Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Project Mainportontwikkeling Rotterdam

Procedurewijzer
meer ruimte voor haven
verbetering kwaliteit leefomgeving

2

Projecten voor haven en leefomgeving
procedures voor de uitvoering

Het Project Mainportontwikkeling Rotterdam is een samenwerkingsverband van rijk, provincie Zuid-Holland, gemeente Rotterdam en Havenbedrijf Rotterdam en heeft een dubbele doelstelling: versterken van de mainport Rotterdam en verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving in Rijnmond. Daarvoor staan drie deelprojecten op het programma. Elk van deze deelprojecten heeft zijn eigen uitvoeringstempo en procedures.
In deze brochure vindt u informatie over de planning van de deelprojecten, de formele juridische procedures die daarvoor worden doorlopen en de mogelijkheden om in die procedures invloed uit te oefenen.
Deelprojecten
samen één geheel
Het Project Mainportontwikkeling Rotterdam bestaat uit drie deelprojecten: Landaanwinning en natuurcompensatie:

· aanleg van Maasvlakte 2: een landaanwinning van ongeveer tweeduizend hectare met ruimte voor maximaal duizend hectare nieuw haven- en industrieterrein, aansluitend op de huidige Maasvlakte;
· compensatie van de aantasting van beschermde natuur die ontstaat als gevolg van Maasvlakte 2:
- een bodembeschermingsgebied (zeereservaat) en rustgebieden voor dieren in de zee voor de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden (in de Voordelta);
- aanleg van nieuwe duinen voor de kust van Delfl and. 750 hectare natuur- en recreatiegebied:

· zeshonderd hectare op Midden-IJsselmonde (Landschapspark Buytenland);
· honderd hectare in de Zuidpolder en de Schiebroekse Polder bij Berkel en Rodenrijs (Vlinderstrik);
· vijftig hectare langs de Schie, tussen Rotterdam en Delft (Schiezone). Bestaand Rotterdams Gebied:

· een serie projecten om het bestaande havengebied intensiever te benutten (tweehonderd hectare ruimtewinst) en de kwaliteit van de leefomgeving in Rijnmond te verbeteren.
---

4

Globale planning Noordzee (maatregelen Voordelta) en Rijks- elk project eigen tempo waterstaat Zuid-Holland (duinen Delfl and).
· 750 hectare natuur- en recreatiegebied: Aanleg van Maasvlakte 2 start volgens de planning in provincie Zuid-Holland. 2008. In 2013 ligt naar verwachting het eerste schip · Bestaand Rotterdams Gebied: aan de kade. Rond 2033 is Maasvlakte 2 geheel in gemeente Rotterdam. gebruik. Het realiseren van de natuur compensatie
loopt gelijk op met de aanleg (vanaf 2008). Waar en onder welke ruimtelijke voorwaarden de drie deelprojecten kunnen worden uitgevoerd, is Aanleg van 750 hectare natuur- en recreatiegebied vastgelegd in de Planologische Kernbeslissing (PKB) gaat stapsgewijs, afhankelijk van de mogelijkheden Mainportontwikkeling Rotterdam. Deze PKB is in om grond aan te kopen en de bestemming daarvan december 2006 in werking getreden, na goedkeuring te wijzigen. Rond 2020 moet het project volgens de door het parlement. planning zijn afgerond.
Het rijk ondersteunt de uitvoering van de Bestaand Rotterdams Gebied bestaat uit een serie deelprojecten met fi nanciële bijdragen. De project- lokale projecten, die voor een deel al van start organisatie PMR, ondergebracht bij het ministerie zijn gegaan. Voorbeelden zijn de aanleg van rivier- van Verkeer en Waterstaat, volgt namens het rijk de parken langs de Nieuwe Waterweg en meer groen vorderingen in de uitvoering, bewaakt de onderlinge op de landtong Rozenburg. In Hoek van Holland samenhang van de deelprojecten en ziet erop toe is begonnen met de herinrichting van sportpark dat de afspraken uit de PKB worden nagekomen. De Rondgang en in Hoogvliet zijn de werkzaam-
heden voor het Hellingpark gestart. Soms zijn voor Uitvoeringsprocedures per deelproject deze projecten vergunningen nodig. De procedures zorgvuldigheid voorop daarvoor worden in zo'n geval aangekondigd in lokale media. Deze procedures blijven in deze De locaties en randvoorwaarden voor de drie PMR- brochure verder buiten beschouwing. deelprojecten liggen met de PKB op hoofdlijnen vast. Maar ook op uitvoeringsniveau worden wette- Projectpartners en taakverdeling lijke vereisten en uiteenlopende belangen getoetst. regio bouwt, rijk ondersteunt Daarvoor zijn diverse formele procedures. De belang- rijkste daarvan zijn in het overzicht, op bladzijde 8 en De volgende projectpartners zijn verantwoordelijk 9, per deelproject vermeld. voor de uitvoering van de drie PMR-deelprojecten:

