Time : 14:08:11
Date : 23 May 2007
Sender Name: HDP
Resultaten enquête over alcoholgebruik op het werk
Enquête: Een aperitiefje op het werk? Neen dank u!
In tegenstelling tot de regels betreffende roken op het werk, heeft
de werkgever de keuze om al dan niet zelf een reglement op te stellen
op het vlak van alcoholgebruik. Waarin voorzien de werkgevers? Mag er
worden gedronken op een personeelsfeest? Hoe reageren de werknemers?
Dit zijn de resultaten van de enquête die bij 1200 werknemers werd
gehouden door AristA, de Externe Dienst voor Preventie en Bescherming
van HDP Diensten voor Ondernemers.
Samenvatting
In de helft van de ondervraagde ondernemingen bestaan er regels op
het vlak van alcoholgebruik op het werk. Toch zien we dat de
werkgevers ook op de goodwill van hun werknemers rekenen. Werknemers
en werkgevers zijn het erover eens dat de invoering van een reglement
ter zake nuttig is. Bij de invoering van zo'n reglement is het
belangrijk om het personeel goed in te lichten en te bepalen welke
sancties moeten worden toegepast.
We merken dat 40% van de ondervraagde werknemers en werkgevers reeds
werd geconfronteerd met een dronken werknemer op de werkvloer. De
werkgevers zijn toleranter als er iets wordt gevierd
(personeelsfeest, drink...). Juist deze twee gelegenheden worden
vermeld door de werknemers die toegeven al eens te diep in het glas
te hebben gekeken op het werk.
Werknemers en werkgevers zijn het erover eens dat een dronken
werknemer tijdens de werkuren de sfeer binnen het team verziekt.
Van de werkgevers die nooit te kampen hadden met een dronken
medewerker, heeft 45% toch een reglement ter zake. Van de werkgevers
die al wel te kampen kregen met dit probleem, heeft 68% een dergelijk
reglement.
De helft van de ondervraagde werkgevers zou een werknemer die drinkt
tijdens de werkuren ontslaan.
Gedetailleerde analyse
Bedrijfsleiders
54% van de ondervraagde bedrijfsleiders zegt een reglement op het
vlak van alcoholgebruik op het werk te hebben. Nieuwe medewerkers
worden er vooral mondeling van op de hoogte gebracht en in de helft
van de gevallen zijn de regels op het vlak van alcoholgebruik op het
werk opgenomen in het arbeidsreglement. 63% van de bedrijfsleiders
ziet het nut in van de invoering van een dergelijk reglement.
We merken dat 54% van de bedrijfsleiders alcohol verbiedt op de
werkvloer. Meer dan de helft staat alcoholgebruik toe om een vertrek
van een werknemer, ... te vieren (55%) en op personeelsfeesten (65%).
Er zijn weinig ondernemingen die alcoholische dranken ter beschikking
stellen van het personeel of waar het personeel zelf alcoholische
dranken mag meebrengen (respectievelijk 4% en 5%).
Bijna 40% van de bedrijfsleiders werd reeds geconfronteerd met een
dronken werknemer op het werk, en 61% van hen sprak deze werknemer
aan over zijn eventueel alcoholprobleem.
De ondervraagde bedrijfsleiders gaven hun mening over de volgende
stellingen:
Af en toe een aperitiefje of biertje tijdens de werkuren moet kunnen:
19% Akkoord - 81% Niet akkoord
Een werknemer die alcohol verbruikt tijdens de werkuren, moet
onmiddellijk worden ontslaan : 51% Akkoord - 49% Niet akkoord
De overheid zou een duidelijke procedure moeten opstellen voor
bedrijven die met deze problematiek worden geconfronteerd : 70%
Akkoord - 27% Niet akkoord
Een dronken medewerker verziekt de sfeer binnen het team : 95%
Akkoord - 4% Niet akkoord
Een gedetailleerd reglement over alcohol op het werk is niet nodig.
Het is een kwestie van goodwill : 58% Akkoord - 42% Niet akkoord
Het verschil is het percentage antwoorden 'Geen mening'
Werknemers
53% van de ondervraagde werknemers weet dat er in hun onderneming een
reglement geldt op het vlak van alcoholgebruik op het werk, 12% weet
niets af van een reglement, en 35% zegt dat hun onderneming geen
reglement heeft.
