Het dagelijks bestuur van het Stadsgewest Haaglanden adviseert een
geboorde tunnel ten noordoosten van de Trekvliet tussen knooppunt
Ypenburg en de Binckhorst om de verkeersafwikkeling tussen de A4/A13
en de Centrale Zone van Den Haag te verbeteren. Die keuze komt overeen
met het advies van de Klankbordgroep Trekvliettracé. En met de wens
van veel omwonenden, zoals bleek op de twee informatieavonden over de
verschillende alternatieven voor de verbinding.
Het Stadsgewest maakt hiermee een keuze uit de elf alternatieven die
zijn beschreven in het Milieueffectrapport Trekvliettracé. De keuze
voor een geboorde tunnel is vooral ingegeven door de uitstekende
ervaringen met het boren van de Hubertustunnel. Bovendien heeft boren
het grote voordeel dat de bouwhinder (lawaai, stof, verkeershinder)
beperkt blijft tot de tunnelmondingen en zich niet over het hele tracé
uitstrekt, zoals bij een gegraven tunnel. Verder scoort het
alternatief het best op aspecten van bereikbaarheid en doorstroming,
ruimtelijke ordening, verkeersveiligheid en geeft de minste
verkeershinder tijdens de bouw. Ten slotte is het de meest
milieuvriendelijke keuze.
Regiobestuurder Marnix Norder: "Het is fantastisch dat we als regio
een keuze hebben kunnen maken. Eindelijk duidelijkheid. Deze variant
is op alle punten de beste, dus eigenlijk is het ook heel logisch".
Het advies van het Stadsgewest is een variant op de eerder
gepresenteerde Korte Boortunnel en heeft een ongelijkvloerse
aansluiting op knooppunt Ypenburg. De tunnel start in de Vlietzone en
boort diep onder Voorburg West en het Forum Hadriani door, volgens de
route: volkstuinen, Prinses Mariannelaan, Klein Arentsburgstraat,
Paradijstraat, Overburgkade. De tunnel eindigt in de Binckhorst, naast
de Binckhorstbrug.
Ter hoogte van de Binckhorsthaven ligt de tunnel dieper om geen
beperking voor het scheepvaartverkeer te veroorzaken. Na de
haventoegang komt de tunnel omhoog tot onder het maaiveld en is er een
open bak ter hoogte van de aansluiting van de Zonweg. De Zonweg wordt
onderlangs gekruist, waarbij er een aansluiting komt vanuit de tunnel
op de Zonweg en een aansluiting van de Zonweg terug via de tunnel
terug richting knooppunt Ypenburg. Het tracé blijft verdiept en buigt
af richting de Neherkade, waarop het tracé aansluit. De kosten zijn
geraamd op 485 miljoen euro.
Het bestuur van het Stadsgewest zal zijn voorkeur (pdf, 463Kb), samen
met het Milieueffectrapport, voorleggen aan de gemeenteraden van Den
Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk. De gemeenten besluiten na de
inspraak (op het Milieueffectrapport en op de voorkeur van het
Stadsgewest) over de verdere voortgang. Als alles volgens plan verloop
moet de tunnel er rond 2015 liggen.
Gemeente Den Haag