abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
23 mei 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
DGTL/07/00.8101 2060714160
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij doe ik u toekomen de antwoorden op de vragen gesteld door de leden
De Krom en Ten Broeke over de afsluiting van de Duitse grens voor vrachtverkeer op
Duitse feestdagen en zondagavonden.
1. Is het u bekend dat op Duitse feestdagen en reguliere zondagavonden
vrachtwagens Duitsland niet in mogen, dat als gevolg daarvan aan de
Nederlandse kant van de grens vrachtwagens urenlang moeten wachten en
dat lange files ontstaan met de daarbij bijbehorende parkeerproblemen?
1. Ja. Vrachtwagenchauffeurs kiezen er tegenwoordig voor in afwachting van het
moment dat het Duitse weekend rijverbod afloopt op zondagavond om 22.00
uur zo dicht mogelijk bij de Duitse grens te wachten. De beschikbare
parkeerplaatsen op de grensemplacementen en in de omgeving raken dan
tussen 14:00 uur en 22:00 uur snel vol.
Het probleem is het meest manifest op de A1, langs de A67 bij Venlo en in
mindere mate in het noorden van het land. De reden hiervoor is dat deze
wegen belangrijke internationale verbindingen zijn met Oost-Europa. Het gaat
hier dan ook met name om Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs.
Met name op de Duitse feestdagen is het probleem groot, omdat op die dagen
de economie in de rest van Europa op volle toeren draait, terwijl Duitsland "op
slot" gaat.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
DGTL/07.008101
2. Bent u voornemens - zolang de Duitse regelgeving nog van kracht is - maat-
regelen te nemen de parkeerproblemen aan de Nederlandse kant van de grens
aan te pakken? Zo ja, welke? Zo neen, waarom niet? Overweegt u de
mogelijkheden tot parkeren voor vrachtwagens te verruimen? Zo neen,
waarom niet?
2. Gegeven de negatieve effecten op de verkeersveiligheid, verken ik momenteel
de mogelijkheden om de parkeercapaciteit voor het vrachtverkeer langs de
zuidbaan van de A1 uit te breiden. De inzet is om daar in 2008 een 100-tal
parkeerplaatsen extra aan te leggen. Daarnaast wordt door Rijkswaterstaat in
overleg met de omliggende gemeenten bezien of elders in de nabijheid van de
A1 parkeercapaciteit kan worden gebruikt of gerealiseerd op een manier die
de problemen van geparkeerde vrachtwagens in woonkernen tegengaat.
Voor het grensemplacement langs de A67 bij Venlo wordt naar financiële
middelen gezocht om ook daar de capaciteit uit te breiden.
Verder wordt onderzocht of chauffeurs door verkeersmanagement (w.o.
informatievoorzieningen, parkeerverwijssysteem), goede communicatie vooraf
en handhaving door het KLPD kunnen worden bewogen om op plaatsen
verder van de grens de opheffing van het zondagsrijverbod af te wachten.
3. Hoe beoordeelt u de Duitse regelgeving op dit punt in het licht van het vrije
verkeer van goederen binnen de Europese Unie? Bent u bereid deze
problematiek bij de Europese Commissie aan te kaarten? Zo ja, hoe en
wanneer? Zo neen, waarom niet?
4. Is het waar dat de minister van Verkeer van de Bondsrepubliek Duitsland uw
ambtsvoorganger heeft toegezegd een werkgroep in het leven te roepen om
de problematiek die wordt veroorzaakt door het Duitse rijverbod voor
vrachtwagens op zon- en feestdagen, te onderzoeken en om mogelijke
oplossingen aan te dragen? Zo ja, wat is het resultaat van die werkgroep? Zo
neen, bent u voornemens de problematiek op korte termijn bij uw Duitse
ambtgenoot aan te kaarten?
3 en 4 Het is bekend dat Nederland, overigens met een aantal andere EU-lidstaten,
graag een afschaffing van het zondagsrijverboden zou zien. Nederland heeft
dit onderwerp herhaaldelijk in communautair en bilateraal verband
aangekaart.
Mijn voorganger heeft de parkeerplaats problematiek in Nederland begin dit
jaar nog met haar Duitse ambtgenoot besproken. Vervolgens heeft op hoog
ambtelijk niveau een eerste overleg plaatsgevonden. Daarbij is gebleken dat er
aan Duitse zijde geen bereidheid is om op Bondsniveau gezamenlijk met
Nederland concrete maatregelen te onderzoeken die zouden kunnen bijdragen
tot vermindering van de problematiek aan Nederlandse zijde.
Wel is er enige ruimte gelaten met de lokale autoriteiten aan Duitse zijde
afspraken te maken op het gebied van verkeersmanagement en handhaving
---
DGTL/07.008101
alsmede om de mogelijkheden te onderzoeken meer parkeerruimte aan beide
zijden van de grens te realiseren. Dat overleg is inmiddels geïnitieerd.
Met mijn ambtsgenoot in Duitsland blijf ik in gesprek over manieren waarop
overlast aan onze zijde van de grens kan worden beperkt.
5. Klopt het dat deze maatregelen ten koste gaan van de doorstroming van ander
verkeer dat massaal terugkeert naar Duitsland na een bezoek aan de steden in
het grensgebied? Hoe beoordeelt u deze effecten?
5. De problemen met geparkeerde vrachtwagens aan de Nederlandse zijde doen
zich voornamelijk voor laat in de zondagmiddag en op zondagavond. Op de
vluchtstrook geparkeerde vrachtwagens kunnen verkeersonveilige situaties
opleveren en de bereikbaarheid voor nooddiensten kan minder worden. Voor
zover mij bekend, zijn er op zondagavond geen extra problemen met de
doorstroming door een combinatie van terugkerend "winkelverkeer" en
wachtend of vertrekkend vrachtverkeer.
6. Kunt u ingaan op de sociale effecten van deze grensafsluiting voor de
werknemers in de vervoerssector?
6. Vrachtwagenchauffeurs worden door het rijverbod op zon- en feestdagen
geconfronteerd met lange wachttijden en zullen daardoor langer van huis zijn
dan zonder het zondagsrijverbod. Zij brengen deze wachttijd in een aantal
gevallen door op de vluchtstrook. De vluchtstrook is daarvoor niet toegerust:
het is verkeersonveilig én sociaal onveilig en er zijn geen voorzieningen
(horeca, sanitair, mogelijkheden voor rust en ontspanning).
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat