Bedrijfsfonds voor de Pers

Kuzey Yildizi Media BV - Professionalisering Kuzey Yildizi Datum besluit: 21-05-2007

Het blad Kuzey Yildizi heeft in 2004 een doorstart gemaakt als maandblad en verschijnt sinds 2005 twee keer per maand in een oplage van 2.500 exemplaren. Het merendeel daarvan wordt gratis verspreid. Het blad is gericht op de Turkse gemeenschap, verschijnt in het Turks en afficheert zich als een onpartijdig nieuwsblad dat wil informeren in plaats van overtuigen. Vanaf 2008 is het de bedoeling dat het blad gedeeltelijk in de Nederlandse taal gaat verschijnen. Het blad heeft een kleine redactie en betrekt een groot deel van haar inhoud van een persbureau. Daarnaast zijn er freelancers die deels betaald artikelen aanleveren. Omdat het blad nog niet rendabel geëxploiteerd kan worden heeft de uitgever een subsidieaanvraag bij het Bedrijfsfonds ingediend dat een project bevat dat erop gericht is de kwaliteit en de journalistieke professionaliteit van het blad te verbeteren en een marketingcampagne uit te voeren om meer bekendheid aan het blad te geven en daarmee de betaalde oplage te verhogen. Het Bedrijfsfonds voor de Pers heeft besloten een subsidie ter hoogte van maximaal EUR 178.300,- beschikbaar te stellen voor de uitvoering van dit project.

Het besluit tot het toewijzen van deze subsidie is gebaseerd op artikel 2 van de Tijdelijke subsidieregeling minderhedenbladen en journalistieke internet-informatieproducten. Dit artikel geeft het fonds de mogelijkheid steun te verlenen aan persorganen die gericht zijn op culturele en etnische minderheden indien de continuïteit dan wel het starten van de exploitatie van het persorgaan in gevaar is, respectievelijk niet mogelijk is en de noodzakelijke financiële steun niet of niet afdoende op andere wijze kan worden verkregen. Subsidie kan slechts worden verstrekt voor activiteiten uitgevoerd overeenkomstig een goedgekeurd projectplan dat uitzicht biedt op een rendabele exploitatie binnen een redelijke periode. Het door de uitgever ingediende projectplan plan bestaat uit drie onderdelen: professionalisering van de staf en het verbeteren van de inhoud van het blad, een marketingproject om de oplage te verdubbelen en een verhoging van de verschijningsfrequentie naar één keer per week. De totale projectkosten komen uit op EUR 356.600,-, waarvan de helft aan het Bedrijfsfonds is gevraagd. In 2009 zal volgens de uitgever een rendabele exploitatie bereikt worden bij een oplage van 5.000 exemplaren, waarvan 2.700 abonnees. Daarmee is uitzicht geboden op een rendabele exploitatie binnen een redelijke termijn en is voldaan aan de eerder genoemde voorwaarden. Het Bedrijfsfonds heeft daarom besloten het gevraagde bedrag toe te wijzen. Aan die subsidieverlening is de gebruikelijke verplichting gekoppeld dat het project moet worden uitgevoerd zoals het is aangevraagd. Dit wordt tussentijds en na afloop van het project getoetst aan de hand van inhoudelijke en financiële rapportages over de voortgang van het project. Verder zal de uitbetaling van de subsidie in tranches geschieden, die worden verstrekt als de tussenrapportages zijn goedgekeurd en aan alle overige voorwaarden van de subsidieverlening is voldaan.