Gemeente Den Haag

Vandaag heeft het college van burgemeester en wethouders ingestemd met het definitief ontwerp van de Openbaar Vervoerterminal van station Den Haag Centraal. Dit betekent een belangrijke stap in de realisatie van het centraal station als onderdeel van Den Haag Nieuw Centraal. Het station ondergaat een ware metamorfose tot een moderne internationale vervoersterminal. De nieuwe terminal wordt licht en transparant en voldoet straks aan alle eisen van de toekomst.

Het huidige station is zwaar verouderd en niet geschikt voor de komst van de Hogesnelheidslijn (HSL) en Randstadrail. Daarnaast neemt het aantal reizigers toe van 190.000 nu per dag naar circa 325.000 in 2020. Het nieuwe station krijgt vier voorkanten en is een bijzonder ontwerp van Jan Benthem van architectenbureau Benthem Crouwel, onder andere bekend van Schiphol-Plaza en de stations Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal. Zowel het dak als de gevels worden van glas waardoor het een overzichtelijk en heel transparant station wordt. De commerciële ruimten boven het station krijgen een bijzondere vormgeving, in de vorm van drie kristallen.

Voorbereid op de toekomst
Het definitief ontwerp is een integraal plan van de verbouwing van de stationshal en een herontwikkeling van een gedeelte van het gebouw Stichthage. Wethouder Marnix Norder (Bouwen en Wonen) is enthousiast: Omdat we naast de verbouwing van het station gelijk het hele gebied er om heen moderniseren, is deze omgeving straks niet alleen ideaal om te reizen maar ook een goede omgeving om te winkelen, te wonen en te werken.

Openbaar Vervoerterminal
De nieuwe Openbaar Vervoerterminal is onderdeel van het project Den Haag Nieuw Centraal. Dit gebied is ingrijpend aan het veranderen Op deze plek zullen reizigers overstappen van (internationale) treinen naar tram of bus, kortom een internationaal vervoersknooppunt. De bouw van de parkeergarage onder het Anna van Buerenplein is in het najaar van 2006 gestart en zal in 2009 gereed zijn. De verbreding van het tramplatform, noodzakelijk voor de komst van RandstadRail, is gereed. De herontwikkeling van New Babylon gaat deze zomer van start. Het ontwerp met onder andere twee appartementengebouwen van respectievelijk 140 en 100 meter hoog geven de skyline van Den Haag vanaf 2010 een nieuw gezicht .

Den Haag Nieuw Centraal
Den Haag Nieuw Centraal bestaat uit zes onderdelen: de verbouwing van de stationshal, de bouw van kantoren en woningen op het Koningin Julianaplein, de modernisering van het winkel- en dienstencentrum New Babylon, de ontwikkeling van het Anna van Buerenplein tot een aantrekkelijk en multifunctioneel ontmoetingspunt, de overbouwing van het busplatform en de herinrichting van de openbare ruimte.