Ingezonden persbericht


Bijzonder collectie Vogue foto's in Moderne & hedendaagse Kunstveiling

Moderne & Hedendaagse Kunst

maandag 21 mei 2007

Kijkdagen: Donderdag 17 t/m zondag 20 mei, 10.00 tot 17.00 uur

Veiling: Maandag 21 mei, 14.00 uur

Op maandag 21 mei zal onze eerste Moderne en Hedendaagse kunst veiling van het jaar 2007 plaatsvinden. Net als in voorgaande Moderne Kunstveilingen zal ook in deze veiling uiteenlopende kunst vanaf 1880 worden aangeboden.

Een bijzonder stilleven in deze veiling is door de expressionistische kunstenaar Jan Wiegers (Groningen 1891 - Amsterdam 1959). Uit onvrede met de behoudende opvattingen van het Groninger kunstleven en de heersende burgermoraal, richtte hij samen met onder meer Jan Altink en Johan Dijkstra (Groningen 1896 - 1978) in 1918 de Groninger Kunstenaarsvereniging De Ploeg op. Het doel was het exposeren van moderne kunst. In 1920 raakte hij bevriend met de Duitse expressionist Ernst Ludwig Kirchner, die zeer geïnteresseerd was in de kleurenleer van Johann Wolfgang Goethe. Wiegers werd sterk beïnvloed door deze kleurenleer en ook door de manier waarop Kirchner in grote, afgebakende, krachtige vlakken en in weloverwogen kleurcombinaties schilderde. Beide kozen voor onderwerpen die zij in de directe omgeving vonden. Aan Wiegers stillevenvoorstelling lezen we deze invloeden duidelijk af.

Door Johan Dijkstra hebben wij twee aquarellen van een landschap en enkele olieverfwerken, zoals 'Een vrouw in klederdracht, Zonnebloemen en Hooibergen'. Andere Ploeg-kunstenaars in deze veiling zijn George Martens (Groningen 1894 - 1979), Jan Altink (Groningen 1885 - 1971), Jannes de Vries (Meppel 1901 - Groningen 1986), Jan van der Zee (Leeuwarden 1898 - Groningen 1988) en Hendrik Werkman (Groningen 1882 - 1945).

Werkman, die zich minder nadrukkelijk had ingelaten met Kirchners' stijl, ontwikkelde een geheel eigen expressionistische schilderkunst, maar zou zich vooral bezighouden met zijn drukkunst. Aanvankelijk met behulp van zijn handpers, later aan de hand van stempel- en sjabloontechnieken vervaardigde hij zijn beroemd geworden druksels, die dan weer figuratief, dan weer abstract waren. Het drukwerk 'Prière' in deze veiling werd door Werkman in 1941 vervaardigd en is voorzien van een abstracte kleurencompositie.

Door Jakob (Jaap) Nieweg (1877 - 1955) hebben wij een bloemstilleven. Deze schilder van stillevens, landschappen, portretten en stadsgezichten volgde aanvankelijk de familietraditie en werd dominee. Van 1902 tot 1912 was hij dominee, maar wisselde na tien jaar zijn toga in voor het palet en penseel, mede op advies van kunstpedagoog H.P. Bremmer, door wie hij zich zijn leven lang zou laten inspireren. Nieweg verkeerde 'in goed gezelschap' en exposeerde samen met Nijland, Zandleven, Charley Toorop, Sluyters, Van Daalhoff, Raedecker en anderen. Hij bleef zich echter, gestimuleerd door Bremmer, ontwikkelen los van de stromingen van zijn tijd en bleef zijn eigen koers varen. Een herkenbare stijl ontstond: tekenachtig, veelal sober van kleur met zo nu en dan stralende momenten. Zijn verlangen naar harmonie en schoonheid manifesteerden zich in de dromerige sfeer van zijn stillevens, een onderwerp dat hem na aan het hart lag. Zijn onderwerpen bleven zijn leven lang 'alledaags' omdat voor Nieweg in dat alledaagse het mysterie verborgen zat. Werken van Nieweg zijn onder andere opgenomen in het Museum Boijmans Van Beuningen, het Kröller Muller en het Gemeente Museum te Den Haag.

