Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


Nachtbussen in Brussel: bescheiden start maar een groot potentieel in het verschiet

Persbericht BTTB en Bral 23 mei 2007

Minister Pascal Smet maakte afgelopen weekend de eerste resultaten van het nagelnieuwe nachtbusnet NOCTIS bekend. De afgelopen maand hebben gemiddelde 2250 reizigers per weekend gebruikt gemaakt van de NOCTIS
-bussen. De Brusselse Raad voor het Leefmilieu (Bral vzw) en de Bond voor Trein, Tram en Busgebruikers (BTTB) staan pal achter het nachtnet maar menen dat er nog gigantisch potentieel in het verschiet ligt. De twee verenigingen zijn van oordeel dat een doortastend mobiliteitsbeleid én scherpere tarieven nog meer mensen zou verleiden om het nachtbusnet te gebruiken.

Minister Pascal Smet heeft de eerste cijfers bekend gemaakt op de internationale UITP beurs. Ondanks het bescheiden succes van de lijnen N8 en N9 blijven gemiddeld 2250 reizigers per weekend onder de verwachtingen.

Het netwerk en het aanbod van NOCTIS zijn alvast uitstekend: nagenoeg alle inwoners van het gewest vinden een bushalte binnen loopafstand, en een bus om de 20 minuten is aantrekkelijker dan wat de meeste nachtnetten in België en Europa te bieden hebben.

Wel stelt de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) zich vragen bij de tarieven voor het nachtbusnet. "3 euro voor een rit is veel, zeker voor wie met twee of meer reist", aldus Jan Vanseveren van de BTTB. "Wie de keuze heeft tussen een gratis parkeerplaats en het 3-euro-tarief van de nachtbus, kiest dan al snel voor de auto". De BTTB pleit er dan ook voor de normale tarieven toe te passen op de nachtbus. Ook bij de andere Belgische nachtnetten is dit het geval, in Gent zijn de nachtbussen zelfs gratis.

Het succes van de nachtbus hangt eveneens af van andere factoren. "In Brussel kan je nog steeds met gemak een gratis parkeerplaats vinden in de onmiddellijke omgeving van de Grote Markt. En als je geen parkeerplaats vindt, kan je de auto quasi straffeloos kwijt op een plein, zebrapad of zelfs in dubbele file", meent Ben Bellekens van de Brusselse Raad voor het Leefmilieu (Bral vzw). De afwezigheid van een doortastend mobiliteitsbeleid en het huidig gedoog- beleid inzake wildparkeren oefenen een sterk aanzuigeffect uit op de auto en betekenen een serieuze rem op het gebruik van het nachtbusnet, aldus de Brusselse milieuvereniging.

Bral vzw vraagt de 19 Brusselse gemeenten, en Brussel-stad in het bijzonder, een doortastend mobiliteitsbeleid en een lik op stuk beleid inzake wildparkeren dat het gebruik van de auto ontmoedigt. De BTTB vraagt de MIVB een aangepaste tariefstructuur.

Contact

Bral vzw: Ben Bellekens 0486/180 619
BTTB: Jan Vanseveren 09/233.74.3

terug