Ingezonden persbericht


Persbericht
21-5-2007

Creatieve economie kan niet zonder kunst.
GroenLinks: "College op het verkeerde spoor"

GroenLinks heeft niet de indruk dat het college de plannen van de kunstenaars die in de loodsen van Rohm en Haas willen blijven erg serieus neemt. Dit ondanks toezeggingen bij de interpellatie van GroenLinksraadslid Sylvia Kesler daarover. "Het college zit op het verkeerde spoor met haar mening dat kunstenaars geen centrale rol hoeven te spelen in de creatieve economie van een stad", aldus Kesler. "Wij vinden kunstenaars daarin juist een onmisbare katalysator! Economie wordt creatiever van mensen die onverwachte gezichtspunten stimuleren en het klimaat minder voorspelbaar maken."

In het antwoord op mondelinge vragen van GroenLinks stelt het college "creatieve economie" in het Oliemolenkwartier expliciet gelijk aan "ontwerp en advies" door bedrijven, en verwijst zij kunstzinnige ondernemers in hoofdzaak naar units op de NS-Emplacement. Kesler stelt dat het doel van het college van een creatieve economie op deze manier niet gerealiseerd gaat worden. "Het moet niet allemaal te mooi en te glad en te gereguleerd; creativiteit bloeit bij enige chaos en onvoorspelbaarheid. Alleen al de term 'gebiedprofielen van creatieve economie'. Je moet creatieve krachten hun gang laten gaan en hen de kansen bieden waar ze die zien, onafhankelijk van een of andere gemeentelijke indeling."

Volgens GroenLinks is wat het college nu stelt, niet wat de raad voor ogen had, toen de fracties hun reactie gaven op het Plan van Aanpak voor het Oliemolenkwartier. Dat waarschijnlijk alleen commerciële partijen genoeg geld voor de plannen hebben blijkt nu niet alleen iets om rekening mee te houden, want het wordt gebruikt als uitgangspunt, zodat de kunstenaars niet eens benaderd worden. De nu aangebrachte scheiding tussen het Oliemolenkwartier (ontwerp en advies) en het NS-emplacement (kunstzinnige activiteiten) is kunstmatig en niet werkbaar. Onduidelijk is onder welke voorwaarden het college de kunstenaars wel een plek wil bieden in het Oliemolenkwartier. GroenLinks vindt dit alles onverteerbaar, en wil hierin snel duidelijkheid scheppen. "Ik concludeer dat het college niet duidelijk is over wat zij creatieve economie vindt. Mijn gevoel is dat de raad een andere interpretatie van de term heeft dan het college. Wij zullen het initiatief nemen om daar binnen afzienbare termijn met elkaar helderheid over te verschaffen."

----------------------------------------------------------------------------------Wat speelt er (ter info voor de redactie) In het Oliemolenkwartier moet de komende 15 jaar alles mogelijk zijn rondom creatieve economie. Dat is tenminste de bedoeling van de gemeente. Een van de karakteristieke gebouwen van het Oliemolenkwartier is het pand van de voormalige lijmfabriek Rohm & Haas, waarvan de twee linker loodsen op dit moment worden gebruikt door veelbelovende beeldend kunstenaars. In april stelde GroenLinks mondelinge vragen over de plannen van het college met dit gebouw en de kunstenaars die het gebruiken. Dit naar aanleiding van berichten dat het college het gebouw wil restaureren met behulp van marktpartijen. Het gaat daarbij om architectenbureau Jan Poolen en adviesbureau Pentascope. De kunstenaars worden hierin niet meer genoemd. Bijgaand vindt u de antwoorden van het college op deze vragen Los van hun belangrijke rol in het stimuleren van creatieve economische initiatieven wil GroenLinks de huidige gebruikers van het pand R&H graag in Amersfoort houden. Hun huidige plek biedt daarvoor een unieke kans, die nu al, maar straks zeker, veel voor de stad betekent. Daarnaast is het mooi dat er in voormalig industrieel gebied nog een plek overblijft waar functioneel ambachtelijk gewerkt wordt. De kunstenaars zelf hebben vergaande ideeën over hoe zij een toekomst kunnen hebben in Rohm & Haas. Hierover hebben zij het college een plan aangeboden, dat door prominente Amersfoorters wordt gesteund.

Meer informatie: Sylvia Kesler, s.kesler@raad-amersfoort.nl, 06-4913 0381


---- --
Beantwoording van vragen van Sylvia Kesler met betrekking tot Creatieve economie, Rohm en Haas en de kunstenaars die daar nu tijdelijk gevestigd zijn.


