Ingezonden persbericht


Arnhem, 21 mei 2007

Beste Redactie,

Ingrado is de brancheorganisatie die voor gemeenten de belangen behartigt m.b.t. de gemeentelijke functies leerplichthandhaving en preventie voortijdig schoolverlaten. In een open brief aan betrokken bewindslieden biedt Ingrado voor de komende kabinetsperiode bouwstenen aan voor de ontwikkeling van integraal en interdepartementaal beleid voor de aanpak van schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten.

Tevens vindt u hierbij ter informatie de brief die wij vandaag aan de Eerste Kamerleden zenden in verband met de plenaire Eerste Kamerbehandeling morgen van de Leerplichtwet m.b.t. de kwalificatieplicht.

Voor meer informatie kunt u terecht bij Ronald Zoutendijk, de voorzitter van Ingrado. Telefoon 06-44532164

Met vriendelijke groet,

Gerda Brinkman

Beleidsadviseur Ingrado

06-52350932

info@ingrado.nl

Open brief van Ingrado aan de ministers mevrouw Van der Hoeven en de heren Donner, Hirsch Ballin, Plasterk en Rouvoet

Arnhem, 21 mei 2007

Geachte excellenties,

Op 25 april 2007 vond de Algemene Vergadering van Ingrado plaats. Zo'n 100 contactpersonen van gemeentelijke afdelingen leerplicht/RMC, RMC-regio's en Regionale bureaus leerplicht/RMC namen deel. Het middagdeel had het karakter van een werkconferentie met workshops over 'Regionalisering gemeentelijke leerplicht- en RMC-functie', 'Landelijke Verwijsindex Risicojongeren', 'Sluitende (registratie-) keten VSV' en 'Formatieomvang leerplicht'.

In de workshops zijn aanbevelingen aan u als bewindslieden geformuleerd. Omdat veel van de aanbevelingen het beleidsterrein van één minister overstijgen, bieden wij u hierbij de aanbevelingen als één geheel aan, met de wens dat ook de aanpak van voortijdig schoolverlaten door u als een interdepartementale opdracht wordt gezien.


1. Integreer wetgeving leerplicht & RMC: Om de effectiviteit en kwaliteit van het toezicht op de naleving van de Leerplichtwet en de uitvoering van de RMC-wetgeving te vergroten, is nieuwe wetgeving nodig. Daarbij is het van belang om de leerplichtfunctie en de RMC-functie in één wet te integreren en te komen tot één specifieke financiering.


2. Stimuleer regionalisering leerplicht & RMC: OCW is, evenals Ingrado, voorstander van regionalisering van de gemeentelijke leerplicht- en RMC-functie, teneinde de handhaving van de Leerplichtwet en de aanpak van voortijdig schoolverlaten te optimaliseren. Geef gerealiseerde WGR-samenwerkingsverbanden een financiële stimulans, bijvoorbeeld in de vorm van extra budget voor de begeleiding van voortijdig schoolverlaters.


3. Geef de 'justitiële schakel' in de keten van preventie van voortijdig schoolverlaten meer prioriteit: Schoolverzuim en schooluitval blijken voorspellers voor criminaliteit. Stimuleer gemeenten tot een strikte handhaving van de Leerplichtwet en geef het OM voldoende slagkracht om adequaat te reageren bij melding van schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten.


4. Realiseer een meldingsplicht bij de leerwerkplicht voor jongeren van 18 tot 27 jaar: Bij de door de heer Donner te ontwikkelen leerwerkplicht moet, in aansluiting op de nieuwe kwalificatieplicht, in ieder geval een meldingsplicht voor jongeren zonder startkwalificatie worden ingevoerd. Hiermee krijgen gemeente instrumenten in handen om deze jongeren op te roepen en te begeleiden.


5. Faciliteer dat jonge werknemers een startkwalificatie kunnen behalen: Nederland heeft zich gecommitteerd aan de Lissabondoelstellingen, waarbij het aantal jongeren met een startkwalificatie in 2010 met 50% dient te zijn afgenomen t.o.v. 2002. Een groot deel van de schoolverlaters werkt. Maak afspraken met werkgeversorganisaties dat zij hun opleidingsfondsen aanwenden om werknemers tot 27 jaar een startkwalificatie te laten halen. Maak dit ook voor de werkgevers fiscaal interessant.

Vervolg open brief van Ingrado aan de ministers mevrouw Van der Hoeven en de heren Donner, Hirsch Ballin, Plasterk en Rouvoet


6. Houd risicojongeren in het mbo binnenboord: Het overgrote deel van de voortijdig schoolverlaters stroomt uit in de eerste jaren van de ROC's. Veel van deze jongeren hadden in het VO een LWOO-advies. Zorg dat de beschikbare VOA-gelden worden ingezet voor individuele coaching van deze risicojongeren, zowel in school als op de stageplek. Stel, gekoppeld aan de Zorg- en Adviesteams, 'VOA-adviseurs' aan, zodat alle middelen adequaat worden ingezet om jongeren 'binnen ROC-boord' te houden.


7. Zet middelen van Jeugd & Gezin in voor de Zorg- en Adviesteams: Psychosociale problemen liggen vaak ten grondslag aan schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten. Bevorder dat alle mbo-instellingen per opleidingsunit een ZAT hebben. Zorg dat ZAT's in alle onderwijssectoren de beschikking krijgen over middelen om niet alleen te overleggen, maar ook daadwerkelijk hulp te bieden in de school, bijvoorbeeld via inkoop bij GGD en Bureau Jeugdzorg, en niet afhankelijk zijn van wachtlijsten.