· Maasvlakte 2: Havenbedrijf Rotterdam.
Bijbehorende natuurcompensatie: Rijkswaterstaat

---

6

7

Maasvlakte 2: nieuw haven- en industriegebied op landaanwinning

Bevoegde overheid voor het Procedure Doel van de procedure nemen van het besluit toestemming en voorwaarden voor uitvoeren
1. Concessie voor aanleg nieuw land ministerie van VenW van de landaanwinning toestemming en voorwaarden voor
2. Ontgrondingsvergunning zandwinning in de Noordzee op specifi eke ministerie van VenW locaties en diepten
3. Vergunning Wet beheer rijkswaterstaats- aanleg van waterkeringen en wijzigingen aan ministerie van VenW werken de infrastructuur mogelijk maken als `zee' aangeduid deel voor de kust van de
4. Vrijstelling (artikel 19) van bestaand huidige Maasvlakte bestemming `land' geven gemeente Rotterdam bestemmingsplan Maasvlakte uit 1981 om de aanleg van Maasvlakte 2 mogelijk te maken
5. Vrijstelling (artikel 17) van bestaand werkterrein op huidige Maasvlakte mogelijk gemeente Rotterdam bestemmingsplan Maasvlakte uit 1981 maken inrichting en gebruik van Maasvlakte 2
6. Bestemmingsplan voor Maasvlakte 2 gemeente Rotterdam vastleggen
7. Partiële herziening van bestaand deel van de geluidzone voor Maasvlakte 2 gemeente Rotterdam bestemmingsplan Maasvlakte uit 1981 vastleggen
8. Partiële herziening bestemmingsplan deel van de geluidzone voor Maasvlakte 2 gemeente Westvoorne Zeegebied uit 1999 vastleggen landaanwinning toetsen aan regels van
9. Natuurbeschermingswetvergunning ministerie van LNV Natuurbeschermingswet 1998 landaanwinning toetsen aan regels van Flora-
10. Ontheffi ng Flora- en faunawet ministerie van LNV en faunawet

8

Natuurcompensatie voor Maasvlakte 2: extra natuurbescherming in Voordelta en aanleg duinen bij Delfland

Bevoegde overheid voor het Procedure Doel van de procedure nemen van het besluit
11. Aanwijzingsbesluit Voordelta Voordelta aanwijzen als beschermd ministerie van LNV Natuurbeschermingswet 1998 natuurgebied (Natura 2000) beheerregime Voordelta vaststellen met
12. Beheerplan Voordelta ministerie van VenW en provincies daarin opgenomen maatregelen voor Natuurbeschermingswet 1998 Zuid-Holland en Zeeland natuurcompensatie Maasvlakte 2 toestemming en voorwaarden voor aanleg Onder meer provincie Zuid-
13. Diverse procedures voor aanleg duinen nieuw duingebied voor natuurcompensatie Holland, gemeenten Rotterdam en voor de kust van Delfl and Maasvlakte 2 Westland 750 hectare natuur- en recreatiegebied op Midden-IJsselmonde en ten noorden van Rotterdam Bevoegde overheid voor het Procedure Doel van de procedure nemen van het besluit
14. Bestemmingsplan Landschapspark huidige bestemmingen wijzigen in gemeente Albrandswaard Buytenland en milieueffectrapportage `natuur en recreatie' huidige bestemmingen wijzigen in gemeenten Lansingerland en
15. Bestemmingsplan Vlinderstrik en Schiezone `natuur en recreatie' Rotterdam


