Stop Hepatitis: nieuwe voorlichtingscampagne reizigers
21.05.2007 / 12:20 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Glaxosmithkline
Glaxosmithkline
STOP HEPATITIS!
NIEUWE VOORLICHTINGSCAMPAGNE VOOR NEDERLANDSE REIZIGERS
21 mei 2007, Zeist - Nederlanders lopen op buitenlandse vakanties, afhankelijk van onder
meer bestemming en reisgedrag, het risico een infectieziekte te krijgen. Nog steeds gaan
veel Nederlanders onvoldoende beschermd op reis. Voorlichting op maat is nodig, liefst
laagdrempelig en klantgericht aangeboden, zodat zoveel mogelijk mensen optimaal
voorbereid en goed beschermd op reis gaan.
Op dit moment zijn dit de feiten:
- ruim 50% van de ondervraagde Nederlanders die reizen naar landen waar veel hepatitis A
voorkomt, gaat daar onvoldoende beschermd naar toe (1);
- 80% van de ondervraagde Nederlanders die naar Turkije op vakantie gaan, onvoldoende
beschermd is tegen hepatitis A (1);
- 60% van de Nederlanders ten onrechte denkt dat men in een luxe 'all inclusive' hotel
geen hepatitis kan oplopen (2);
- een derde van de Nederlanders vóór de reis geen enkele informatie zoekt
over gezondheidsrisico's en vaccinaties (2);
- vakantiegangers vaak niet weten dat alle zorgverzekeraars in een aanvullend pakket
reizigersvaccins geheel of gedeeltelijk vergoeden.
Daarom start in de periode van 21 mei tot en met 10 juni een nieuwe landelijke
voorlichtingscampagne 'Gezond op Reis' op TV, radio en in dagbladen. Het doel van de
campagne is om reizigers bewust te maken van het risico op infectieziekten zoals
hepatitis, tijdens vakantie in het buitenland. Dit jaar wordt een nieuw opvallend, of
beter omvallend, voorlichtingsfilmpje gebruikt. In het voorlichtingsfilmpje worden
namelijk tegen elkaar vallende reizigers gebruikt als een metafoor voor de
besmettelijkheid van hepatitis en uiteindelijk blijft het gezin dat zich door vaccinatie
heeft beschermd overeind staan.
De voorlichtingscampagne 'Gezond Op Reis 2007' wordt onder andere gesteund door het
Landelijke Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (LCR) en het Nationaal Hepatitis
Centrum (NHC).
David Overbosch, directeur Travel Clinic Havenziekenhuis in Rotterdam: 'De campagne is er
helemaal niet om de Nederlandse reizigers schrik aan te jagen, maar wel bewust te maken
van de risico's. De reisbranche en de medische reizigersadvisering werken steeds beter
samen in het belang van een goed geïnformeerde en beschermde reiziger. Want goed
voorbereid met de juiste adviezen en vaccinaties, ligt de wereld aan de voeten van iedere
reiziger. Dat is juist een positieve ontwikkeling'.
Paula van Leeuwen, coördinator van het Nationaal Hepatitis Centrum (NHC): 'Veel
Nederlanders staan niet stil bij het risico op hepatitis tijdens de vakantie. Hepatitis A
en B zijn ernstige infectieziekten, die zeer besmettelijk zijn en dus gemakkelijk
overgedragen kunnen worden op anderen. Het is belangrijk dat iedereen weet dat deze
infectieziekten met simpele vaccinatie voorkomen kunnen worden. Bovendien vergoeden bijna
alle aanvullende pakketten van zorgverzekeraars dit ook nog'.
Gerard Sonder, hoofd van het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (LCR):
'In deze campagne worden hepatitis en malaria als voorbeelden genoemd van infectieziekten
waar reizigers mee te maken kunnen krijgen. Maar een vaccinatie tegen difterie, tetanus en
polio (DTP) wordt ook vaak aanbevolen en soms is een vaccinatie tegen gele koorts zelfs
verplicht. Iedereen kan terecht bij vaccinatiecentra, zoals een GGD of Travel Clinic,
maar ook bij in reizigersadvisering gespecialiseerde huisartsen. Het LCR ziet er op toe
dat de kwaliteit van het reizigersadvies gewaarborgd blijft'.
GlaxoSmithKline (GSK) rekent de gezondheid van de Nederlandse reiziger tot haar
aandachtsgebied. Nog teveel reizigers lopen onnodig gezondheidsrisico's met soms ernstige
gevolgen. Vanuit de achtergrond van haar missie 'do more - feel better - live longer'
ondersteunt GSK de voorlichtingscampagne 'Gezond op reis'.
Meer informatie over deze voorlichtingscampagne staat vanaf maandag 21 mei 2007 op
www.gezondopreis.nl.
EINDE PERSBERICHT
REFERENTIES
1 Schiphol Survey 2005
2 NIPO CVO 2006
VOOR MEER INFORMATIE KUNT U ZICH WENDEN TOT:
GlaxoSmithKline BV
Afdeling Corporate Communications
Telefoon: 030-693 84 08