Ingezonden persbericht


Datum: 23 mei 2007

Varkens in Zicht gaat tegen uitspraak Reclame Code

Commissie in beroep: `campagne is niet misleidend'

Amsterdam ­ De Reclame Code Commissie (RCC) oordeelt in haar uitspraak dat de radio-uiting Stap in de Stal niet misleidend is. Wat betreft de website, www.varkensinzicht.nl, van de stichting Varkens in Zicht oordeelt de commissie dat deze geen representatief beeld geeft van de huidige stand van zaken in de Nederlandse varkenshouderij. Over de website, www.stapindestal.nl, is de Reclame Code Commissie niet duidelijk, zij stelt het volgende: `voor zover op de website Stap in de Stal soortgelijke stellingen dan wel suggesties staan, is deze aldus ook misleidend. De Commissie verduidelijkt in haar oordeel echter niet of er ook daadwerkelijk soortgelijke stellingen dan wel suggesties op de site zouden staan.

Stichting Varkens in Zicht gaat tegen de uitspraak van de Reclame Code Commissie in hoger beroep. Want, het is niet het doel dan wel de intentie van Varkens in Zicht om de indruk te wekken dat op dit moment alle varkensstallen in Nederland eruit zien zoals de zichtstallen. Op dit punt is de stichting in haar communicatie richting burgers, op de publiekswebsite www.stapindestal.nl, heel duidelijk: de zichtstallen voldoen aan de eisen uit het Varkensbesluit zoals deze, vanaf 2013, voor alle varkensbedrijven gelden. De campagne Stap in de Stal is bedoeld om burgers zelf te laten zien en ervaren hoe varkens, in een toekomstgerichte, varkenshouderij gehouden worden.

Varkens in Zicht blijft bij haar standpunt dat zichtstallen representatief zijn voor de toekomstgerichte varkenshouderij. Landbouwminister Gerda Verburg stelde al eerder vast dat Stap in de Stal wel degelijk een evenwichtig beeld laat zien van het moderne, op de toekomstgerichte deel van de varkenshouderij. De burger krijgt zo een beeld van hoe de gehele varkenshouderij in 2013 moet werken. Volgens minister Verburg blijkt uit het feit dat thans 35% van de fokvarkensbedrijven groepshuisvesting toepast dat de zichtstallen geen buitenbeentje zijn. "De varkenshouderijsector neemt met deze campagne haar verantwoordelijkheid en levert een vernieuwende bijdrage aan het transparant maken van de moderne varkenshouderij en de noodzakelijke dialoog met de samenleving."

Varkens in Zicht betreurt de constante stroom aan negatieve publiciteit wanneer het gaat om de intensieve varkenshouderij. "Tegenstanders van de sector kunnen zonder pardon allerlei beweringen over de varkenshouderij naar buiten brengen, terwijl elk gebaar vanuit de sector zoals Varkens in Zicht ­ waarbij we gewoon willen laten zien hoe het is ­ zichzelf constant moet verdedigen", aldus Frans Meulenmeesters, voorzitter stichting Varkens in Zicht. "En van dat verdedigen willen we juist af, daarom stellen we onze bedrijven open en nodigen we iedereen uit te komen kijken zodat men zelf kan oordelen."

www.stapindestal.nl

Varkens in Zicht is niet van plan de campagne Stap in de Stal te stoppen. Het Weekend van het Varken gaat gewoon door. Iedereen kan op 26 en 27 mei een kijkje komen nemen in één van de tien zichtstallen. Bezoekers kunnen dan met eigen ogen zien hoe varkens nu, met het oog op de toekomst, gehouden worden. Op veel bedrijven draaien filmpjes en/of geven foto's en teksten meer uitleg over de moderne varkenshouderij. Ook op de publiekswebsite www.stapindestal.nl is meer te lezen over de varkenshouderij in Nederland.

In het informeren van de burger wil Varkens in Zicht helemaal niet enkel de `mooie' kanten laten zien. Naast dragende zeugen op stro en biggetjes, kunnen bezoekers van de zichtstallen ook zien hoe beren, gespeende biggen en vleesvarkens leven. Dit in tegenstelling tot wat Partij voor de Dieren beweert. Ook verschaft Varkens in Zicht bezoekers achtergrondinformatie over het castreren en couperen van biggetjes, strogebruik in de sector en de minimale eisen voor hokafmeting. Burgers kunnen zo zelf bepalen hoe zij aankijken tegen de intensieve varkenshouderij. Want, en zo stelt ook minister Verburg, burgers zijn kritisch als het gaat om dierenwelzijn en terecht. Maar als er echt iets wil veranderen, dan moeten burgers zelf kunnen zien waar zij voor kiezen. Ze moeten ook inzien dat aan meer duurzaamheid een prijskaartje hangt. Die keuze beïnvloedt niet alleen hun eigen portemonnee, maar ook aspecten zoals dierwelzijn en milieu.

www.stapindestal.nl



Ingezonden persbericht