---

10

Mogelijkheden voor invloed: inspraak, (`MER-Aanleg' en `MER-Bestemming') zijn begin zienswijzen, bedenkingen en beroep 2007 afgerond. Iedereen die dat wil, kan met een `zienswijze' reageren op het (voor)ontwerp-besluit De meeste procedures bieden op drie momenten de en op de bijgeleverde onderbouwing. De bevoegde mogelijkheid om invloed uit te oefenen: overheid houdt rekening met deze zienswijzen bij het nemen van het uiteindelijke besluit.
· Bij de start. De overheid die het besluit moet nemen, kondigt de procedure daarvoor aan. Bij · Bij het besluit. Tegen het uiteindelijke besluit dat veel van de genoemde procedures is ter onder- de bevoegde overheid neemt, is beroep mogelijk bouwing van het besluit onderzoek nodig naar de bij de rechtbank of de Raad van State. Die toetst gevolgen voor natuur en milieu. Aanpak en opzet vervolgens of het besluit volgens de geldende van zo'n milieuonderzoek worden aangekondigd wetten en regels is genomen en de belangen in een `startnotitie', die open staat voor inspraak. zorgvuldig zijn afgewogen. De rechter kan een Voor de onderzoeken naar de effecten van de besluit (deels) vernietigen. Wanneer de rechtbank landaanwinning, heeft deze inspraak in 2004 of de Raad van State concludeert dat alles plaatsgevonden. Voor Landschapspark Buytenland zorgvuldig is afgewogen, is het besluit defi nitief. start het milieuonderzoek in de loop van 2007.
De bevoegde overheid houdt met de inspraakre- De mogelijkheden voor invloed zijn niet in elke acties op de startnotitie rekening bij het opstellen procedure precies hetzelfde en hebben ook niet van de richtlijnen waar de onderzoeken aan altijd dezelfde naam. Zo is bij een bestemmingsplan moeten voldoen. ook inspraak mogelijk op het concept van het ontwerp-besluit (het `voorontwerp') en bestaat de
· Bij het (voor)ontwerp-besluit. De bevoegde mogelijkheid om `bedenkingen' in te dienen bij overheid presenteert een voorstel: een `(voor)- Gedeputeerde Staten, die het plan moeten goed
---
ontwerp-besluit', dat onderbouwd is met een keuren. milieueffectrapport (MER) en eventueel andere In het schema op bladzijde 6 en 7 zijn de proce- onderzoeksresultaten. De milieueffectrapporten dures, met de genoemde momenten waarop invloed over aanleg en bestemming van Maasvlakte 2 mogelijk is, in beeld gebracht.


---

Meer weten: adressen voor informatie
Het Inspraakpunt is namens de bevoegde overheden het contactadres voor de inspraak in de verschillende procedures voor het Project Mainportontwikkeling Rotterdam. Daar kunt u reacties en zienswijzen indienen. Inspraakpunt
070 - 351 80 16
www.inspraakpunt.nl
inspraakpunt@inspraakvenw.nl
postbus 30316 - 2500 GH Den Haag
Eventuele beroepen moeten worden ingediend bij de rechtbank of de Raad van State. Het Inspraakpunt maakt elke procedure bekend met een advertentie in dag- en weekbladen, namens de bevoegde overheden. Daarin staat ook vermeld waar u terecht kunt voor nadere informatie over de achtergronden van deelproject en procedure.

12