Ook het leven en werk van Paul Bodifée (1866-1938) speelde zich af op het snijvlak van twee eeuwen. Zoals bekend, werd deze periode gekenmerkt door vernieuwingen op maatschappelijk en cultureel gebied, die elkaar in hoog tempo opvolgden. Bodifée had een geheel eigen stijl, waarmee hij landschappen en oude stadsbuurtjes met uiterste precisie weergaf en waaruit zijn liefde voor het ambachtelijke duidelijk valt af te lezen. In onze veiling is opgenomen een paneel waarin Bodifée een gezicht op de Groenburgwal te Amsterdam heeft weergegeven. Niet verrassend is dit onderwerp voor een schilder die, naast landschappen, geliefd is om zijn stadsgezichten.

Een kunstenaar die veel roerige tijden heeft gekend is Herbert Fiedler (Leipzig 1892 - Amsterdam 1962). In 1934 keerde hij het fascistische Duitsland de rug toe en verhuisde naar het kunstenaarsdorp Laren. Zijn dagboeken vanaf 1917 tot 1933 had hij verbrand en hij ontwikkelde in Laren een eigen stijl. Fiedler was in de jaren twintig getuige geweest van de roerige artistieke diversiteit in Berlijn en de bloei van de avant-garde in Parijs. In Laren schilderde hij realistische werken met een soepele hand, grove penseelstreken en intense kleuren. Zijn composities waren uiterst doordacht, maar tegelijkertijd streefde hij juist naar een 'spontaan effect' in zijn werk. In zijn dagboek schreef hij: 'Bij het schilderen draait alles om het opbouwen van de vorm met kleur'. Als immigrant had hij het niet makkelijk in Nederland. Tijdens en vlak na de oorlogsjaren werd hij door velen met scheve ogen aangekeken en kreeg hij zelfs tijdelijk een schilderverbod. Tijden van geldnood en wanhoop heeft Fiedler in deze jaren zeker gekend. Daarnaast was Fiedler altijd al een einzelgänger geweest, zeer kritisch over zijn eigen werk en hij kon 'zichzelf niet goed verkopen'. Pas in de jaren vijftig begon de waardering voor zijn werk te groeien. Fiedler schilderde graag landschappen, portretten, figuren uit het circus en het leven in de stad. Werken met deze uiteenlopende thema's zijn in deze veiling vertegenwoordigd. Ondanks dat zijn werk in veel musea, zoals het Stedelijk Museum te Amsterdam, de Berlinische Galerie, het Singer Museum te Laren, het Museum der Bildende Kunsten te Leipzig en diverse Nederlandse en Duitse privé-collecties is opgenomen, is zijn werk niet bekend bij het grote publiek.

Eén van onze abstracte werken is een olieverf op paneel door Guy van den Branden (Elsene 1926). Dit werk uit 1977 betreft een vlakkencompositie van de kleuren rood, blauw, wit en grijs. Ook olieverfwerken door Cole Morgan (New York 1950) zijn onderdeel van een groep abstracte werken in deze veiling.

Door de kunstenaar Guillaume Lo-a-Njoe (Amsterdam 1937) bevindt zich in onze collectie een olieverf op doek. Deze Amsterdamse kunstenaar, die zichzelf ontwikkeld heeft, schildert met verrassend kleurgebruik landschappelijke composities op abstracte wijze. In 1958 verkreeg hij een koninklijke subsidie en maakte hij wandschilderingen voor het Stedelijk Museum. Een bekend werk van de kunstenaar is het monument voor de vliegtuigramp van de SLM (Zanderij, Suriname, 1989) dat te zien is op het 's Gravesandeplein in Amsterdam.