1- Wat weet het college?
a. Vraag: Is het het college bekend dat kunstenaars ook volledig deel willen hebben aan de toekomst van de creatieve economie in het Oliemolenkwartier? Ja, deze plannen zijn bekend. De wethouder Cultuur heeft hiertoe recent (26 april jl.) een plan van hen in ontvangst mogen nemen. Hiermee geeft het college dus aan dat zij er wel van wisten, maar pas na mijn interventie de kunstenaars serieus wenste te nemen./SK

b. Vraag: Is het het college bekend dat de kunstenaars die nu in Rohm & Haas kwartier houden vergaande ideeën hebben over hoe zij een toekomst kunnen hebben in Rohm & Haas? Zie 1a.

c. Vraag: Is het college bekend dat er vooraanstaande Amersfoorters zijn die hen willen steunen in hun streven? Ja. Als dit al bekend was toen ik deze vragen in DE Ronde stelde dan is het wel schrijnend dat dat niet is gecheckt op zijn mogelijkheden/ SK


2- Krijgen de kunstenaars, de huidige gebruikers van het pand van R&H, een kans in dat pand? a. Vraag: Wat vindt het college ervan dat deze kunstenaars een toekomst in Rohm en Haas ambiëren? Vanuit creatieve economie komt voor het Oliemolenkwartier primair het thema Ontwerp en Advies naar voren Dat heeft de gemeenteraad niet zo gesteld; in het Plan van Aanpak wordt hooguit gesteld dat bedrijven van Ontwerp en Advies waarschijnlijk de middelen op kunnen brengen die nodig zijn. Er is niet gezegd dat kunstenaars aldaar niet kunnen! /SK en hebben Poolen Architecten en Pentascope aangegeven een voortrekkersrol te willen vervullen. Het pand van Rohm en Haas biedt voor dit thema een uitstekende vestigingsmogelijkheid en mede op basis van het Plan van Aanpak Oliemolenkwartier hebben we in maart jl. besloten om onderhandelingen met Poolen en Pentascope aan te gaan over herontwikkeling en uitgifte in erfpacht, met behoud van de oude gebouwen als industrieel erfgoed. Omdat we de ruimte indertijd beschikbaar hadden, hebben we de kunstenaars hier tijdelijk gehuisvest. We begrijpen dat ze ook voor de toekomst belangstelling hebben, maar we hebben voor de invulling van Rohm en Haas gericht ingezet op creatieve economie (ontwerp en advies). Creatieve economie is voor de gemeenteraad niet alleen ontwerp en advies/SK Zoals toegezegd zullen we de mogelijkheden van een eventuele combinatie nader onderzoeken.

b. Vraag: Welke rol zou dit kunnen spelen in de promotie en de broedplaatsfunctie van Amersfoort? Kunst heeft een duidelijke positie binnen en meerwaarde voor creatieve economie. Het gaat er dus om of je creatieve economie zo in gebieden kunt scheiden. Ik weet zeker dat dat voor de gemeenteraad geen uitgangspunt is geweest bij het vaststellen van het PVA Oliemolenkwartier /SK Dit komt ook tot uiting binnen de gekozen gebiedsprofielen creatieve economie, denk hierbij met name aan het broedplaatsmilieu. Voor kunstenaars worden op de NS-werkplaats werkunits gerealiseerd. Ook in het Oliemolenkwartier is er, zij het op beperktere schaal, ruimte binnen het daar gekozen profiel. De kunstenaars passen in die zin in het gebied, reden om ernaar te streven hen een plaats te bieden en deze functie in te passen. Dat is dan weer fijn, maar ik wil wel een discussie met de raad over of een meerderheid dan is voor die gebiedsprofielen van Oliemolenkwartier en NS-Wagenwerkplaats. GroenLinks vindt dat een kunstmatige en niet werkbare indeling. Je moet de creatieve krachten hun gang laten gaan en hen de kansen bieden waar ze die zien, onafhankelijk van een of andere gemeentelijke indeling.

c. Vraag: Wat zijn de criteria om dit te laten passen in de plannen van het college voor het pand? Gezien het bovenstaande is dit nog niet uitgewerkt. Naar aanleiding van uw vragen heeft het college opdracht gegeven om de mogelijkheden te onderzoeken van een combinatie van Pentascope en Poolen met de kunstenaars. Hiertoe is een gesprek gearrangeerd met de belanghebbenden. Misschien is de vraag niet goed begrepen. De vraag is gericht op de eventuele voorwaarden waaronder het college bereid is om kunstenaars een plek te geven in dat gebied. Is dat alleen dat het financieel opgebracht kan worden?/SK