8. Maak de leerplicht- en RMC-functie partner van de Landelijke Verwijsindex Risicojongeren: De Landelijke Verwijsindex Risicojongeren (LVR) is een goed instrument om signalen van mogelijke ontsporing en voortijdig schoolverlaten uit te wisselen. Spreek gemeenten en RMC-regio's er op aan dat zij inzetten op aansluiting bij de LVR. Maak, geheel in de lijn van de adviezen van Operatie Jong, gemeenten en RMC-regio's volwaardig partner of zelfs regisseur bij de LVR. Zij hebben immers toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.


9. Koppel gegevens van OCW en de IB-Groep met gegevens uit de SUWI-keten: Door gebruik van het Bronnummer en de koppeling en stroomlijning van gegevens door de IB-Groep krijgen leerplichtambtenaren en RMC-trajectbegeleiders meer tijd voor hun kerntaken. De partijen die gegevens leveren willen zelf ook optimaal kunnen profiteren van de verbeterde registratie. Zorg voor een koppeling met gegevens m.b.t. werk; hiermee wordt het eenvoudiger werkende voortijdig schoolverlaters op te roepen en te begeleiden.


10.Formuleer richtlijnen voor gemeentelijke formatie van de leerplichtfunctie: Minister Plasterk heeft, naar aanleiding van Kamervragen, medegedeeld geen uitspraken te doen over de inzet van gemeenten bij de handhaving van de Leerplichtwet. Toch willen wij de minister dringend adviseren om minimumrichtlijnen op te stellen, zodat de Leerplichtwet ook daadwerkelijk overal gehandhaafd wordt. Ingrado komt binnenkort met een nieuw rekenmodel waarbij wordt uitgegaan van de uitbreiding van de taken van de leerplichtambtenaar door o.a. invoering van de kwalificatieplicht, de deelname in de Centra voor Jeugd en Gezin en de Zorg- en Adviesteams.

Ingrado wil bovenstaande aanbevelingen graag onder uw aandacht brengen. Wij zijn van harte bereid om u bij de uitvoering van beleid van nader advies te dienen en te fungeren als intermediair tussen u en de uitvoeringspraktijk. Mede namens onze leden en het bestuur van Ingrado wens ik u veel succes en wijsheid bij de gezamenlijke aanpak van schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten.

Hoogachtend,

Ronald A. Zoutendijk,

voorzitter Ingrado

cc:


· de staatssecretarissen mevrouw Van Bijsterveldt, mevrouw Dijksma, mevrouw Albayrak, de heer Aboutaleb


· de vaste Eerste en Tweede Kamercommissies OCW.

Ingrado/GB/2007-018

Betreft: behandeling wijziging Leerplichtwet morgen in de Eerste Kamer

Geachte leden van de Eerste Kamer,

Morgen behandelt u plenair de wijziging van de Leerplichtwet in verband met de kwalificatieplicht voor jongeren tot 18 jaar. Ingrado ziet in de voorgestelde wet een goed instrument ter handhaving van de Leerplichtwet en de preventie van voortijdig schoolverlaten. De juridisch adviseur van Ingrado heeft op ons verzoek de praktische implicaties van het amendement van de heer Depla geïnventariseerd; graag bieden wij zijn analyse en overwegingen hierbij integraal aan u aan:

Amendement 30901, nr. 8 (Depla):

* Het voorgestelde (en inmiddels door de Tweede Kamer overgenomen) lid 3 (nieuw) is tamelijk ruim geredigeerd: op grond van de tekst van dit artikellid kan een leerplichtambtenaar in het gehele land zijn taak uitoefenen. Dit terwijl slechts is beoogd om de leerplichtambtenaar bevoegd te doen zijn t.a.v. leerplichtige jongeren woonachtig in een andere gemeente dan de gemeente waar de inschrijving op een school plaatsvond.
* Volgens de toelichting op het nieuwe vijfde lid, inhoudende dat de leerplichtambtenaar automatisch opsporingsbevoegd is indien hij/zij is aangewezen als leerplichtambtenaar, wordt deze opsporingsbevoegdheid van rechtswege verworven. Indien de betreffende leerplichtambtenaar geen geldig diploma Buitengewoon Opsporingsambtenaar heeft, is sprake van een papieren tijger. Het enige voordeel dat dit amendement meebrengt is dat er niet nog eens een aanwijzing als BOA behoeft te geschieden. In die zin is het een waardevol amendement.

Graag brengt Ingrado nog onder uw aandacht dat de Leerplichtwet uitsluitend zin heeft als deze ook adequaat wordt gehandhaafd. Inzet van voldoende en goed opgeleide leerplichtambtenaren, gezien de voorgestelde wet inclusief een diploma Buitengewoon Opsporingsambtenaar, is daarvoor voorwaarde. Wij zouden dan ook graag zien dat het ministerie een weg vindt om gemeenten dringend - en wellicht ook dwingend - op deze wettelijke taak te wijzen. De ontwikkeling van een kwalificatiestructuur voor een geïntegreerde opleiding Leerplicht/RMC zou ook bijdragen aan de professionalisering en modernisering van de functie van 'leerplichtambtenaar nieuwe stijl' (5-27 jaar).

Ook ziet Ingrado graag dat de nieuwe kwalificatieplicht een spoedig vervolg krijgt in de door minister Donner te ontwikkelen leerwerkplicht voor jongeren in de leeftijd van 18 tot 27 jaar; men is tenslotte met de huidige wetgeving op die leeftijd niet meer kwalificatieplichtig!

In de bijlage bij deze brief vindt u de Open Brief van Ingrado gericht aan betrokken ministers en staatssecretarissen, waarop wij nader ingaan op een integrale en interdepartementale aanpak voortijdig schoolverlaten.

Namens het bestuur van Ingrado wens ik u een vruchtbare vergadering morgen.

Hoogachtend,

Ronald A. Zoutendijk,

Voorzitter Ingrado

06-44532164