Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33 www.szw.nl 2513AA22XA

Ons kenmerk AM/SAM/07/15124 Datum 21 mei 2007

Onderwerp Wet sociale werkvoorziening

Op respectievelijk 25 en 18 augustus 2006 is door het vorige kabinet het voorstel van wet tot wijziging van de Wet sociale werkvoorziening en het concept-Besluit uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken bij uw Kamer aanhangig gemaakt (II 2005/06, 30673, nr. 2-4; II, 2005/06, 29817, nr, 26). Uw Kamer heeft behandeling van de wetswijziging uitgesteld om het nieuwe kabinet de gelegenheid te geven een standpunt hierover in te nemen.

Bij het bepalen van zijn standpunt heeft het kabinet gekeken naar de Wsw en de plek die de Wsw inneemt in het totale stelsel van de sociale zekerheid en de zorg. De afgelopen jaren is met de introductie van de Wet werk en bijstand (WWB), de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (Wet WIA) en de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) het stelsel van de sociale zekerheid en zorg hervormd mede met als doel het bevorderen van de participatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De Wsw is niet meegenomen in deze hervorming. Het kabinet constateert dat zich als gevolg daarvan de volgende vraagstukken voordoen.

In de eerste plaats de voortgaande groei van het beroep dat wordt gedaan op de Wsw. Doordat de uitstroom uit de Wsw zeer beperkt is, zullen de wachtlijsten naar verwachting in snel tempo toenemen. Bij de groep Wajongers is eveneens sprake van een voortgaande groei. Daarnaast speelt het feit dat er op dit moment verschillende regelingen zijn voor mensen met een arbeidsbeperking, de Wsw, de Wia en de Wajong, er allemaal op gericht waar mogelijk arbeidsparticipatie van mensen met een arbeidshandicap te bevorderen. Bovendien zijn er ook mensen met een arbeidsbeperking in de WWB. Deze regelingen moeten in onderlinge samenhang worden bezien om problemen die zich voordoen binnen de afzonderlijke regelingen aan te kunnen pakken.

De wetswijziging, zoals die aanhangig is gemaakt bij uw Kamer biedt geen antwoord op bovengenoemde vraagstukken. Hiertoe is een meer fundamentele herbezinning nodig. De wetswijziging staat deze herbezinning echter ook niet in de weg. Integendeel, het wetsvoorstel maakt het mogelijk een aantal acute gevoelde problemen bij de uitvoering van de Wsw die zo spoedig mogelijk om een oplossing vragen, aan te pakken.

Ons kenmerk AM/SAM/07/15124

Het met de wetswijziging van 1998 beoogde doel van de wet, namelijk het realiseren van arbeidsplaatsen die aansluiten bij de capaciteiten en mogelijkheden van de individuele Wsw- geïndiceerden in een zo regulier mogelijke omgeving, komt in de huidige uitvoeringspraktijk nog onvoldoende tot stand. Medio 2006 is nog 81 procent van de Wsw-werknemers werkzaam in de beschutte omgeving van het sw-bedrijf. Dit terwijl ongeveer de helft van de mensen die wordt geïndiceerd, in staat wordt geacht tot het verrichten van aangepaste arbeid in dienst van een reguliere werkgever, het zogenaamde begeleid werken. De bestaande mogelijkheden voor detachering bij een reguliere werkgever of voor begeleid werken in dienst van een reguliere werkgever met behulp van de Wsw-subsidie worden nog onvoldoende benut.

Met de wetswijziging worden voor gemeenten en uitvoerders betere randvoorwaarden geboden om beleidsregie en verantwoording zodanig vorm te geven dat deze gericht zijn op het eigenlijke doel van de Wsw - het op een kosteneffectieve wijze realiseren van arbeidsplaatsen die op de behoefte en situatie van de individuele Wsw-geïndiceerde zijn toegesneden en bijdragen aan de ontwikkeling van de arbeidsbekwaamheid in de richting van zo regulier mogelijke arbeid. Gemeenten krijgen meer mogelijkheden om regie te voeren op de Wsw. Zij worden verantwoordelijk voor hun eigen Wsw-geïndiceerden. Het Wsw-budget zal dan ook, net als het WWB-budget, verstrekt worden aan individuele gemeenten. Door vereenvoudiging van de regelgeving krijgen gemeenten ook meer ruimte om Wsw-plaatsen te realiseren die passen bij de mogelijkheden van de doelgroep én worden ze gestimuleerd om meer te sturen op een kosteneffectieve uitvoering. Ook de Wsw-geïndiceerden zelf krijgen met de wetswijziging meer zeggenschap. Zij kunnen via cliëntenparticipatie invloed uitoefenen op het beleid en de uitvoering door gemeenten en kunnen door gebruikmaking van het persoonsgebonden budget zelf invulling geven aan een begeleid werkenplaats bij een reguliere werkgever.

Op een aantal punten zal het kabinet het wetsvoorstel en het concept-Besluit, zoals bij uw Kamer aanhangig gemaakt, aanpassen. Doel daarvan is om de wachtlijstproblematiek te verzachten alsook om gemeenten een extra stimulans te geven om begeleid werkenplekken te realiseren bij reguliere werkgevers. Zo wil het kabinet tegemoet komen aan de eerder door een ruime meerderheid van uw Kamer geuite wens om het mogelijk te maken dat re- integratiemiddelen worden ingezet voor het activeren van diegenen op de wachtlijst die nog geen aanbod op een Wsw-plaats in het vooruitzicht hebben, zodat hun arbeidsvaardigheden niet achteruit gaan. Ook wil het kabinet gemeenten de ruimte geven om extra kwetsbare groepen, zoals Wajongers, bij voorrang te plaatsen vanaf de wachtlijst. De 18 miljoen euro, die vanaf 2008 structureel beschikbaar is, wil het kabinet inzetten voor de introductie van een bonussystematiek om de beweging naar aangepaste arbeidsplaatsen in dienst van reguliere werkgevers - het zogenaamde begeleid werken - te stimuleren.

Het voornemen tot invoering van de wetswijziging per 1 januari 2008 en de intentie van het kabinet om de wachtlijstproblematiek te verzachten alsook om gemeenten een extra stimulans
---

Ons kenmerk AM/SAM/07/15124

te geven om begeleid werkenplekken te realiseren bij reguliere werkgevers kan op instemming rekening van de VNG en de cliëntenorganisaties. Veel gemeenten en sw-bedrijven zijn, anticiperend op invoering van de wetswijziging, al van start gegaan met het verbeteren van de uitvoering, hiertoe mede gestimuleerd door de regionale voorlichtingsbijeenkomsten die het afgelopen jaar zijn georganiseerd door de VNG. VNG, Cedris en de cliëntenorganisaties zullen door mij worden betrokken bij de door het kabinet noodzakelijk geachte fundamentele herbezinning op de Wsw in onderlinge samenhang met andere regelingen voor mensen met een arbeidshandicap.

Uw Kamer ontvangt voor het zomerreces een nota van wijziging op het wetsvoorstel en een aangepast concept-Besluit en zal dan teven worden geïnformeerd over de wijze waarop het kabinet de discussie over de verdere toekomst van de Wsw ter hand wil nemen.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(ing. A. Aboutaleb )


---