Gemeente Barendrecht

Persbericht gemeente Barendrecht

Klanten Servicecentrum gemeente Barendrecht zeer tevreden

BARENDRECHT (woensdag 23 mei 2007) - Ruim vier jaar geleden is de gemeente Barendrecht ge- start met het Servicecentrum, één centraal aanspreekpunt voor de eerste klantvragen aan de balie en de telefoon. Bij een tevredenheidsonderzoek, dat eind april van dit jaar is gehouden, werd het Servi- cecentrum door de bezoekers gewaardeerd met gemiddeld een 7.8. Vorig jaar werd in opdracht van de Vereniging Nederlandse Gemeenten en de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken een klantte- vredenheidsonderzoek uitgevoerd onder de inwoners van verschillende Nederlandse gemeenten. Bij dit onderzoek kreeg Barendrecht gemiddeld een 7.7. Een jaar eerder scoorde het Servicecentrum in een soortgelijk onderzoek ook al een 7.8.

Het klanttevredenheidsonderzoek dat in april uitgevoerd is door TNS NIPO bestond uit een publieksenquête in de centrale hal, waar bezoekers van het Servicecentrum reacties konden geven over de dienstverlening. Bij het onderzoek werden uiteenlopende vragen gesteld over het functioneren van het gemeentelijke Servi- cecentrum. Op de punten vriendelijkheid, deskundigheid en uiterlijke verzorging van de baliemedewerkers, wachttijd en ­ruimte en de duidelijkheid van verkregen informatie scoorde het Servicecentrum het hoogst. Uit het onderzoek van TNS NIPO bleek verder dat bij de helft van de respondenten het bezoek aan het ge- meentehuis voldeed aan de verwachtingen. Nog eens 38% vond het bezoek beter dan verwacht.

De conclusie uit de onderzoeken van de laatste jaren is dat het Servicecentrum in de huidige vorm ruim- schoots voldoet aan de behoefte van de klanten. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen verbeterpunten meer zijn. Het verhogen van de totale klantgerichtheid blijft een zeer belangrijk aandachtspunt.

Digitale dienstverlening
Het is sinds januari 2005 mogelijk om via internet (afspraak.barendrecht.nl) een afspraak te maken met het gemeentelijke Servicecentrum. Dit geldt overigens alleen voor producten van Burgerzaken, zoals bijvoor- beeld paspoorten, rijbewijzen en uittreksels uit het geboorteregister. De vooraf gemaakte afspraak zorgt ervoor dat mensen gegarandeerd binnen vijf minuten worden geholpen. Hiermee wordt de wachttijd tot een minimum beperkt.
Daarnaast is de ambitie van de gemeente om in de nabije toekomst het overgrote deel van de gemeentelijke producten ook via de gemeentelijke website aan te bieden. Zo kun je via www.barendrecht.nl een verhuizing doorgeven en een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie aanvragen. Dit laatste product kunnen bewoners ook afrekenen via de gemeentelijke website, met een creditcard of via de vertrouwde internetban- kier-omgeving van de eigen bank. Voor beide producten hebben bewoners een DigiD nodig. De komende periode bereidt de gemeente het aantal producten dat digitaal beschikbaar is verder uit.

Behandeld door: Telefoonnummer: Datum: Nr.: Irene Pekaar (0180) 698 245 23 mei 2007 071

pagina 1 van 1


---- --