3- Is naar de huidige gebruikers toe het proces wel netjes doorlopen? a. Vraag : Wat is in het algemeen bij dergelijke plannen rond een gemeentepand het beleid van het college t.a.v. de huidige gebruikers? De huidige huurders hebben een tijdelijk huurcontract met een einddatum (zie vraag 2). Als er een nieuwe bestemming wordt gerealiseerd of het pand wordt verkocht is het vanzelfsprekend dat de contracten van de tijdelijke huurders niet worden verlengd. Dus het is gebruik dat tijdelijke bewoners/ gebruikers van gemeentepanden niet standaard worden betrokken of zij interesse hebben, ondanks dat zij soms ideeën ventileren die passen in de gemeentelijke plannen. Vreemd. /SK

b. Vraag: Hoe verhoudt zich dat tot de gesprekken rond Rohm en Haas? Een tijdelijk huurcontract op basis waarvan de kunstenaars huren geeft geen recht op voortzetting van de huur. De gesprekken over een definitieve invulling staan daarmee los van de tijdelijke invulling. Indien tijdelijke verhuur rechten of positie zou geven zouden we niet meer de mogelijkheid tot tijdelijk gebruik kunnen bieden. Dit impliceert dat we de vele kunstenaars die daar nu wel van kunnen profiteren geen huisvesting meer kunnen bieden. Het gaat GroenLinks er niet om dat tijdelijke gebruikers meer rechten zouden (moeten) hebben dan anderen, maar wel dat zij niet MINDER rechten hebben dan anderen. Het lijkt ons niet meer dan fatsoenlijk om die mensen dan ook een eerlijke kans te geven. Zeker als hun toekomstplannen stroken met die van de gemeente/ SK


4- Wat is creatieve economie?
a. Vraag: Kunnen succesvolle kunstenaars daar een plek in hebben? Zie 2b: Kunst heeft een duidelijke positie binnen en meerwaarde voor creatieve economie. Dit komt ook tot uiting binnen de gekozen gebiedsprofielen creatieve economie, denk hierbij met name aan het broedplaatsmilieu. Voor kunstenaars worden op de NS-werkplaats werkunits gerealiseerd. Ook in het Oliemolenkwartier is er, zij het op beperktere schaal, ruimte binnen het daar gekozen profiel. De kunstenaars passen in die zin in het gebied, reden om ernaar te streven hen een plaats te bieden en deze functie in te passen. Ik concludeer hieruit dat het college niet beschrijft wat zij creatieve economie vindt. Ze vindt wel dat kunstenaars een onderdeel vormen van de creatieve economie in een stad. Tegelijk vormen zij voor het college niet een onmisbare katalysator voor het stimuleren van creatieve economie in een stad, en dat is het standpunt van GroenLinks./ SK

b. Vraag: Vindt het college dat er tussen raad en college overeenstemming bestaat over de inhoud van 'creatieve economie'? Ja, door de peiling van het plan van aanpak voor het Oliemolenkwartier en de plannen voor de NS-werkplaats. In die peiling komt niet naar voren wat onder creatieve economie wordt verstaan. De raad heeft zich daarover dus ook niet uitgesproken. Van de plannen rond de NS-Wagenwerkplaats neemt de raad tot nu toe alleen informeel kennis, dus daar kunnen ook geen conclusies uit getrokken worden. Eventuele overeenstemming met een meerderheid van de raad kan alleen op gevoel zijn. Mijn gevoel is juist dat de raad een andere interpretatie van de term heeft dan het college. Wij zullen het initiatief nemen om daar binnen afzienbare termijn met elkaar helderheid over te verschaffen. We zullen daar ook 'De Creatieve Stad' bij betrekken, het Adviesbureau dat het college heeft geadviseerd over stimuleren van creatieve economie./SK


5- Is het college bereid om ze, onder duidelijke condities, te helpen daar te blijven? Zie 2c.: Gezien het bovenstaande is dit nog niet uitgewerkt. Naar aanleiding van uw vragen heeft het college opdracht gegeven om de mogelijkheden te onderzoeken van een combinatie van Pentascope en Poolen met de kunstenaars. Hiertoe is een gesprek gearrangeerd met de belanghebbenden. Hiermee houdt het college alle slagen om de arm. Ik had gehoopt dat er iets uit zou komen als: 'als het financieel haalbaar is voor de kunstenaars mogen zij natuurlijk in dat pand blijven. We zijn er blijkbaar te snel van uitgegaan dat zij dat niet zouden kunnen financieren. We zijn blij als het lukt, vanwege hun inbreng in de cultuur en de dynamiek van de stad en hun toekomstvisie.'


---- --