Gemeente Hilversum

Drie projecten uit het BereikbaarheidsPlan vrijgegeven voor inspraak

23 mei 2007
Het College van Burgemeester en Wethouders heeft deze week de Voorlopige Ontwerpen voor drie projecten uit het Integraal BereikbaarheidsPlan Hilversum e.o. (IBP) vrijgegeven voor inspraak. Het betreft de herinrichting van het Den Uylplein en daaraan gekoppeld de herinrichting van de kruising Johannes Geradtsweg/Floris Vosstraat, de herinrichting van de kruisingen van de Johannes Geradtsweg met de Simon Stevinweg en de Snelliuslaan, en de reconstructie van de kruising Insulindelaan/Sumatralaan.

De maatregelen staan in het teken van een van de belangrijkste doelstellingen van het IBP: het opvangen van de toename van het autoverkeer in de komende tien jaar met naar verwachting nog zo'n 30 procent en voorkomen dat het autoverkeer in grote delen van Hilversum vastloopt.

Den Uylplein en kruising Johannes Geradtsweg/Floris Vosstraat Op het Den Uylplein wordt de rotonde omgevormd tot een kruising met verkeerslichten. De betere doorstroming van het autoverkeer wordt bereikt door een vermeerdering van het aantal rijstroken op de toeleidende wegen. Zo krijgt de Larenseweg-noord al direct na de komgrens twee voorsorteerstroken, die op de laatste honderd meter overgaan in drie stroken: één voor rechtsaf (Johannes Geradtsweg, één voor rechtdoor (Larenseweg richting station) en één voor linksaf (Kamerlingh Onnesweg). Op de Kamerlingh Onnesweg leiden twee rijstroken naar de verkeerslichten: één voor rechtsaf (Laren) en één gecombineerde voor rechtdoor (Johannes Geradtsweg) en linksaf (Larenseweg richting station). Vanaf de Johannes Geradtsweg komen drie rijstroken bij de verkeerslichten uit: één gecombineerde voor rechtdoor (Kamerlingh Onnesweg) en rechtsaf (Larenseweg richting station) en twee rijstroken voor linksafslaand verkeer (Laren). Op de Larenseweg-noord gaan die twee rijstroken over in één rijstrook (ritsen).

Voorrangspleintje Floris Vosstraat
Op de kruising van de Johannes Geradtsweg met de Floris Vosstraat worden de rijbanen van de Johannes Geradtsweg uitgebogen. Ertussenin wordt een zogenaamd voorrangspleintje aangelegd waarover de afslaande bewegingen worden afgewikkeld.

Voor de wijk Noord blijven alle bewegingen mogelijk. Er komen aan die kant twee in- en uitgangen, één bij de Floris Vosstraat en één bij Ludenstraat. Voor de Floris Vosstraat geldt bij het uitrijden een beperking: uitrijden richting Media Park kan rechtstreeks, uitrijden naar het Den Uylplein kan alleen via de uitgang Ludenstraat en het voorrangspleintje. Voor de Hoge Larenseweg geldt ook een beperking: uitrijden kan in beide richtingen, inrijden alleen vanaf de kant van het Media Park. Vanaf de kant van het Den Uylplein de Hoge Larenseweg in wordt onmogelijk. Het gebied rond de Hoge Larenseweg is vanaf het Den Uylplein bereikbaar via de Larenseweg en de Konradstraat.

Kruisingen Johannes Geradtsweg met de Simon Stevinweg en de Snelliuslaan
Op de kruising Johannes Geradtsweg/Simon Stevinweg wordt het oversteken van de Johannes Geradtsweg voor auto's onmogelijk gemaakt met een middengeleider. Als gevolg van deze maatregel kunnen auto's op de Simon Stevinweg alleen rechtsaf de Johannes Geradtsweg opdraaien. Ook de beweging voor autoverkeer op de Johannes Geradtsweg komend vanaf het viaduct linksaf de Simon Stevinweg in kan dan niet meer. Voor de nood- en hulpdiensten geldt die beperking niet. Op de kruising wordt een dynamische barrier geïnstalleerd, die zij met behulp van Korte Afstands Radio kunnen laten zakken.

Kruising Snelliuslaan
Het grote plantsoen op de Johannes Geradtsweg wordt bij de kruising met de Snelliuslaan iets verlengd in de richting van het viaduct. Het plantsoen gaat fungeren als een voorrangsplein waarover de afslaande bewegingen worden afgewikkeld. Vanuit de Snelliuslaan-noord kan dit vrij eenvoudig. Maar om vanaf het viaduct linksaf te slaan de Snelliuslaan op of om vanaf de Snelliuslaan-zuid over te steken moeten automobilisten straks rond het plantsoen rijden. Om daarbij te voorkomen dat autoverkeer dat dit rondje rijdt het doorgaand verkeer ophoudt, wordt aan het eind van het plantsoen een uitvoegstrook gecreëerd. Eenzelfde uitvoegstrook komt er aan de andere kant van het plantsoen voor auto's die vanaf het Den Uylplein komen en linksaf naar de Snelliuslaan-zuid willen.

Kruising Insulindelaan/Sumatralaan
De kruising van de Insulindelaan met de Sumatralaan wordt volledig geasfalteerd en ingericht met verkeerslichten. Twee bewegingen worden hier onmogelijk gemaakt: vanuit de Sumatralaan-zuid linksaf de Insulindelaan op en komend vanaf het viaduct linksaf naar de Sumatralaan-zuid.
Op de Sumatralaan-noord komen de auto's vanaf het Media Park straks over drie voorsorteerstroken naar de kruising toe: één strook voor rechtsaf (Insulindelaan), één voor rechtdoor en linksaf (Sumatralaan-zuid en viaduct) en de derde ook linksaf het viaduct op. Daar ritsen de auto's terug naar één strook.
Op de Insulindelaan en vanaf het viaduct rijden de auto's over twee voorsorteerstroken naar de verkeerslichten.