Enkele bijzondere etsen in deze veiling zijn door de surrealist Paul Delvaux (Antheit 1897 - Veurne 1994). Deze Belgische kunstenaar wordt vaak vergeleken met zijn landgenoot René Magritte. Dit tegen zijn zin. Delvaux hield niet van formalistische termen en wilde zeker niet onder het 'Belgisch surrealisme' geschaard worden. Hij wilde 'een poëtisch realisme' creëren, waar hij al snel internationale bekendheid mee verkreeg.

Magritte en Delvaux waren bepaald geen vrienden. Zo zei Magritte ooit over zijn collega dat hij 'het surrealisme exploiteert als ware het een spekslagerij'. Beide kunstenaars hebben nochtans meer gemeen dan ze destijds wilden toegeven. Net als Magritte vindt Delvaux zijn definitieve stijl wanneer hij in de jaren dertig het werk van de Italiaanse surrealist Giorgio de Chirico leert kennen. Net als Margritte creëert hij hoogst bevreemdende taferelen met elementen uit de werkelijkheid.

Enkele verschillen zijn echter onder andere het kleurgebruik. Delvaux hanteert een veel koeler kleurenpalet dan Magritte. En in plaats van uit pijpen, bolhoeden en paraplu's bestaat zijn repertoire vooral uit naakte en halfnaakte vrouwen, tegen een achtergrond van treinstations, ruïnevelden of draperieën. Tegen Delvaux' zin wordt zijn werk vaak gepsychologiseerd. Delvaux zelf sprak zich hier niet over uit.

De etsen in deze veiling, waarvan één kleurets, komen uit de serie 'Seven dialogues with Paul Delvaux' (1968 - 1971) en zijn vermeld in het boek over Paul Delvaux door Mira Jacob, dat tot hetzelfde lot behoort. Niet onbelangrijk is de kaft van het boek: een originele litho door Delvaux.

Ook een groot aantal foto's zijn onderdeel van deze veiling. Een collectie studiofoto's ten behoeve van publicaties in Vogue zijn samengesteld door beroemde fotografen als Patrick Demarchelier (Le Havre 1943), Annie Leibovitz (Waterburg 1959), David la Chapelle Connecticut 1969), Mario Testino (Lima 1954), Francesco Scravullo (New York 1921 - 2004), Helmut Newton (Duitsland 1920 -2004), Ellen von Unwerth (München 1958) en Marina Abramovic (Belgrado 1946). Op deze foto's zijn beroemdheden als Madonna, John Lennon, Cindy Crawford en Kate Moss afgebeeld.

Enkele werken door internationaal bekende kunstenaars, zoals Damien Hirst (Bristol 1965), Kim Dong-Yoo (Korea 1965) en Takashi Murakami (Tokyo 1962) zijn respectievelijk Corned Beef uit 'The last supper' serie, Marilyn Monroe v.s. Chairman Mao en 'Red Dob' and 'Blue Dob'.

Tot slot zijn in deze moderne veiling weer een aantal bijzondere bronzen beelden opgenomen, waaronder een compositie door Wessel Couzijn (Amsterdam 1912 - Haarlem 1984) en 'Reflet d'Amour' door Kees Verkade (Amsterdam 1941). Ook enkele beelden door Dali, Theo Niermeijer (Amsterdam 1940 - 2005), Truus Mengers (Haarlem 1923), Joop Hollanders (Amsterdam 1944) en een gepolychromeerd mahoniehouten vliegtuig door Calder (Philadelphia 1898 - 1976) worden aangeboden. Enkele werken van keramiek zijn een Vrouwelijk naakt en Moeder met kind door Fred Carasso (Carignano 1899 - Amsterdam 1969) en enkele diverse werken door Corneille.

Mocht u meer informatie of foto's wensen te ontvangen, kunt u contact opnemen met Cécile Hugenholtz op nummer 020-3012959.

Amsterdam Auctioneers Glerum - Lekstraat 63 - 1079 EM AMSTERDAM - Tel: 020 - 30 12 950 - Fax: 020 - 30 12 960 - www.glerum.nl