Breda maakt opnieuw tien vergunningen eenvoudiger
Tweede ronde: openbare ruimte
De gemeente Breda vereenvoudigt in drie rondes in totaal dertig
vergunningen. Burgemeester en wethouders hebben 22 mei een voorstel
voor de tweede tien vastgesteld en vrijgegeven voor inspraak. Deze
tien vergunningen betreffen het gebruik van de openbare ruimte.
De vergunningen worden vereenvoudigd, omgezet in algemene regels of
zelfs afgeschaft. De eerste ronde was begin mei en nog vóór de
zomervakantie vindt de derde ronde plaats, voor vergunningen die te
maken hebben met bouwen. Met de vereenvoudiging wil de gemeente de
administratieve lasten verlichten voor het bedrijfsleven en burgers.
Het streven is om het aantal vergunningen in totaal met zo'n veertig
procent terug te brengen.
De tweede ronde maakt de volgende vergunningen eenvoudiger. De
evenementenvergunning voor kleine evenementen, bijvoorbeeld
buurtfeesten, worden omgezet in algemene regels met melding. Voor
grote evenementen worden de vergunningen vereenvoudigd en
gedigitaliseerd. De kermisvergunning verdwijnt en is in de toekomst te
regelen via de evenementenvergunning. De ontheffing geluidshinder
wordt voor een aantal activiteiten, zoals carnaval, afgeschaft en
verder opgenomen in de bouwvergunning of evenementenvergunning. Voor
de ontheffing verkeersverbod gaat de gemeente onder meer werken met
jaarontheffingen. Verder worden vereenvoudigd: de parkeervergunning,
vergunning kampeerterrein, vergunning geluidswagen,
braderievergunning, verklaring `geen bezwaar luchtballon' en tot slot
de verklaring (hefschroef)vliegtuigen. Voor alle vergunningen geldt
dat de aanvraagformulieren vereenvoudigd en gedigitaliseerd worden.
Regionale samenwerking
De gemeente werkt bij het vereenvoudigen van vergunningen samen met
een aantal andere gemeenten in West-Brabant en de Kamer van
Koophandel. Samen hebben zij het project `Vermindering administratieve
lasten' opgezet. In elke deelnemende gemeente is er vervolgens een
projectgroep ingericht voor de uitvoering.
Breda, 23 mei 2007
Gemeente Breda