Gemeente Utrecht


Beantwoording SV 2007, nr. 62 inzake dienstauto's

2007 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
62 Vragen van de heer J.A. Kleuver
(ingekomen op 13 april 2007 en
antwoord van het college verzonden op 16 mei 2007).

Onlangs verscheen een artikel in het AD/UN over de dienstauto's van het College. Volgens dit artikel vindt het College een Toyota Prius, met geavanceerde hybridetechniek, niet representatief genoeg. D66 deelt die mening van het College niet, het is immers een keurige bovenmodale auto, maar wil niet zemelen over wat nou wel of niet representatief is. D66 vindt het echter wel belangrijk om innovatie te stimuleren die het milieu ten goede komt en juicht het toe als het College daar een voorbeeldrol in neemt. Wij hebben de volgende vragen aan het College:

1. Kent het College het artikel uit het AD/UN en klopt het artikel inhoudelijk?


Het artikel is bekend en wat betreft de technische gegevens inhoudelijk correct, voor zover wij dat kunnen beoordelen.


2. Wanneer is vervanging van de Audi's voorzien?


Vervanging vindt gemiddeld plaats rond de 3oe à 4 jaar. De eerste nieuwe (auto burgemeester) wordt in 2008 aangeschaft.


3. Hoeveel CO2 stoten de Audi's waarmee het College zich verplaatst uit en hoeveel CO2 stoot een Toyota Prius uit, volgens het energielabel dat bij nieuwe auto's hoort? Op grond van het jaarkilometrage van de auto's, hoeveel kilo's CO2 zouden er minder worden uitgestoten als u de overstap wél zou maken?


De CO² -emissie (g/km) van een Audi A6 is 233 en voor een Toyota Prius 104. (De Europese doelstelling is om de gemiddelde uitstoot in 2008/2009 terug te brengen tot 140 g/km.)

Bij het gemiddelde aantal kilometers van 35.000 per auto is dit een verschil van 4.515 kilo per auto.


4. Aangezien het College een Toyota volgens het artikel niet representatief genoeg vindt, vindt u een Volvo S60 of een Saab 9-5 wel representatief genoeg?


De keuze voor de Audi als dienstauto is niet alleen ingegeven door het wel of niet representatief zijn van de auto. Aan de keuze lagen meerdere aspecten ten grondslag, waaronder het aanwezig zijn van voldoende werkruimte achterin de auto. Daarnaast zullen wij bij nieuwe aankopen de milieubelasting laten meewegen.


5. Is het College ervan op de hoogte dat de Volvo leverbaar is in een aardgas-uitvoering (en daarmee ook geschikt voor biogas) en evenals de Saab in een flexifuel-uitvoering, die zowel geschikt is voor ethanol als benzine? Hoe valt de CO2-besparing uit als u voor deze auto's zou kiezen, gebruik makend van aardgas of ethanol?


Ja, daarvan zijn wij op de hoogte. Echter, noch BOVAG noch ANWB konden de vraag naar besparing (concreet) voor ons beantwoorden. Aannemelijk is echter dat een substantiële besparing mogelijk is.


6. Vormt het feit dat in Utrecht aardgas noch ethanol (E85) te koop is voor u een beletsel om voor de Volvo of te Saab te kiezen?


Ja. Ook de aanwezigheid van tankpunten buiten Utrecht is noodzakelijk om voor een auto op aardgas of ethanol te kiezen.


Volgens het artikel ligt er in de bagageruimte van de Audi's een vouwfiets, die u uitklapt om de laatste paar meters af te leggen.

7. Klopt dat, hoe vaak voert het College die schertsvertoning uit en zou u daar mee willen stoppen?


Nee, dat klopt niet. Na een heenreis met de dienstauto worden de vouwfietsen gebruikt voor het bezoek aan een andere locatie en/of de terugreis al dan niet in combinatie met openbaar vervoer.

Verder vernamen wij de heugelijke komst van hybridebussen in Utrecht.

8. Is het college ervan op de hoogte dat een nog grotere milieuwinst te behalen is door hybridebussen te laten rijden op een biobrandstof?


Ja, op termijn is de 2e generatie biodiesel een mogelijkheid om milieuwinst (voor klimaat) te boeken, echter het duurt nog enige jaren voor biodiesel in voldoende hoeveelheden beschikbaar is. De technologieontwikkeling en -implementatie lijken nu onder invloed van de maatschappelijke druk vorderingen te maken. De gemeente volgt deze ontwikkelingen.


---- --