campagne worden hepatitis en malaria als voorbeelden genoemd van infectieziekten waar reizigers mee te maken kunnen krijgen. Maar een vaccinatie tegen difterie, tetanus en polio (DTP) wordt ook vaak aanbevolen en soms is een vaccinatie tegen gele koorts zelfs verplicht. Iedereen kan terecht bij vaccinatiecentra, zoals een GGD of Travel Clinic, maar ook bij in reizigersadvisering gespecialiseerde huisartsen. Het LCR ziet er op toe dat de kwaliteit van het reizigersadvies gewaarborgd blijft'.

GlaxoSmithKline (GSK) rekent de gezondheid van de Nederlandse reiziger tot haar aandachtsgebied. Nog teveel reizigers lopen onnodig gezondheidsrisico's met soms ernstige gevolgen. Vanuit de achtergrond van haar missie 'do more - feel better - live longer' ondersteunt GSK de voorlichtingscampagne 'Gezond op reis'.

Meer informatie over deze voorlichtingscampagne staat vanaf maandag 21 mei 2007 op www.gezondopreis.nl.

EINDE PERSBERICHT

REFERENTIES

1 Schiphol Survey 2005

2 NIPO CVO 2006

VOOR MEER INFORMATIE KUNT U ZICH WENDEN TOT:
GlaxoSmithKline BV

Afdeling Corporate Communications
Telefoon: 030-693 84 08