Ingezonden persbericht
Datum: 23 mei 2007
Varkens in Zicht gaat tegen uitspraak Reclame Code
Commissie in beroep: `campagne is niet misleidend'
Amsterdam De Reclame Code Commissie (RCC) oordeelt in haar uitspraak dat de radio-uiting Stap in
de Stal niet misleidend is. Wat betreft de website, www.varkensinzicht.nl, van de stichting Varkens in
Zicht oordeelt de commissie dat deze geen representatief beeld geeft van de huidige stand van zaken in
de Nederlandse varkenshouderij. Over de website, www.stapindestal.nl, is de Reclame Code Commissie
niet duidelijk, zij stelt het volgende: `voor zover op de website Stap in de Stal soortgelijke stellingen dan
wel suggesties staan, is deze aldus ook misleidend. De Commissie verduidelijkt in haar oordeel echter
niet of er ook daadwerkelijk soortgelijke stellingen dan wel suggesties op de site zouden staan.
Stichting Varkens in Zicht gaat tegen de uitspraak van de Reclame Code Commissie in hoger beroep.
Want, het is niet het doel dan wel de intentie van Varkens in Zicht om de indruk te wekken dat op dit
moment alle varkensstallen in Nederland eruit zien zoals de zichtstallen. Op dit punt is de stichting in haar
communicatie richting burgers, op de publiekswebsite www.stapindestal.nl, heel duidelijk: de zichtstallen
voldoen aan de eisen uit het Varkensbesluit zoals deze, vanaf 2013, voor alle varkensbedrijven gelden. De
campagne Stap in de Stal is bedoeld om burgers zelf te laten zien en ervaren hoe varkens, in een
toekomstgerichte, varkenshouderij gehouden worden.
Varkens in Zicht blijft bij haar standpunt dat zichtstallen representatief zijn voor de toekomstgerichte
varkenshouderij. Landbouwminister Gerda Verburg stelde al eerder vast dat Stap in de Stal wel degelijk
een evenwichtig beeld laat zien van het moderne, op de toekomstgerichte deel van de varkenshouderij.
De burger krijgt zo een beeld van hoe de gehele varkenshouderij in 2013 moet werken. Volgens minister
Verburg blijkt uit het feit dat thans 35% van de fokvarkensbedrijven groepshuisvesting toepast dat de
zichtstallen geen buitenbeentje zijn. "De varkenshouderijsector neemt met deze campagne haar
verantwoordelijkheid en levert een vernieuwende bijdrage aan het transparant maken van de moderne
varkenshouderij en de noodzakelijke dialoog met de samenleving."
Varkens in Zicht betreurt de constante stroom aan negatieve publiciteit wanneer het gaat om de
intensieve varkenshouderij. "Tegenstanders van de sector kunnen zonder pardon allerlei beweringen over
de varkenshouderij naar buiten brengen, terwijl elk gebaar vanuit de sector zoals Varkens in Zicht
waarbij we gewoon willen laten zien hoe het is zichzelf constant moet verdedigen", aldus Frans
Meulenmeesters, voorzitter stichting Varkens in Zicht. "En van dat verdedigen willen we juist af, daarom
stellen we onze bedrijven open en nodigen we iedereen uit te komen kijken zodat men zelf kan oordelen."
www.stapindestal.nl
Varkens in Zicht is niet van plan de campagne Stap in de Stal te stoppen. Het Weekend van het Varken
gaat gewoon door. Iedereen kan op 26 en 27 mei een kijkje komen nemen in één van de tien zichtstallen.
Bezoekers kunnen dan met eigen ogen zien hoe varkens nu, met het oog op de toekomst, gehouden
worden. Op veel bedrijven draaien filmpjes en/of geven foto's en teksten meer uitleg over de moderne
varkenshouderij. Ook op de publiekswebsite www.stapindestal.nl is meer te lezen over de
varkenshouderij in Nederland.
In het informeren van de burger wil Varkens in Zicht helemaal niet enkel de `mooie' kanten laten zien.
Naast dragende zeugen op stro en biggetjes, kunnen bezoekers van de zichtstallen ook zien hoe beren,
gespeende biggen en vleesvarkens leven. Dit in tegenstelling tot wat Partij voor de Dieren beweert. Ook
verschaft Varkens in Zicht bezoekers achtergrondinformatie over het castreren en couperen van
biggetjes, strogebruik in de sector en de minimale eisen voor hokafmeting. Burgers kunnen zo zelf
bepalen hoe zij aankijken tegen de intensieve varkenshouderij. Want, en zo stelt ook minister Verburg,
burgers zijn kritisch als het gaat om dierenwelzijn en terecht. Maar als er echt iets wil veranderen, dan
moeten burgers zelf kunnen zien waar zij voor kiezen. Ze moeten ook inzien dat aan meer duurzaamheid
een prijskaartje hangt. Die keuze beïnvloedt niet alleen hun eigen portemonnee, maar ook aspecten zoals
dierwelzijn en milieu.
www.stapindestal.nl
Ingezonden persbericht