EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

PERSBERICHT EVO

23 mei 2007

'Europese Commissie mist kans oplossing tekort chauffeurs'

De Europese Commissie lanceert vandaag haar voorstellen voor aanpassing van de vervoerswetgeving in Europa. Een in het oog lopend punt daarbij betreft de voorwaarden die gelden bij cabotage. Dit is het vervoer door een buitenlandse transportondernemer tussen twee plaatsen in een ander land dan waar zijn onderneming is gevestigd. Momenteel is Europees alleen maar geregeld dat cabotage tijdelijk moet zijn. De lidstaten moeten nu in hun regelgeving gaan vastleggen wat onder dit begrip wordt verstaan. De Commissie stelt voor om tijdelijk te beperken tot één week en binnen die week tot drie ritten per buitenlandse vervoerder. EVO vindt een dergelijke beperking veel te streng.

Er is momenteel een schreeuwend tekort aan chauffeurs en een volledig vrije markt hier zou dit probleem kunnen oplossen zonder dat de werkgelegenheid van de Nederlandse ondernemer in gevaar komt. Sterker nog, als er niets wordt gedaan aan dit tekort dan komt de positie van Nederland als logistieke draaischijf in Europa in gevaar.

Als een buitenlandse vervoerder echt werk maakt van vervoer op de Nederlandse markt zijn drie ritten snel gemaakt. Vervolgens moet hij dan weer (misschien leeg) terugrijden naar het land van herkomst. Dat is niet efficiënt en bovendien slecht voor het milieu. In het vervoer is bovendien de relatie met de opdrachtgever van groot belang. De opdrachtgever moet er van op aan kunnen dat hij een beroep op de vervoerder kan doen. Als niet zeker is dat de vervoerder nog in Nederland zal zijn omdat zijn quotum van drie ritten mogelijk is bereikt, dan geeft dit veel te veel onzekerheid. Gebruik maken van een buitenlandse ondernemer wordt vanwege de onbetrouwbaarheid die daarmee de logistiek binnensluipt onaantrekkelijk.

De regeling werkt bovendien lastenverhogend. Het bewijs dat hij maar drie ritten heeft gemaakt, moet de chauffeur leveren met een set van gegevens zoals de vrachtbrief en tachograafgegevens. Voor handhaving van de regeling is bovendien een uitbreiding nodig van het aantal controle-ambtenaren. Met een krimpende overheid ligt dit laatste niet voor de hand.