Gemeente Hoorn


Gemeenten zetten actief in op onderkennen vroegtijdige problemen bij jonge kinderen

23 mei 2007 - De negen gemeenten in oostelijk West-Friesland zijn in 2006 actief van start gegaan om vroegtijdig problemen bij jonge kinderen te onderkennen. In dat jaar hebben alle peuterspeelzalen in de regio de cursus preventieve en vroegtijdige signalering aangeboden gekregen. Het succes was van dien aard dat nu ook de kinderdagverblijven in West-Friesland de cursus in 2007 aangeboden krijgen.

Voor de peuterspeelzalen wordt ingezet op een vervolgtraject. De cursussen zijn ingekocht door centrumgemeente Hoorn namens de negen gemeenten in oostelijk West-Friesland.

Bij peuterspeelzalen en kinderdagverblijven komen kinderen al op jonge leeftijd in beeld, evenals het gezin waarvan zij deel uitmaken. Dit maakt het mogelijk problemen bij kinderen in een vroegtijdig stadium te signaleren, te onderkennen en waar nodig te interveniëren. Hoe jonger de kinderen zijn, hoe groter de kans om eventuele problemen bij de wortel aan te pakken.

Daarom is in opdracht van de West-Friese gemeenten een cursus ontwikkeld ter ondersteuning van verdere professionalisering op het gebied van vroegtijdige signalering en interventie. Bij de ontwikkeling van de cursus is samenwerking gezocht met de regionale werkgroep 0 tot 6-jarigen, met daarin vertegenwoordigers van diverse instellingen werkzaam op het gebied van jeugdbeleid en jeugdzorg. Docenten van de sector Zorg en Welzijn van het ROC Horizon College verzorgen de cursus. Deze docenten beschikken over een (ortho)pedagogische achtergrond en ruime werkervaring. Zij zijn ervaren in het ontwikkelen van cursussen op het terrein van kinderopvang, communicatie en de ondersteuning van preventiewerkers.

Enthousiaste reacties
Op 21 maart 2006 ging de eerste cursus van start voor de peuterspeelzalen. Er volgden nóg 12 cursussen. De reacties waren uitsluitend enthousiast en positief. Reden om in 2007 ook de kinderdagverblijven in West-Friesland in staat te stellen deel te nemen aan dit cursusaanbod. De cursussen bestaan uit 7 bijeenkomsten. Aan bod komen onderwerpen als: kijken naar kinderen: wanneer is sprake van kwetsbaarheid?; betrekken van ouders: het leggen van een basis voor overleg en samenwerking; verwijzing: aansluiten bij de regionale praktijk van verwijzing en samenwerking tussen de verschillende instanties en intervisie: aan de hand van eigen cases oefenen in het analyseren van gedrag en het uitzetten van een actieplan. In de cursus wordt gewerkt met videomateriaal, opgenomen op de eigen werkvloer, en een acteur om rollenspellen te oefenen. De cursus vindt steeds op de werklocatie plaats: vertrouwd, laagdrempelig en klantvriendelijk.

Vervolgtraject
De peuterspeelzalen zijn inmiddels aan het vervolgtraject begonnen. Dit traject is drieledig. Peuterspeelzalen kunnen, afhankelijk van de eigen wensen en behoeften, gebruikmaken van een vergelijkbare cursus toegespitst op de besturen en directies. Voor de leid(st)ers bestaat de mogelijkheid tot intervisie. Om ook de ouders te informeren, kunnen ouderavonden worden georganiseerd in aanwezigheid van de docent.

Vanuit de Wet op de jeugdzorg zijn gemeenten verantwoordelijk voor preventief jeugdbeleid en lichte pedagogische hulp. De Wet educatie en beroepsonderwijs maakt het gemeenten mogelijk educatieve trajecten in te kopen die zich richten op breed maatschappelijk functioneren. Peuterspeelzalen kunnen kosteloos gebruikmaken van het aanbod. Voor de kinderdagverblijven geldt een sterk gereduceerd tarief.