77% van de werknemers vindt het nodig om regels op te stellen in
verband met alcoholgebruik op het werk. Ook werknemers werden reeds
geconfronteerd met een dronken collega (44%) en meer dan de helft van
hen heeft zijn collega aangesproken over zijn alcoholgebruik.
Bovendien spelen preventieadviseurs, vertrouwenspersonen en
rechtstreekse chefs een belangrijke rol in de confrontatie van
desbetreffende dronken werknemer met z'n probleem.
12% van de werknemers doet alsof er niets aan de hand is, het is niet
hun probleem.
75% van de ondervraagde werknemers zegt nog nooit te diep in het glas
te hebben gekeken ter gelegenheid van een evenement dat werd
georganiseerd door de onderneming. Wie het al wel eens is verkomen,
zegt dat dit vooral gebeurde tijdens drinks voor een collega die
vertrekt... en personeelsfeesten. Slechts 5% voelt zich soms sociaal
verplicht om te drinken.
De ondervraagde werknemers gaven hun mening over de volgende
stellingen:
Af en toe een aperitiefje of biertje tijdens de werkuren moet kunnen
: 27% Akkoord - 71% Niet akkoord
Een werknemer die alcohol verbruikt tijdens de werkuren moet
onmiddellijk worden ontslaan : 31% Akkoord - 67% Niet akkoord
Een dronken werknemer verziekt de sfeer binnen het team : 91%
Akkoord - 7% Niet akkoord
Een gedetailleerd reglement over alcohol op het werk is niet nodig.
Het is een kwestie van goodwill : 44% Akkoord - 54% Niet akkoord
Mijn werkgever treedt te streng op bij alcoholverbruik tijdens de
werkuren : 9% Akkoord - 72% Niet akkoord
Het verschil is het percentage antwoorden 'Geen mening'
We merken een verschil in de antwoorden in functie van het al dan
niet voorhanden zijn van een reglement over alcoholgebruik op het
werk. In ondernemingen waar een dergelijk reglement bestaat, is 95%
overtuigd van het nut ervan (tegen 57% in ondernemingen waar er geen
reglement bestaat). 22% vindt dat een borrel af en toe moet kunnen op
het werk (tegen 32%) en slechts 19% (tegen 33%) heeft al eens te diep
in het glas gekeken op een personeelsfeest.
De antwoorden van de zelfstandigen liggen in dezelfde lijn als die
van de werkgevers.
Steekproef
De steekproef bestaat voor 46% uit vrouwen en voor 54% uit mannen.
Van de 1201 personen die meewerkten aan de enquête werkt 66% in
Vlaanderen, 17% in Wallonië en 17% in Brussel.
De deelnemers zijn verspreid over alle leeftijdscategorieën. 47% zijn
bedienden, 2% arbeiders, 12% kaderleden, 17% zelfstandigen, 21%
algemeen directeur of bedrijfsleider.
De enquête werd online gehouden in de loop van maart en april 2007.
Bijkomende informatie
Voor bijkomende informatie over de invoering van een beleid op het
vlak van alcoholverbruik op het werk, de houding die men moet
aannemen tegenover een collega met een alcoholprobleem, de mensen bij
wie men terecht kan..., kunt u het dossier 'Alcohol en Werk' raadplegen
op de site www.arista.be in de rubriek e-news/e-bib.
Over AristA
AristA is een ISO-gecertificeerde Externe Dienst voor Preventie en
Bescherming die ondernemingen helpt hun preventie- en welzijnsbeleid
te verwezenlijken. Sinds 1968 biedt AristA diensten aan met
betrekking tot gezondheidstoezicht, risicobeheer, opleidingen over
diverse domeinen zoals ergonomie, pesten op het werk, .... AristA staat
momenteel in voor de medische follow-up van meer dan 275.000
werknemers in 8.000 bedrijven.
AristA maakt deel uit van de groep HDP Diensten voor Ondernemers die
een uitgebreid gamma van diensten aanbiedt aan ondernemingen en
zelfstandigen. Meer informatie vindt u op www.hdp.be.
AristA
Henri Jasparlaan, 128
1060 Brussel
T 02 533 74 11
F 02 538 79 32
E-mail : arista@arista.be
Website : www.arista.be
Contact
Delphine Motte
Communicatie adviseur
T 0475 37 32 55
E-mail : delphine.motte@hdp.be
URL: http://www.arista.be