abcdefgh
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
Datum Bijlage(n)
23 mei 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
DGP/SPO/U.07.01115 2060714230
Onderwerp
Kamervragen over informatieschermen in treinen
Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het lid Roemer over
informatieschermen in treinen.
1. Is het waar dat de NS de afspraak uit het Vervoerplan 2007 dat in april jl. de eerste
trein met informatieschermen zou rijden niet is nagekomen? (zie
http://www.nvreizigers.nl/2007/05/01/ns-moet-snel-beloofde-reisinformatie-geven)
Zo ja, wat is de oorzaak hiervan? Zo neen, welke trein rijdt er met deze
informatieschermen?
1. In het vervoerplan 2007 kondigt NS de volgende maatregel aan. "NS plaatst in een
aantal materieelsoorten informatieschermen met actuele reisinformatie. Het gaat voor
2007 om ICM III-materieel. De eerste trein komt in april 2007 in dienst.
Sprinter/Lighttrain staat gepland voor eind 2008. Effect hiervan is dat de reizigers
tijdens de treinreis actuele informatie krijgen over het verloop van hun treinreis,
inclusies overstapinformatie, ernstige verstoringen en werkzaamheden." (pag. 51)
Twee keer per jaar (in de halfjaarrapportage en de jaarrapportage; zie de paragraaf
Toezicht en handhaving in de toelichting op de vervoerconcessie, pag. 27) rapporteert
NS aan de concessieverlener over de uitvoering van het vervoerplan. Normaliter
informeert NS mij via de halfjaarrapportage over de voortgang rond de informatie-
schermen. Naar aanleiding van uw vragen heb ik NS verzocht mij tussentijds over dit
onderwerp te informeren. NS meldt mij het volgende.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat Telefoon 070 - 351 6171
Postbus 20901 2500 EX Den Haag Fax 070 - 351 6591
Bezoekadres : Plesmanweg 1-6, Den Haag Internet www.minvenw.nl
Bereikbaar met tramlijn 9 of bus 22 vanaf station CS of met tramlijn 9 vanaf station HS
DGP/SPO/U.07.01115
In het oorspronkelijke plan van NS zouden in de periode van april tot het einde van
het jaar 12 ICM III treinstellen omgebouwd zijn met schermen (om daar o.a.
reisinformatie op te tonen). In de volgende jaren zou de implementatie volgen van
nog 35 ICM III treinstellen (totaal 47). In totaal zou deze implementatie drie jaar
duren. Het oorspronkelijke project omvatte specifiek dit materieeltype. Het is waar dat
NS niet, conform het vervoerplan, in april is begonnen met het plaatsen van
schermen. Dit heeft de volgende oorzaak.
Vanwege het gebleken succes tijdens een pilot en de waardering door klanten voor de
informatieschermen, heeft NS zich georiënteerd op een oplossing die breder toepas-
baar is. Zo'n breder toepasbare oplossing is gevonden. Op dit moment test NS die
andere oplossing. Als de testresultaten positief zijn, zal in of net na de zomer de
inbouw van die schermen starten. NS verwacht aan het einde van het jaar meer dan
12 treinstellen te hebben omgebouwd (dus meer dan in de oorspronkelijke planning).
In dit nieuwe project zal NS geen 47 maar 290 treinstellen (Intercity materieel) met
informatieschermen toerusten. In de jaarrapportage zal NS mij ongetwijfeld
informeren over de stand van zaken.
2. Wat is het gevolg voor de NS van het niet nakomen van een afspraak uit het
Vervoerplan?
2. Indien NS de verplichtingen uit de concessie niet naleeft, dan staat de concessie-
verlener het publiekrechtelijke handhavingsinstrumentarium ter beschikking om
naleving af te dwingen. In oplopende zwaarte zijn dit:
· Overleg- en informatieplicht
· Bestuursdwang
· Last onder dwangsom
· Gedeeltelijke of gehele intrekking van de concessie
Deze instrumenten kunnen ook worden toegepast als NS de in het vervoerplan
beschreven invulling van de zorgplicht niet uitvoert, bijvoorbeeld als NS een in het
vervoerplan opgenomen maatregel die gericht is op het bereiken van een richtwaarde
niet uitvoert (zie de paragraaf Toezicht en handhaving in de toelichting op de
vervoerconcessie, pag. 27).
Op basis van de toelichting van NS (zie het antwoord op vraag 1) ben ik van mening
dat het op dit moment niet nodig is de aanvankelijk aangekondigde maatregel te gaan
handhaven. De start van het plaatsen van schermen is weliswaar enkele maanden
vertraagd, maar NS zal deze achterstand snel inlopen en uiteindelijk zal NS in veel
meer treinen schermen plaatsen. De aanpassing van de maatregel komt mij voor als
een verbetering.
---
DGP/SPO/U.07.01115
3. Is het waar dat er een geheel werkend concept ligt voor informatieschermen in de
trein, maar dat de NS deze niet in zijn treinen wil bouwen? Kunt u aangeven hoe dit
precies zit?
3. Voor de concessieverlener gaat het er om dat NS de reizigers goed informeert,
bijvoorbeeld via informatieschermen. Er wordt in de vervoerconcessie niet
voorgeschreven welk concept, welk merk of welke leverancier NS voor die schermen
kiest. Zie verder het antwoord op vraag 1.
4. Kunt u aangeven op welke manier de NS gaat zorgen dat zo snel mogelijk de
informatieschermen in de treinen komen? Wat is het tijdsplan hierbij?
4. Zie het antwoord op vraag 1.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat