KLM heeft de beste reputatie, Philips op de tweede plaats

23.05.2007 / 15:34 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Rsm erasmus university

Rsm erasmus university

Zesde jaarlijkse Reputatie Onderzoek in Nederland

KLM heeft de beste reputatie, Philips op de tweede plaats

Rotterdam, 23 mei 2007 --- In de lijst van de Nederlandse bedrijven waarvan dit jaar voor de zesde keer de reputatie is onderzocht, zijn in vergelijking tot 2006 de nummer één en twee van de Nederlandse lijst van plaats gewisseld. Dit jaar wordt deze reputatielijst aangevoerd door KLM, op de voet gevolgd door Philips. Ook Heineken, TNT en de Rabobank vinden we weer terug in de top tien. Nieuwkomers in de lijst van 2007 zijn Wolters Kluwer, Corus, Schuitema, Volker Wessel Steven en vooral Friesland Foods, dat met stip binnenkomt op een derde plaats. De top veertig wordt afgesloten door Laurus, voorafgegaan door de NS en Nuon. NS heeft aan de andere kant wel één van de grootste reputatiesprongen voorwaarts gemaakt. Acht van de twintig grootste Nederlandse bedrijven staan ook in de Top 200 van meest gerespecteerde bedrijven ter wereld, met Philips als eerste op een 27e plaats, gevolgd door Heineken op 73 en TNT op 112.

Deze ranglijsten worden opgesteld aan de hand van onderzoek dat door het Reputation Institute in 29 landen gehouden is op basis van het RepTrak(tm) model. Een hoge reputatie komt tot stand door te excelleren op zeven 'aanjagers' van bedrijfswaardering: produkten & diensten, werkomgeving, financiële prestaties, leiderschap, innovatie, corporate governance en verantwoord ondernemerschap. Elk bedrijf is door ongeveer 300 Nederlanders die de onderneming kennen, beoordeeld op deze elementen.

Cees van Riel, hoogleraar Corporate Communication aan RSM Erasmus University en directeur van het Reputation Institute, overhandigde dinsdagavond de prestigieuze prijs voor de beste reputatie in Nederland aan Jan Ernst de Groot, executive vice president Corporate Center van KLM. 'We zijn zeer verheugd met deze erkenning. Het laat zien dat KLM, ook na de fusie met Air France, haar eigen identiteit goed overeind weet te houden. Het is natuurlijk prachtig als het Nederlandse publiek diezelfde identiteit zo'n hoge waardering toekent. Waar we jarenlang goed hebben gescoord op aspecten zoals goed werkgeverschap, laten we nu ook sterke scores zien op andere onderdelen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen, governance en leiderschap, daar staan we op een mooie tweede plaats. Het is vooral ook erkenning voor het goede werk van de 33.000 KLMers die onze reputatie dagelijks in de praktijk waarmaken', aldus Jan Ernst de Groot.

'Uit dit onderzoek blijkt duidelijk dat een bedrijf dat hoog wordt aangeslagen meer kans heeft om te worden gewaardeerd, vertrouwd en gerespecteerd. Reputatie is absoluut goed te managen', aldus nog Cees van Riel. 'We zien dit bijvoorbeeld voor de bouwsector. Het publiek waardeert de bouwers weer positiever na hun reputatie inspanningen: BAM Groep en Heijmans eindigden in de middengroep. Volker Wessels Stevin is zelfs op de 10e plaats geëindigd in deze reputatielijst.'

Reputatie is belangrijk omdat het het competitief voordeel van een bedrijf vergroot. Het veronachtzamen van reputatie kan voor een bedrijf desastreuze gevolgen hebben, zoals in het verleden al vaak is aangetoond. Bovendien blijkt dat de reputatie van een sector de reputatie van een bedrijf wel degelijk beïnvloedt. Consumenten- en industriële producten scoren heel goed, terwijl de energiesector het traditioneel gewoon zwaar heeft. Bedrijven kunnen een goede reputatie opbouwen door heel hard te werken aan de zeven dimensies en hun communicatie hierrond te versterken. Verder moet reputatie worden gemeten onder belangrijke externe relaties, zodat op het juiste moment de juiste actie kan worden ondernomen. Tenslotte toont dit onderzoek aan dat internationaal opererende bedrijven ook hun internationale reputatie moeten kennen. Anders spelen ze niet mee.

Voor nadere informatie over de RSM Erasmus University of over dit persbericht kunt u contact opnemen met Marianne Schouten, Media & Public Relations Manager bij RSM Erasmus University, op +31 10 408 2877 of per e-mail aan mschouten@rsm.nl.

RSM Erasmus University is een internationaal zeer hoog aangeschreven business school die bekend staat om zijn baanbrekend onderzoek naar duurzaam ondernemen en de ontwikkeling van internationale zakelijk leiders. Het biedt een brede waaier aan Bachelor-Master, doctoraal, MBA en Executive Education programma's. RSM staat in de top 10 van Europese business schools. www.rsm.nl

Reputation Institute (New York) is een toonaangevende internationale organisatie die zich toelegt op het uitdragen van kennis over bedrijfsreputaties. Door systematisch onderzoek en analyse helpt het Reputation Institute bedrijven uitvoerige strategieën te ontwikkelen en operationele besluiten te nemen die moeten leiden tot collectieve doelstellingen en tastbare economische waarden.