Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer

Datum Bijlage(n) 23 mei 2007 - Ons kenmerk Uw kenmerk DGP/SPO/U.07.01115 2060714230 Onderwerp
Kamervragen over informatieschermen in treinen

Geachte voorzitter,

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het lid Roemer over informatieschermen in treinen.


1. Is het waar dat de NS de afspraak uit het Vervoerplan 2007 dat in april jl. de eerste trein met informatieschermen zou rijden niet is nagekomen? (zie http://www.nvreizigers.nl/2007/05/01/ns-moet-snel-beloofde-reisinformatie-geven) Zo ja, wat is de oorzaak hiervan? Zo neen, welke trein rijdt er met deze informatieschermen?


1. In het vervoerplan 2007 kondigt NS de volgende maatregel aan. "NS plaatst in een aantal materieelsoorten informatieschermen met actuele reisinformatie. Het gaat voor 2007 om ICM III-materieel. De eerste trein komt in april 2007 in dienst. Sprinter/Lighttrain staat gepland voor eind 2008. Effect hiervan is dat de reizigers tijdens de treinreis actuele informatie krijgen over het verloop van hun treinreis, inclusies overstapinformatie, ernstige verstoringen en werkzaamheden." (pag. 51)

Twee keer per jaar (in de halfjaarrapportage en de jaarrapportage; zie de paragraaf Toezicht en handhaving in de toelichting op de vervoerconcessie, pag. 27) rapporteert NS aan de concessieverlener over de uitvoering van het vervoerplan. Normaliter informeert NS mij via de halfjaarrapportage over de voortgang rond de informatie- schermen. Naar aanleiding van uw vragen heb ik NS verzocht mij tussentijds over dit onderwerp te informeren. NS meldt mij het volgende.

Ministerie van Verkeer en Waterstaat Telefoon 070 - 351 6171 Postbus 20901 2500 EX Den Haag Fax 070 - 351 6591 Bezoekadres : Plesmanweg 1-6, Den Haag Internet www.minvenw.nl

Bereikbaar met tramlijn 9 of bus 22 vanaf station CS of met tramlijn 9 vanaf station HS

DGP/SPO/U.07.01115

In het oorspronkelijke plan van NS zouden in de periode van april tot het einde van het jaar 12 ICM III treinstellen omgebouwd zijn met schermen (om daar o.a. reisinformatie op te tonen). In de volgende jaren zou de implementatie volgen van nog 35 ICM III treinstellen (totaal 47). In totaal zou deze implementatie drie jaar duren. Het oorspronkelijke project omvatte specifiek dit materieeltype. Het is waar dat NS niet, conform het vervoerplan, in april is begonnen met het plaatsen van schermen. Dit heeft de volgende oorzaak.

Vanwege het gebleken succes tijdens een pilot en de waardering door klanten voor de informatieschermen, heeft NS zich georiënteerd op een oplossing die breder toepas- baar is. Zo'n breder toepasbare oplossing is gevonden. Op dit moment test NS die andere oplossing. Als de testresultaten positief zijn, zal in of net na de zomer de inbouw van die schermen starten. NS verwacht aan het einde van het jaar meer dan 12 treinstellen te hebben omgebouwd (dus meer dan in de oorspronkelijke planning). In dit nieuwe project zal NS geen 47 maar 290 treinstellen (Intercity materieel) met informatieschermen toerusten. In de jaarrapportage zal NS mij ongetwijfeld informeren over de stand van zaken.


2. Wat is het gevolg voor de NS van het niet nakomen van een afspraak uit het Vervoerplan?


2. Indien NS de verplichtingen uit de concessie niet naleeft, dan staat de concessie- verlener het publiekrechtelijke handhavingsinstrumentarium ter beschikking om naleving af te dwingen. In oplopende zwaarte zijn dit:
· Overleg- en informatieplicht

· Bestuursdwang

· Last onder dwangsom

· Gedeeltelijke of gehele intrekking van de concessie Deze instrumenten kunnen ook worden toegepast als NS de in het vervoerplan beschreven invulling van de zorgplicht niet uitvoert, bijvoorbeeld als NS een in het vervoerplan opgenomen maatregel die gericht is op het bereiken van een richtwaarde niet uitvoert (zie de paragraaf Toezicht en handhaving in de toelichting op de vervoerconcessie, pag. 27).

Op basis van de toelichting van NS (zie het antwoord op vraag 1) ben ik van mening dat het op dit moment niet nodig is de aanvankelijk aangekondigde maatregel te gaan handhaven. De start van het plaatsen van schermen is weliswaar enkele maanden vertraagd, maar NS zal deze achterstand snel inlopen en uiteindelijk zal NS in veel meer treinen schermen plaatsen. De aanpassing van de maatregel komt mij voor als een verbetering.

---

DGP/SPO/U.07.01115


3. Is het waar dat er een geheel werkend concept ligt voor informatieschermen in de trein, maar dat de NS deze niet in zijn treinen wil bouwen? Kunt u aangeven hoe dit precies zit?

3. Voor de concessieverlener gaat het er om dat NS de reizigers goed informeert, bijvoorbeeld via informatieschermen. Er wordt in de vervoerconcessie niet voorgeschreven welk concept, welk merk of welke leverancier NS voor die schermen kiest. Zie verder het antwoord op vraag 1.


4. Kunt u aangeven op welke manier de NS gaat zorgen dat zo snel mogelijk de informatieschermen in de treinen komen? Wat is het tijdsplan hierbij?

4. Zie het antwoord op vraag 1.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Camiel Eurlings


---