Gemeente Hoogeveen

21 mei 2007
Afzender: Hogeschool Drenthe en college B&W van Hoogeveende Hogeschool Drenthe en gemeente Hoogeveen vinden elkaar in Cultuurmanagement In september 2007 begint de Hogeschool Drenthe in nauwe samenwerking met de gemeente Hoogeveen de opleidingsvariant Cultuurmanagement. De nieuwe variant van Commerciële Economie (CE) voorziet in een belangrijke vraag vanuit de kunst- en cultuurbranche. Ook onder toekomstige studenten is er veel belangstelling voor deze richting, zo blijkt uit een marktonderzoek dat beide partijen hebben laten uitvoeren. De gemeente Hoogeveen wil zich op deze manier als cultuurstad profileren. De Hogeschool Drenthe denkt via deze opleidingsvariant een nieuwe groep studenten aan te boren.

âTheaterdirecteuren hebben of verstand van kunst of van geld. Wat ze nodig hebben, is verstand van allebeiâ, aldus directeur Giel Pastoor van het Hoogeveense theater-congrescentrum De Tamboer. Tijdens het ontwikkelen van de nieuwe opleidingsvariant werd nog vaak aan deze uitspraak terug gedacht. Willem Bakker, directeur van Management, Economie en Techniek van de Hogeschool Drenthe: âDeze uitspraak geeft goed weer waar de opleiding voor staat. Mensen opleiden die naast een gedegen commerciële opleiding ook de juiste bagage meekrijgen op het gebied van kunst en cultuurâ.

Wethouder Ton Bargeman van onderwijs spreekt van een fantastische kans voor Hoogeveen, waarin onderwijs en kunst & cultuur hand in hand gaan. âHet is de uitdrukkelijke bedoeling van het college om beideâ onderwijs en kunst & cultuur â in Hoogeveen hiermee verder te versterkenâ, aldus de wethouder.

De gemeente Hoogeveen wil op deze manier de samenwerking met het hoger onderwijs structureel vormgeven. Hoewel de opleidingsvariant officieel in Emmen gevestigd is, is er via de praktijkperiodes en een deel van het onderwijsprogramma een sterke binding met de culturele hoofdstad van Drenthe. De ontwikkeling van het nieuwe programma wordt dan ook grotendeels bekostigd door Hoogeveen. De gemeente heeft ruim 40.000 euro bijgedragen aan het marktonderzoek en de voorbereiding van de studie.

Inhoud Cultuurmanagement

Cultuurmanagement is dus een onderdeel van Commerciële Economie. Dat houdt in dat de eerste twee jaar overeenkomen met het basisprogramma van Commerciële Economie. Het derde en het vierde jaar bestaan uit twee zogeheten âsideprogrammaâsâ, een stage en een afstudeerperiode in een culturele omgeving. Hierbij valt te denken aan een toneelgezelschap, een museum, een theater, een cultureel centrum, bij een evenementenorganisatiebureau of bij de provincie of een gemeente.

Het programma is opgezet vanuit twee invalshoeken: de zakelijk/economische en de culturele/artistieke invalshoek . Zo zal er aandacht zijn voor de zakelijke leiding van een culturele instelling of een artistiek gezelschap. Onderwerpen die aan de orde komen zijn: fondsenwerving, begrotingen, subsidiemanagement, cultureel (overheids)beleid, cultuurmarketing, evenementenorganisatie, cultureel ondernemerschap en human ressource management. Aan de andere kant staan onderwerpen op het programma die onderdeel van het artistiek/culturele programma zijn, zoals cultuurgeschiedenis, culturele programmering, verdieping in een bepaalde kunstvorm, theaterwetenschap en kunstbeschouwing.

Zowel de gemeente Hoogeveen als de Hogeschool Drenthe verwachten veel van de nieuwe opleiding. Samen hopen ze met dit programma gehoor te geven aan de dringende vraag uit de kunst- en cultuurbranche; afgestudeerde studenten met verstand van (kunst)zaken!