School De Wegwijzer
Om te voorkomen dat het halen en brengen van leerlingen van School De Wegwijzer de doorstroming van het autoverkeer hindert, wordt voor de ouders op het terrein van het Media Park een speciale parkeergelegenheid voor tien auto's ingericht met een in-/uitrit op de Insulindelaan.

Delilaan
Als auto's vanaf het viaduct straks niet meer linksaf de Sumatralaan in mogen, is het de bedoeling dat ze via een rondje Sumatralaan-noord/Lage Naarderweg/Celebeslaan de Raadhuiswijk inrijden. Om te voorkomen dat automobilisten op de Insulindelaan een andere mogelijkheid benutten, linksaf de Delilaan in, waarmee ze het achteropkomend autoverkeer ophouden, wordt ter hoogte van de Delilaan een middengeleider aangelegd. Het plantsoentje bij de Delilaan wordt verlengd. Erdoor heen komt een toegangsweg naar de Delilaan voor autoverkeer vanaf de westkant en een uitgang aan de kant van de Celebeslaan, waar auto's vanuit de wijk rechtsaf naar het viaduct kunnen rijden.

Resultaat informatieavonden
Begin april zijn, vooruitlopend op de Voorlopige Ontwerpen, drie informatieavonden gehouden.
Deze avonden hebben een flink aantal suggesties en aandachtspunten voor de ontwerpers opgeleverd. Waar mogelijk zijn die in de Voorlopige Ontwerpen verwerkt.

In het ontwerp voor het Den Uylplein is bijvoorbeeld het aanvankelijk beoogde aantal voorsorteerstroken op de Kamerlingh Onnesweg teruggebracht van drie naar twee en op de Larenseweg-noord van vier naar drie. Verder wordt op verzoek van de bewoners van de Larenseweg-noord de bestaande ventweg verlengd vanaf de Orionlaan tot het eind van de bebouwing. Tussen de ventweg en de hoofdrijbaan wordt een groene haag geplant.
Aan de andere kant van de Larenseweg-noord worden de vier huizen die daar staan via een ventweggetje op de Larenseweg aangesloten.

Ook op de Kamerlingh Onnesweg wordt tussen de rijweg en het fietspad een haag geplant.

Bij de Floris Vosstraat was het aanvankelijk de bedoeling om de wijk Noord alleen te ontsluiten via de Ludenstraat. In het Ontwerp is daar de ontsluiting via de Floris Vosstraat bijgekomen.

Bij de Snelliuslaan is aan de centrumkant een inritconstructie aan het ontwerp toegevoegd om fietsers die met grote snelheid van het viaduct afkomen meer bescherming te bieden.
Verder ziet de gemeente af van het plan om opzij van het plantsoen het parkeren onder de bomen te vervangen door parkeren langs de rijweg.

In het ontwerp Insulindelaan/Sumatralaan is meer aandacht besteed aan de bereikbaarheid van de inritten van de woningen langs de Insulindelaan. De middengeleider die in het eerste schetsontwerp over een flink stuk van de Insulindelaan was geprojecteerd, wordt vervangen door (overrijdbare) belijning. Verder wordt over de middengeleider bij de Delilaan een oversteekvoorziening voor fietsers en voetgangers aangelegd. En ook de
oplossing bij het plantsoentje van de Delilaan en de Celebeslaan is een gevolg van de informatieavond.

Integraal Bereikbaarheidsplan
De drie Voorlopige Ontwerpen maken deel uit van het Integraal BereikbaarheidsPlan Hilversum e.o. (IBP), dat in december 2005 is goedgekeurd door de gemeenteraad. Dat plan beoogt met ruim 40 infraprojecten de bereikbaarheid van het Media Park en heel Hilversum met openbaar vervoer, auto en fiets te verbeteren.

Hilversum beter bereikbaar
De drie Voorlopige Ontwerpen zijn vanaf woensdag 23 mei in te zien op (en te downloaden vanaf) de nieuwe website Hilversumbeterbereikbaar. Op deze website is ook alle achtergrondinformatie te vinden over het Integraal BereikbaarheidsPlan Hilversum e.o.

Inspraak
De inspraaktermijn loopt van 23 mei t/m 3 juli. In die periode worden drie inspraakavonden georganiseerd:


* maandag 4 juni: Voorlopig Ontwerp Den Uylplein/Floris Vosstraat;
* maandag 11 juni: Voorlopig Ontwerp Simon Stevinweg/Snelliuslaan;
* woensdag 13 juni: Voorlopig Ontwerp Insulindelaan/Sumatralaan.

De inspraakavonden van 4 en 11 juni worden gehouden in Hilfertsheem Beatrix, Lieven de Keylaan 58. De avond van 13 juni vindt plaats in De Wegwijzer, Sumatralaan 40.
Alle avonden beginnen om 20.00 uur (zaal open vanaf 19.30 uur).

Verdere procedure/uitvoering
Naar verwachting zullen de Definitieve Ontwerpen voor de betrokken kruisingen in oktober worden voorgelegd aan de raadscommissie Verkeer en Buurt.
De werkzaamheden worden in 2008 uitgevoerd.