Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
Nachtbussen in Brussel: bescheiden start maar een groot potentieel in
het verschiet
Persbericht BTTB en Bral 23 mei 2007
Minister Pascal Smet maakte afgelopen weekend de eerste resultaten van
het nagelnieuwe nachtbusnet NOCTIS bekend. De afgelopen maand hebben
gemiddelde 2250 reizigers per weekend gebruikt gemaakt van de NOCTIS
-bussen. De Brusselse Raad voor het Leefmilieu (Bral vzw) en de Bond
voor Trein, Tram en Busgebruikers (BTTB) staan pal achter het nachtnet
maar menen dat er nog gigantisch potentieel in het verschiet ligt. De
twee verenigingen zijn van oordeel dat een doortastend
mobiliteitsbeleid én scherpere tarieven nog meer mensen zou verleiden
om het nachtbusnet te gebruiken.
Minister Pascal Smet heeft de eerste cijfers bekend gemaakt op de
internationale UITP beurs. Ondanks het bescheiden succes van de lijnen
N8 en N9 blijven gemiddeld 2250 reizigers per weekend onder de
verwachtingen.
Het netwerk en het aanbod van NOCTIS zijn alvast uitstekend: nagenoeg
alle inwoners van het gewest vinden een bushalte binnen loopafstand,
en een bus om de 20 minuten is aantrekkelijker dan wat de meeste
nachtnetten in België en Europa te bieden hebben.
Wel stelt de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) zich
vragen bij de tarieven voor het nachtbusnet. "3 euro voor een rit is
veel, zeker voor wie met twee of meer reist", aldus Jan Vanseveren van
de BTTB. "Wie de keuze heeft tussen een gratis parkeerplaats en het
3-euro-tarief van de nachtbus, kiest dan al snel voor de auto". De
BTTB pleit er dan ook voor de normale tarieven toe te passen op de
nachtbus. Ook bij de andere Belgische nachtnetten is dit het geval, in
Gent zijn de nachtbussen zelfs gratis.
Het succes van de nachtbus hangt eveneens af van andere factoren. "In
Brussel kan je nog steeds met gemak een gratis parkeerplaats vinden in
de onmiddellijke omgeving van de Grote Markt. En als je geen
parkeerplaats vindt, kan je de auto quasi straffeloos kwijt op een
plein, zebrapad of zelfs in dubbele file", meent Ben Bellekens van de
Brusselse Raad voor het Leefmilieu (Bral vzw). De afwezigheid van een
doortastend mobiliteitsbeleid en het huidig gedoog- beleid inzake
wildparkeren oefenen een sterk aanzuigeffect uit op de auto en
betekenen een serieuze rem op het gebruik van het nachtbusnet, aldus
de Brusselse milieuvereniging.
Bral vzw vraagt de 19 Brusselse gemeenten, en Brussel-stad in het
bijzonder, een doortastend mobiliteitsbeleid en een lik op stuk beleid
inzake wildparkeren dat het gebruik van de auto ontmoedigt. De BTTB
vraagt de MIVB een aangepaste tariefstructuur.
Contact
Bral vzw: Ben Bellekens 0486/180 619
BTTB: Jan Vanseveren 09/233.74.3
terug